Jön a hibrid informatika - bármi is az

Jön a hibrid informatika - bármi is az
2014-ben új kihívások várnak az informatikai piac munkaadóira, a munkavállalóira, új fogalmakat tanulunk, Internet of things, BYOD, hibrid IT.

A Stratis informatikai tanácsadó cég szakértői januárban áttekintették az infokommunikációs piac legfontosabb nemzetközi trendjeit és azok hazai megjelenését, s arra jutottak, hogy 2014-ben számos új megközelítéssel kell megismerkednünk az informatikában.

„A legátfogóbb paradigmaváltás talán az, hogy ma már minden büdzsé IT-büdzsé, minden cég technológiai cég, minden üzlet digitális üzlet. Erre a szemléletváltásra még csak nagyon kevés cég kezdett el tudatosan átállni, a jelentőségét felfogni és megkezdeni a felkészülést” – hívja fel a figyelmet Nagy Zsolt, a Stratis partnere.

2014-ben rengetegszer fogjuk hallani az elsőre kicsit furának ható „Internet of Things (IoT)” kifejezést is. Az internetképes dolgok (tárgyak) mindössze 1%-a van rákapcsolva a világhálóra jelenleg, a maradék 99% pedig lépésről lépésre, de egyre nagyobb számban fog bekapcsolódni az online világba a hűtőszekrénytől a garázsajtóig. „A digitális otthonok világa már a közeli valóság” – mutat rá a Stratis szakértője. Szintén viszonylag új keletű fogalom a Hybrid IT. A felhőalapú számítástechnika elterjedésével az internetszolgáltatók világa alapjaiban megváltozik: 2014-ben már nem lesz elég csupán tökéletes szolgáltatónak lenni, sokkal nagyobb szükség lesz megbízható internetbrókerekre, akik a szolgáltatók közül válogatva, cserélgetve tudnak kedvezőbb árakon és nagyobb megbízhatóság mellett internetet, adatforgalmat kínálni. „Mindez együttesen komoly piaci átrendeződést hozhat mind a hazai, mind a nemzetközi versenyben” – prognosztizálja Nagy Zsolt.

A fogyasztókat, ügyfeleket közvetlenül is érintik a változások. Egészen mostanáig a cégek kapcsolódási pontokra bontva elemezték az ügyfélélményt, tehát minden tranzakciót külön-külön analizáltak. Az elemeire bontott elemzés viszont nem ad teljes képet, akár rossz következtetésekre is vezethet. Ehelyett kezdett el teret hódítani az úgynevezett Unified Customer Experience, ennek szellemében már a teljes ügyfélélményt, ügyfél-elégedettséget egyben vizsgálják, és ez alapján javítanak a szolgáltatások színvonalán a vállalkozások. Jelentős változás, hogy a digitalizálás eléri most már a front office részeket is, ami viszont nem feltétlenül hat a színvonaljavulás irányába. „A szervezetek versenyképességét eddig az növelte egymáshoz képest, hogy milyen mértékben és mennyire hatékonyan voltak képesek digitalizálni a back-office működését. A látható, ügyfél által érzékelhető front office elemeket a digitalizálás sokkal kevésbé érintette, most azonban ezek jönnek sorra. Óriási a veszély ugyanakkor, hogy itt pont ellentétes lehet a hatás: míg a back office-nál versenyelőnyt jelentett a digitalizálás, a front office IT könnyen elvesztheti egyediségét, megkülönböztető jegyeit az ügyfelek szemében” – figyelmeztet a Stratis szakértője.

A mobil eszközök folyamatos térhódítása a munkaadókat és a munkavállalókat egyaránt érintik. A mobilization, vagyis a mobil eszközök és az ezekre fejlesztett applikációk elterjedése nagy kihívás elé állítja a szervezetek IT részlegét. Az IT-szakemberek szerepe megváltozik, új dimenziót kap a szervezeti IT biztonság, illetve a harmadik fél számára átadott hozzáférések, adatbázisok rendszere. Szorosan ide tartozik a Bring your own Device (BYOD) új informatikai megközelítés is. „Mind az IT költségvetést, mind a biztonságot érinti, hogy egyre szívesebben használják a munkavállalók saját, jól megszokott, kedvelt és jól ismert eszközparkjukat, okostelefonokat, saját laptopokat, notebook-okat. Ez a folyamat magával hozza, hogy meg kell oldani a szervezeti rendszerek futtatását a külső eszközökön, illetve meg kell teremteni a kellő adatbiztonságot is” – mutat rá az átfogó elemzés alapján Nagy Zsolt.

A fenti trendek hatására a vezető vállalatok architektúra tervezői számára is jelentős kihívást tartogat a 2014-es év: az üzleti stratégia, mint kiindulási alap mellett az üzlet által elvárt eredmények csak akkor érhetők el, ha nem csak az üzleti környezet, de a technológia felforgató változásait (pl. felhő-alapú informatika, mobil eszközök, vásárlói élmény, stb.) is sikerrel kezelni képes, kellően rugalmas keretrendszert tudnak kialakítani. „A hazai piacon például a banki szereplőknél már elindultak a többek között publikus cloud szolgáltatásokat is beépíteni képes, korszerű architektúra kialakítását célzó projektek” – számolt be tapasztalatairól Nagy Zsolt, a Stratis partnere.