Irodabútor trendek: Hogyan rendezkednek be a startupok?

Irodabútor trendek: Hogyan rendezkednek be a startupok?
A startupok az irodai berendezkedésük során azt tartják szem előtt, hogy a kialakított tér az ott dolgozóknak kedvezzen, és ezáltal minél produktívabb legyen az elvégzett munka. „Ha az épület nincs rád inspiráló hatással, azzal hihetetlen sok innovációt és varázst veszítesz el, melyet a sors mind neked ajándékozna” – állítja Steve Jobs.

A startupok az irodai berendezkedésük során azt tartják szem előtt, hogy a kialakított tér az ott dolgozóknak kedvezzen, és ezáltal minél produktívabb legyen az elvégzett munka. Ahogy lebontják a hagyományos üzleti modelleket, úgy innoválják az irodai belsőépítészetet is, hiszen a kreatív tér inspiratív hatással bír a dolgozókra és maximalizálja a teljesítményt. A vezetőség számára is fontossá válnak a munkakörülmények fejlesztése, így már nem csak munkatereket és konferenciatermeket, hanem pihenő- és szórakoztatósarkokat hoznak létre. „Ha az épület nincs rád inspiráló hatással, azzal hihetetlen sok innovációt és varázst veszítesz el, melyet a sors mind neked ajándékozna” – állítja Steve Jobs. Ez a növekvő tendencia Magyarországon is megfigyelhető, köszönhetően a startupok térhódításának.

Egy startup a belső irodai megjelenésével reprezentálja önmagát és a termékét a dolgozók és az ügyfelek előtt, így a belsőépítészetre, a designelemekre nagy hangsúly jut. Ezek az elemek már a recepciónál is megmutatkoznak, hiszen ez az a helyiség, ahol az első benyomás megtörténik. Az irodai trendek legkönnyebben egy startupnál jelennek meg, mivel ők azok, akik ezekkel mernek kísérletezni.

Színes részletek
Az egyszínű irodaterek ideje lejárt, ugyanis felismerték, hogy a monoton környezet rossz hatással van a munkamorálra és a produktivitásra, ezért a startupok színes irodabútorokkal, kiegészítőkkel és falmintával dobják fel a belső teret. Választanak egy főszínt, ami általában a markanévben vagy a logóban is megtalálható, és ezt az egész irodára kiterjesztik. Ez a lépés nem csupán a design szempontjából fontos, de a márkanevet is erősíti a dolgozók között. A bútorokat e köré a szín köré válogatják össze, és a kiegészítő szín segítségével hangulatossá és komfortossá teszik a kreatív belső teret.

A színes falak, falmatricák, freskók, esetleg a különböző művészi tapéták is ezt a célt szolgálják. Több olyan iroda van, ahol ezek az elemek csak bizonyos falakon vagy helyiségekben találhatóak meg, vagy pedig az indusztriális vonalat követve téglával, fával díszítenek. Gyakoriak az idézetek, a feliratok, illetve a fotók, amik a csapatépítés és a csapatszellem fenntartásáért felelősek.

Helyi tervezők, újrahasznosított bútorok
A helyi tervezőktől szerzett irodabútorok és designtermékek megadják a lehetőséget, hogy az iroda egyedinek és minőséginek tűnjön, ráadásul üzleti lehetőségnek sem rossz, hiszen ezzel támogatják a készítőket, míg ők vásárlási kedvezményt kapnak. A helyiek támogatásával pozitív megítélést nyerhetnek, ráadásul adott a lehetőség, hogy az általuk kért bútorok személyre szabottak legyenek, ezzel pedig olyan sajátos igényeknek tehetnek eleget, ami csak rájuk vonatkozik.

A környezettudatosságra és a zöld életmódra egyre nagyobb a kereslet, ezért a piac erre lassan reagálni kezd. Különböző új cégek kezdenek el újrahasznosított, környezetbarát bútorokat készíteni vagy éppen meglévő vállalatok bővítik ki a profiljukat, hiszen a bútorgyártás egyike a legkörnyezetszennyezőbb iparágaknak. Ezek a bútorok nem csupán a környezet szempontjából lehetnek jó döntés, de odafigyelt tervezésükkel és designukkal jól kinéző, praktikus elemei lehetnek egy irodai térnek.

Komfortérzés, kényelmes bútorok
Egy startupban dolgozni sokszor időigényes, ezért arra törekednek, hogy a munkavállalók a lehető legkényelmesebben érezzék magukat. Ennek céljából különböző textúrák és puha bútorok segítségével otthonos érzést teremtenek. Gyakoriak a babzsákfotelek, a kanapék, az ergonomikus bútorok, amelyek által az ott dolgozó kinyújtóztathatja az üléstől elfáradt végtagjait. A különböző kisebb, elhatárolt terek is a komfort érzését keltik, ahová nyugodtan el lehet vonulni, ha valaki egy kis magányra vágyik vagy éppen remek lehetőséget kínálnak a brainstormingra. A startupok erre az elrendezésre nagyon ügyelnek, hiszen minden részlegnek megvan a maga feladata. Külön hely kell a számítógépnél történő munkavégzéshez, a csoportos, hivatalos jellegű meetingekhez, a helyi csapatépítéshez, a pihenésre, ráadásul az ügyfélfogadásra is nagy hangsúly esik. Az ügyfeleknek szánt elkülönített részt nagy odafigyeléssel rendezik be, hiszen ott a kényelem nem hangsúlyozható olyan mértékben, mint a dolgozóknál, viszont rideg hatást sem kelthet. A megfelelő színválasztás mellett erre a legjobb módszer az otthonos, kellemes hatást keltő textúrák, mint például szőnyegek, kárpitok, függönyök elhelyezése a térben, illetve az apróbb dekorációt szolgáló tárgyak.

Nem hagyományos munkatér
A nem hagyományos munkatér alkalmazásának célja, hogy arra ösztönözze a dolgozót, hogy ne csak a munkaóráit, de a szabadidejét is ott töltse. Az alapvető munkaeszközökön kívül szinte elvárásnak számít egy felszerelt konyha hűtővel, mikróval, kávéfőzővel, ahol előkészíthetik és elfogyaszthatják az ebédet, amihez tágas étkezőasztal jár. Ezen kívül valamilyen szórakoztatásért felelős eszközök is helyt kapnak, mint például tévék, csocsóasztal vagy egyéb játékok. A jobban felszerelt irodák akár saját mini edzőteremmel is rendelkeznek.

A nem hagyományos munkatér a falakra, a falakon található írható felületekre is vonatkozik. A beltéri krétatábla vagy fehértábla, esetleg ezeknek a digitális változatai gyakori elemek egy startup életében. Nem csupán egy másik nézőpontba helyezi a munkát, de lehetőség van közös munkavégzésre is, ráadásul ezek az elemek nem csak hasznosak, de jól néznek ki és képesek kitölteni az üres teret.

A startupokra sajátos irodai belsőépítészet és elrendezés jellemző, ami nem csupán az ezzel kapcsolatos designt emeli ki, de a produktivitásra és a közös munkavégzésre ösztönzi a dolgozóit. A kényelmes bútorok, a felszereltség, a bátor színválasztás és a pihenősarkak mind a munkakedvet növeli, hiszen az emberek szívesebben dolgoznak egy otthonos és barátságos irodában.

Szerző: Juhász Anita, a Gemini Duo webáruházak külsős szövegírója

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!