Ismered a Shazamot? Nem, de ha elfütyülöd, eljátszom.

Ismered a Shazamot? Nem, de ha elfütyülöd, eljátszom.
A Shazam egy évtizedig tartó álmos zenefelismerősdi után az elmúlt két évben óriásit robbantott. Duplázták a felhasználóik számát, fókuszba helyezték a reklámbevételeket, célba vették a televíziós piacot, és azt akarják, hogy az övék legyen a mindent felismerő applikáció.

Nemrég leszerződtek a ThinkDigitallal a magyarországi hirdetésértékesítésre, úgyhogy a Twitter után a Shazam háza táján néztem körül. Kérdéseimre Josh Partridge, a Shazam EMEA-régióért felelős igazgatója válaszolt.

A kultikus 2580

A Shazam használata ma is pofonegyszerű, persze másként, mint ahogyan az a 2002-es indulásnál volt. A búr háborúk előtt ugyanis a 2580-as számot kellett meghívni, és a telefont  a felismerendő zene forrásához tartani. A Shazam SMS-ben küldte vissza a megfejtést, és az in-app vásárlás elődjeként felajánlotta, hogy vegyük meg a vonatkozó csengőhangot.

Az iOS-en, Androidon, sőt 2014 óta desktopon is elérhető Shazam applikáció felhasználói felülete sokkal izgalmasabb, mint az ős-Shazamé volt, persze a funkcionalitás is rengeteget bővült, de az alapok ugyanazok. Ha a felhasználó környezetében zene szól, akkor jól megshazamozza (más dialektusban megshazamolja), és az app pillanatok alatt dobja a megoldást. Saját tapasztalataim szerint nemzetközileg ismert számok esetében 1-2 mp, film soundtrackeknél és magyar slágereknél ennek a duplája a felismerési idő.

A csengőhang helyett féltucatnyi opciónk van a továbblépésre, streamelhetünk, letölthetünk, videót nézhetünk, összeshazamolhatunk lejátszási listákat, de nyilván bejátszanak a közösségi médiás megoldások is. A Shazam szereti összeköttetni magát a Facebook-profilunkkal, amiből rögtön sok információt kaphat rólunk. Kapunk egy bélyegnyi reklámot is balra lent, illetve lehetőséget a reklámmentes megoldás választására. A Shazam Encore upgrade 6,99 euróért élethosszig tartó reklámmentességet ígér. Az utóbbi népszerűségéről Josh Partridge annyit mondott, hogy a céges policy nem engedi az adat nyilvánosságra hozatalát.

A zenei fókusz mellett egyre nagyobb hangsúlyt kap a Shazamnak a televízióval való összehangolása. A repertoár tévéműsorok, sorozatok és reklámok shazamozhatóságával bővült. A cég a jövőt is főleg ebben az irányban látja kibontakozni.

Miből van a Shazamnak pénze?

Nagyon röviden összefoglalva, a Shazam pénzügyi hátterét a befektetői tőkén kívül a hirdetési bevételek, valamint az iTunes, Google Play és Spotify felé átirányított felhasználók által generált forgalomból származó jutalékok adják.

A Shazam az online zeneüzletben már jó ideje afféle királycsináló szerepet tölt be. Ennek a befolyásnak az aprópénzre váltásából (a napi 20millió shazamolás 5-10%-ból lesz fizetős ügylet) a cég éves szinten 300millió dolláros bevételre tesz szert. A referral business televíziós csatornákkal való kibővülése ezt várhatóan jócskán meg fogja dobni az elkövetkező években.

A Shazam applikációk soha nem voltak reklámmentesek, kivéve a fent említett Encore upgrade-et. A felületeket a tavalyi évben 450 combosabb kampányban használták reklámcélokra egyenként 75-200ezer dollár ellenében.

A Shazam itt is arra számít, hogy az online zenei piac langyos wellness-medencéjéből átúszva a tévé világának cápaháló nélküli veszélyesebb vizeibe nagyságrendi növekedést érhetnek el a közeljövőben. (Matekból gyengébbek kedvéért, a nagyságrend nem duplázás, hanem tízszeres, százszoros, stb. növekmény.)

A Shazam Resonate nevű új értékesítési platformja éppen a tévés hálózatokat és a hirdetőket segíti a mobilos felhasználók felé való nyitásban. (Becslések szerint az amerikai televíziónézők minimum 4/5-öde folyamatosan tabletezik vagy okostelefonozik tévézés közben.)

A Shazam közelmúltbeli robbanásszerű sikere ellenére a cég profitabilitása még mindig inkább csak jövőbeli terv. A tyúk elkezdte tojni az aranytojásokat, de a bővülés pénzbe kerül. A latin-amerikai terjeszkedést a rettenetes gazdag mexikói Carlos Slim 40millió dolláros befektetése fedezi, de a Sony is beszállt a Shazamba 3millió dollárral.

Kvantumugrás

A Shazam igazából akkor ugrott szintet, amikor 2013-ban a Yahoo-tól elhozták cégvezetőnek Rich Riley-t. (A Shazam egyik versenytársa a Play by Yahoo! Music.) Riley belépésekor a Shazamnak még “csak” havi 60millió aktív felhasználója volt, időközben ez közel megduplázódott. Riley pörgette fel a reklámos vonalat is, aminek eredményeképpen a cég hirdetési bevételei már meghaladják a zeneértékesítési jutalékot, illetve ő tette egyértelműen a fókuszba a televíziós lehetőségeket. Riley célja, hogy a Shazam a mindent felismerő eszközzé váljon, és minden képernyőn, de főleg a tévéken mindehol találkozzunk a Shazam NOW! vagy Shazam FOR MORE! feliratokkal.

Illusztrációként javasoljuk a Shazam for TV YouTube-csatornán a megshazamolt reklámokból készült összeállítások megtekintését.

A legújabb fejlemények a Shazam háza táján szintén azt a képet erősítik, hogy a Shazamot mindentjáró malmocskává alakító szándék valós. Januárban jelentette be ugyanis Rich Riley, hogy a Shazam összebútorozik a Gimballal, a mikrolokáció egyik élharcosával, hogy a felhasználók az aktuális helyzetüknek leginkább megfelelő ajánlatokat és javaslatokat kapják a rendszerből.

Kis magyar helyzetkép

Sz. Á.: Mik a közép-európai piacok és köztük Magyarország jellemzői a Shazam szempontjából?

Josh Partridge:

Az utóbbi egy évben rettentő gyors növekedést tapasztaltunk Közép-Európában az applikációk letöltésében és a havi aktív felhasználók számában egyaránt. Mivel az okostelefon-penetráció még mindig számottevően a nyugat-európai arányok alatt van, az elkövetkező 18 hónapban hasonlóan dinamikus növekedéssel számolunk.

Sz. Á.: Ez a magyar felhasználók száma és összetétele szempontjából pontosan hogyan értendő?

Josh Partridge:

Magyarországon egy év alatt dupláztunk, és jelenleg 2millió letöltésnél, illetve havi félmillió aktív felhasználónál járunk. Egy éve a magyar felhasználók fele volt 24 évesnél fiatalabb, de “komolyodik” a júzertábor és már csak 45% ez az arány. A korfa egyre jobban lombosodik felfelé, a shazamozók 23%-a 35 évesnél idősebb. Volt némi változás egy év alatt a nő-férfi arányban is, a 40/60-nal a Shazam Magyarországon valamivel férfiasabb lett az utóbbi hónapokban.

Josh Partridge, a Shazam EMEA-régióért felelős igazgatója

A szórakoztatóipar és a Big Data

A zene változatlanul toplistás tartalom. Ugyan az iparág szereti hangsúlyozni művészi gyökereit és mivoltát, azért a kommercializálódással a szórakoztatóipar gerincét egyre inkább az innováció adja. Innováció, ami viszont az információ farvízén úszik. A tehetség, a kreativitás fontos tényezők, de a sikert túlnyomórészt nem a művészi és alkotói, hanem a stratégiai és taktikai üzleti tehetség, illetve a kreatívan használt technológia garantálja.

A megfelelő informáltság, az adatok birtoklása dinamikusan növekvő szerepet tölt be azzal kapcsolatban, hogy mikor, hol és hogyan vezessenek be a piacra zenei tartalmat. Album vagy folyamatosan megjelenő zeneszámok? Fizetős letöltés vagy stream, akár ingyen?

A zenei ipar adatforrásai rendkívül sokrétűek, és ritka a megfelelő integráció. A Spotify fel tudja térképezni egyes dalok közösségi beágyazottságát, a YouTube a kereséseken és a streameken keresztül tud tájékoztatást adni egy-egy szám életgörbéjéről. A Shazam pedig szituációs adatokat tud nyújtani, aszerint hogy ki, hol, mikor, és adott esetben, hogy miért hallgatja azt a bizonyos zenét.

(Akit mélyebben érdekel a téma, annak ajánlom a The Atlantic és a PBS közös anyagát: How the music industry uses big data to creat the next big hit.)

A Shazam a meglévő és fejlesztés alatt álló hirdetési konstrukcióiban ugyanúgy igyekszik meghaladni a hagyományos reklámtargetálás módszereit, ahogy azt sok más digitális médiaszereplő és szolgáltatócég is teszi. A Shazam ma még jórészt a tízmilliárdos nagyságrendű beazonosítható dal alapján dolgozik 100milliós aktív felhasználói bázison. Elgondolkodtató, hogy mire lehetnek majd képesek, ha tényleg hónaljig belenyúlnak a tévés tartalomba, és a jelenlegi ütemben bővül a felhasználótáboruk.

A Shazam for TV működésével kapcsolatban érdemes felkeresni a YouTube-csatornájukat.

Second Screen

Az Egyesült Államokban a felnőttkorúak digitális médiával töltött ideje már 2013-ban meghaladta a televíziónézés időtartamát. A trend globális. A tévé szempontjából tovább ront a helyzeten, hogy a nézők többsége mind a műsorok, mind a reklámok alatt egy második, sőt olykor egy harmadik képernyőre, okostelefonra, tabletre vagy laptopra is figyel.

A jelenség nemcsak egyes digitális médiaszereplőket ihletett meg, hanem a programmatic hirdetési világ technológiai nagyágyúit is. Miközben a Twitter és a Shazam kifejezetten fókuszál a second screen konstrukciók potenciáljára, a Xaxis azt ígéri, hogy visszaszerzi az “elveszett” nézőket a tévés hirdetők számára. A Xaxis Sync egy olyan programmatic eszköz, ami a televíziós reklámokkal integráltan, azokkal egy időben helyez ki digitális hirdetéseket a felhasználók okostelefonjaira, táblagépeire és laptopjaira.

Sz. Á.: Josh, egyes prezentációiban láttam, hogy a Predict & Sync címszó alatt szerepelteti a Xaxis programmatic platform logóját. Van valami kapcsolat a két cég között?

Josh Partridge:

Arra utaltam vele, hogy más cégek is dolgoznak olyan reklámtechnológiákon, amik az egyszerre tévét néző és digitális eszközöket használó célközönséget érik el, és a párhuzamos médiafogyasztást használják ki. Fontos arról beszélni, hogy a digitális világ és a hagyományos média integrációja egy világszerte aktívan zajló folyamat.

Sz. Á.: Mit gondol, a tévéreklám, ahogy ma ismerjük, azaz a “nézz már oda!” és a “jegyezd meg, jegyezd meg!” típusú reklámok kihalófélben vannak?

Josh Partridge:

Nem hisszük azt, hogy bármilyen televíziós reklámtípus kihalófélben van. Az interaktív és intelligens webes reklámok is együtt élnek a buta bannerekkel. A tévé továbbra is egy rendkívüli erejű marketingcsatorna, ahol egy márka tömegközönséget érhet el viszonylag rövid idő alatt, és ez belátható ideig így is fog maradni. Amit viszont látunk, hogy a hagyományos média, és ezalatt elsősorban a televíziót értjük, jövője a digitális csatornákkal való integráció. A Shazam is ezen dolgozik.

Sz. Á. Várható, hogy a Shazam applikáció megjelenik, mondjuk, a smart tévék távirányítójában is? Vagy mi a helyzet a hordható eszközökkel?

Josh Partridge:

A stratégiánk ebből a szempontból teljesen egyértelmű. Platform- és eszközfüggetlenül működünk. Azt akarjuk, hogy a Shazam felhasználók változatosan és praktikusan tudjanak kapcsolódni a körülöttük lévő világhoz, teljesen mindegy, hogy milyen kütyüt vagy operációs rendszert használnak. Jelzésértékű volt a témában, hogy a Shazam szerepelt az Apple Watch debütálásán.

Sz. Á.: A Twitter hangsúlyozza, hogy a tévénézők számára a legfontosabb második képernyős játékosnak számítanak, és nagyon rajta vannak, hogy a tévével szinkronizált hirdetéseket értékesítsenek. Hogy különböztetné meg a Shazam és a Twitter nyújtotta lehetőségeket ezen a területen?

Josh Partridge:

Mindkét cégnek értékes és erős egyedi megközelítése van, de ezek világosan elkülöníthetők egymástól. A Twitter a televíziós tartalom és a tévéreklámok által generált véleménycserére fókuszál. A Shazam célja, hogy a tévénéző kivácsiságát és felfedezési vágyát kielégítse. Azt támogatjuk, hogy a felhasználó kiterjesztett márkatartalmat vagy az adott műsorral kapcsolatos extra tartalmat érhessen el.

Sz. Á.: Hogy látja a programmatic tévés hirdetés jövőjét?

Josh Partridge:

Azt gondolom, hogy ez a labda a televíziós műsorszórók térfelén pattog. A mi stratégiánk világos. Mindegy, hogy a hirdető hogyan vásárolja a tévészpotot, a Shazam dolga, hogy megteremtse a felhasználó számára a lehetőséget a hirdetői tartalomhoz való kapcsolódásra, a kiterjesztett tartalom felfedezésére és az ahhoz való hozzáférésre, ha a hirdető a Shazamot választja a tévés kampányai megvalósításához.

Shazam!

Shazam amúgy a DC Comics szuperhős Captain Marvel új neve is. A filmváltozatot Dwayne Johnson főszereplésével 2019-re ígérik. Nagy év lehet mindkét Shazam számára.