Kódolni tanítja a lányokat a Skool és a Nokia

Kódolni tanítja a lányokat a Skool és a Nokia
Harmadával többet keres havonta az átlagnál az a pályakezdő fiatal, aki az infokommunikációs és távközlési üzletágban helyezkedik el. Mégis 22 ezer betöltetlen informatikai álláshely van a magyar munkaerő-piacon. A szektorban dolgozó nők aránya pedig csupán 8 százalék.

Magyarország legnagyobb K+F központja, a Nokia Networks vallja: a sokszínűség segíti a fejlődést. A vállalat ezért úgy döntött, hogy támogatja a Skool független non-profit kezdeményezést, melynek küldetése, hogy új oktatási formában adjon át hasznos és használható technológiai ismereteket fiatal lányoknak és nőknek. A lányoknak szóló Skool képzések a 10-18 éves korosztályt célozzák. A fiatalok alapvető programozási ismeretekkel gazdagodnak, megismerkednek a játékfejlesztéssel, a honlapépítéssel és a robotikával. Eddig 800 résztvevőnek adtak át értékes tudást, mintegy 400 órában.

Újra kódoltak a lányok
A Nokia és a Skool ismét közös programozós napot szervezett a lányoknak május 21-én a Nokia Solutions and Networks Kft. székházában. Az érdeklődők megismerkedhettek a Nokia alkalmazottaival, tevékenységükkel, és játékos feladatok segítségével tanulhatták meg a kódolás alapjait. Egyedi programban volt részük: a feladatok a telekommunikáció, a jeltovábbítás, a hálózatok működését mutatták be.

Rajzolj hálózatot!
A tinédzser résztvevők a Nokiával közösen fejlesztett játékon keresztül ismerkedhettek meg a telekommunikációs rendszerek működésével. A hálózatok működését bemutató feladatok lényege, hogy elevenen szemléltessék: egy mobiltelefon vagy bármilyen eszköz önmagában semmit sem ér a mögötte lévő hálózat és infrastruktúra nélkül. Hiszen hálózatokba botlunk mindenhol: legyen szó utakkal összekötött városokról, az internetről, emberek közti kapcsolatokról vagy telefonhálózatokról. A hálózatkutatás izgalmas témává vált. Mi történik például, ha egy természeti katasztrófa miatt a hálózatban egy kapcsolat megszakad?

El lehet még mindig jutni a hálózat egyik pontjából a másikba? Ezt a kérdést vizsgálja egy szórakoztató, de egyszerű játék, amiben egy gráf két pontja közt próbál kapcsolatot létesíteni az egyik játékos, míg a másik minden lépésben elvág egy kapcsolatot. Sikerülni fog így is továbbítani a jelet? A papír-ceruza próbajátékok után a lányok a Scratch vizuális programnyelvben készítették el lépésről lépésre közösen gondolkodva a játékot. Eközben a programozás fontos alapmódszereivel és izgalmas problémaköreivel is találkoztak, és a nap végére egy saját készítésű játékkal, a folytatáshoz szükséges alaptudással és sok élménnyel gazdagodtak.