Két magyar óriási üzletet csinált az amerikaiak rémisztgetéséből

Két magyar óriási üzletet csinált az amerikaiak rémisztgetéséből
Az USA-ban/ból hódító, dánok által Budapestre visszahozott, a Hiventures kirakatcégeként működő PanIQ Franchising Inc. minden jel szerint egy arany tojást tojó szabadulószoba-lánc, mely éves szinten egy exit esetén kiemelkedően jelentős hozamot termelhet. Az egyik alapítóval jól el is beszélgettünk, hogy bogozza ki a fenti összefonódást.

A budapesti Neverland szabadulószoba komplexumban tartotta sajtótájékoztatóját a minap az állami kockázati tőkealap-kezelő, a Hiventures Zrt. nemzetközi büszkesége, a PanIQ Franchising Inc. oldalán. Előbbi azzal a felütéssel trombitálta össze a sajtót, hogy a Dow Jones és a Crunchbase is Európában az első, a világon pedig második helyre tette a legaktívabb befektetők rangsorában a harmadik negyedéves akciói alapján. A PanIQ pedig azért volt jelen, hogy bizonyítsák, a pénzek jó vállalkozásokba mennek, no meg mert kaptak 245 milliót. A Hiventures az elmúlt években összesen 20 milliárd forintot fektetett be különféle startupokba és vállalkozásokba, az eseményről készült közleményükben a részletekbe is belefolynak.

MEGA!

Ez a cikk azonban nem a nagy magyar állami vállalatról, hanem az amerikai álom megvalósításáról szól, amit Gábossy Ákos és dr. Horváth Patrik nyélbe ütött és éppen itthonról irányít. Utóbbival sikerült szóba elegyedni, mikor is a 800 négyzetméteres komplexum VIP termének függönyét kezdtem húzogatni a kivilágított bárpult hívásának eleget téve. A szobában Klimt Csókja, bőrfotel, szivarok, és „nem 10 éveseknek szánt” italkülönlegességek. Ez a szoba a nagy céges játékosoknak van kitalálva, míg a többiek varázslósdit játszanak, és nem mellesleg ettől is lesz a Neverland „PanIQ MEGA referencia egység”.

A Google a barátod!

De kezdjük az elejéről! Gábossy Ákos és dr. Horváth Patrik 10 éve egy nagy építőipari projektelőkészítése során találkoztak, mint két céges alkalmazott, a közös munka pedig barátságot szült. Olyat, ami odáig fajul, hogy elmennek közösen egy szabadulószobába, amit egy egyetemista rakott össze a diákhiteléből és néhány jó ötletből (2013-at írunk). A vállalkozó szellemű urak pedig elméláztak, hogy nem volt rossz, de több pénzből lehetne jobbat, ám az ötletelés nem állt le, hiszen oda jutottak: az amcsik azért nagyságrendekkel többet fizetnének egy ilyen kalandért, guglizzunk rá, nyomulnak-e ott ilyennel… És mint sejthetjük, nem nyomultak nagy szereplők, így rövid, de alapos előkészítés után saját pénzből összedobtak egy szabadulószobát Hollywoodban(!), amit gyorsan követett egy San Franciscóban (2014-et írunk), a további PanIQ Room-ok létrejöttében pedig már volt külsős tőkebevonás. 2017-re a folyamatos terjeszkedés odáig fajult, hogy elkezdtek hivatalosan is franchise-ként nyomulni, ami a beteljesedés alapja (amiről kicsit lejjebb).

Gábossy Ákos és dr. Horváth Patrik

Két kézzel dobálják utánuk a pénzt

Ahogyan azt Kisgergely Kornél, a Hiventures vezérigazgatója is kihangsúlyozta, itt nemcsak a szabadulószobákról van szó, hanem „a magyar gazdaság büszkeségéről”, egy teljesen kidolgozott üzleti modellről, melynek köszönhetően mára futószalagon tudják értékesíteni a franchise jogokat. A sikert jól jelzi, hogy a rengeteg üzleti érdeklődő kezelését már egy erre szakosodott Florida-i franchise tanácsadó vállalkozás viszi, továbbá együttműködési megállapodást kötöttek egy franchise finanszírozóval a Franfund-dal is, aki a franchise partnerek önereje mellé biztosít beruházási hitelt. Meglestük dr. Horváth Patrik mobilján az idevágó értesítéseket, melyek alapján nyugodtan kijelenthető: két kézzel szórják utánuk a pénzt a befektetni vágyók is.

Beszéljenek a számok!

Mára Amerika-szerte 12 egységet üzemeltetnek, 5 épül, illetve számos tárgyalást folytatnak, és még idén 4 szerződés végére tesznek pontot. 2018-ban eddig 150 ezren szabadultak ki szobáikból, 2014 óta 50 ezer 4-6 fős játékot  az „amerikai Bónusz Brigádon” keresztül értékesítettek, ami a beágyazottságot mutatja, mindez pedig idén 4 millió dolláros forgalmat ér.

Elhangzott az is, hogy gyakorlatilag annyi megkeresést kapnak a szabadulószobák, hogy egymás mellett nyithatnák az egységeket, ám nem teszik, mert az szembe megy a nagy céllal. A PanIQ népszerűségét a nagy amerikai tévéadók is megénekelték, a gigacégek pedig kiélvezték a szabadulást, a jogos büszkélkedést a PanIQ honlapján lehet végigzongorázni.

A nagy cél

És hogy miért dolgozik a 60 fős csapat a harmadik generációs szabadulószobáktól (lehet a varázspálcával varázsolni) kezdve a saját üzemeltetési és felügyeleti rendszeren (lehet otthonról dolgozni) át a „világon a legjobb VR élményig”, amibe decemberben szállhatnak be a budapestiek? A rövidtávú cél egy második körös befektetés bevonzása, 5-10 millió dollár értékben. Ezt és a franchise terjeszkedésük gyorsítását hivatott részben elősegíteni a Hiventures tőkebefektetése, melyből főként itthon építenek márkát különféle merchandising termékek gyártásával, illetve a szabadulószoba játékok hazai gyártókapacítását is bővítik. És itt van a budapesti Neverland, amit dr. Horváth Patrik tájékoztatása szerint egy dán befektetőcsoport hozott tető alá franchise rendszeren keresztül. A cégvezetők tervei szerint a 35-40 „boltnál” esedékes exithez úgy vezet az út, ha a „PanIQ MEGA referencia egység” alapján olyan nagyobb létesítményeket hoznak létre, ahol a többi között a vendéglátás is helyet kaphat a folyamatos újítások mellett, előbbi ugyanis gyakorlatilag elengedhetetlen a szórakoztatásban, pláne az USA-ban.

Ennek szellemében már épül egy hasonló megaegység a Bahamákon, és hamarosan egy a szórakoztatás Mekkájának kirakatában, a Las Vegas-i Stripen. Aki nem akar odáig utazni egy szabadulószobai sörözésért, az egy kori Drehert 590-ért beverhet a Neverlandben.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!