Kövesd a nagyokat

Kövesd a nagyokat
Melyik cég lesz sikeres az internet világában? Kiből válik akkora óriás, mint a Google vagy a Facebook. Másolják őket, de az eredeti még mindig jobb. Az is marad?

Fiatalok csinálták fiataloknak, majd rájuk kattant az egész világ. Csupán ennyi titka van a világ legsikeresebb internetes cégeinek. A Google és a Facebook pályáját nehéz felülmúlni. Még akkor is így van ez, ha a jövő azért kérdéses.

A Google a világ egyik legsikeresebb internetes cége. Látszik az eredményein is és a folyamatos innováció tekintetében is a legjobbak között van. Így látják ezt a szakértők is. Darázs Attila, az Addict Interactive Kft. ügyvezetője is hasonlóképp érvel. Mint mondja, a Google jövőjét illetően meglehetősen optimisták lehetünk Egyfelől a cég rendelkezik kidolgozott és bizonyított bevételszerzési stratégiával, tudja, hogyan keressen pénzt szolgáltatásaival. Másfelől úttörő szolgáltatáscsomagot épített fel, ide sorolható egyebek mellett a Google Maps, és a videomegosztó YouTube, amivel sikeresen átpozícionálta magát: a keresőóriásból univerzális online szolgáltató lett. Meglévő szolgáltatásaira alapozva olyan területekre tud belépni, amelyek tovább erősítik a pozícióját, a szakértő ide sorolja az Android operációs rendszert.

Hasonlóképpen látja a Google-t Berényi Konrád, az Onlinemarketing.hu Kft. vezető tanácsadója is. A Google egy sok lábon álló, stabil gazdasági alapokkal rendelkező szolgáltatás, amely az alaptevékenységét (általános kereső) folyamatosan fejleszti, de teljesen új területeken is komoly piacokat volt képes szerezni magának. A levelező megoldása ott van a világ legnagyobbjai között, térképszolgáltatása is ismert és használt sokak számára, ráadásul a mobil piacra is sikeresen lépett be. Kísérletező jellegét jól mutatja a tavaly elindult Google+: bár már van több hasonló olyan szolgáltatása is, ami végül nem jött be, mégis bele mert vágni újra, máshogy. Összességében a Google-t egy anyagi és szellemi területen is tőkeerős, rugalmas cégnek tartja, amely képes alkalmazkodni a piaci kihívásokhoz, így mindenképpen komoly jövője lehet.„Persze a piac nagyon gyorsan változik, 5 év múlva sok minden más lehet – ahhoz azonban a Google-nál nagy hibát kell elkövetni, hogy a pozíciója jelentősen gyengüljön.

A Facebook már más tészta. Bár kétségkívül imponáló felhasználók száma, amely már átlépte az egymilliárdot, de egyéb adatai már nem ennyire imponálóak. Mint Darázs Attila állítja, nem tudható, hogy a sikere mögött álló emberi szokások mennyire tartósak, és a felhasználók mennyire tolerálják majd azt, hogy az üzemeltető bizony ebből pénzt is akar keresni. Másrészt a bevételszerzés üzleti modellje sem tűnik markánsnak. A Facebook alapító és cégvezér Mark Zuckerberg vezetési stílusát is sok kritika éri, és a részvénykibocsátás körüli zavarok is sokat ártanak.

„Persze van még bőven potenciális felhasználói tábor, és ha az Apple történetét nézzük, akkor arra is gondolhatunk, hogy egy Steve Jobshoz mérhető karizmatikus vezetőnek is kell idő, amíg megtalálja önmagát. Semmiképpen sem írnám le ezért a Facebookot, de a cég vezetőinek nagy feladatai vannak a következő öt évben. Ha ezeket sikeresen megoldják, akkor erős versenytársai lehetnek a Google-nek” – húzza alá Darázs Attila.

Ehhez Berényi Konrád még hozzáteszi, a Facebook is egy óriás, de csak a maga területén. Az elmúlt években olyan mértékben lekötötte saját fejlődése, hogy lehetősége se volt új területek felé kacsintgatni. A jövője pont ezért bizonytalan: egy népszerű szolgáltatás, amelynek ráadásul erős konkurenciái is vannak, nem jelent stabil alapot. A Facebook üzleti modellje is kérdéses, ha nem tudják a mobilos forgalmakat is pénzzé tenni, akkor könnyen kerülhetnek bajba már a közeli jövőben. A cég iránti bizalmatlanságot jól jelzi a tőzsdei értékvesztés.

Az mindkét cégtől megtanulható, hogy nagyon ügyesen szereztek meg külföldi piacokat. A Google szisztematikus építkezéssel és a szolgáltatásai lokalizálásával, a Facebook a közösség erejével és tudásával. Ugyanígy tanulságosak a bevételi megoldások: a Google automatizált hirdetési rendszere talán a legismertebb, a Facebook belső hirdetési rendszere pedig olyan egyedi megoldásokat is lehetővé tesz, ami a puszta hirdetésen kívül magának az alapszolgáltatásnak a hatékonyabb használatát is segíti. Erejük és népszerűségük miatt még évekig fogjuk használni a szolgáltatásaikat. „De az internet gyorsan fejlődik, mindig vannak új sztárok, így nem dőlhetnek hátra: fejlődniük kell!” – húzza alá Berényi Konrád.

Darázs Attila főleg a Google-tól tanulná el azt a szemléletet, ahogyan a keresős cégből univerzális óriássá vált. Azt az innovációs képességet, ahogy kitalálta az új szolgáltatási területeket, és azt a stratégiai gondolkodásmódot, ahogy azt meg is valósította.