Hagyományos média menni mobil: nem tartalmi kérdés, életforma

Hagyományos média menni mobil: nem tartalmi kérdés, életforma
Válhat-e a mobil és a tablet elsődleges képernyővé, és ha igen, milyen tartalomtípusok esetében? Vagy a tartalom maga talán nem is olyan fontos?

Amíg, nem is olyan régen, szinte csak egyetlen képernyő uralta életünket, addig mára már leginkább négy képmegjelenítőt bámulunk mindennapjaink során. Kiváló kérdés, hogy ezek közül melyik számít elsődlegesnek, vagyis a legfontosabbnak, számunkra (és persze a hirdetők számára) legértékesebbnek? Egy a 18-36 esztendős korosztály képviselőinek körében készített közelmúltbeli brit felmérés szerint ma már egyértelműen a mobiltelefon az elsődleges kijelző, és jelentősen lemaradva csak ezután következik a számítógép, illetve ez után (!) a televízió. Ellenben, ha a 18-55 éves korosztályt tekintjük, akkor ez esetben még a számítógép tanyázik az első helyen, és ezután következik a sorban az okostelefon, majd pedig a tévé. A kérdés pontos megválaszolása tehát eléggé nagy kihívás: a piaci szereplők pedig értelemszerűen azon fáradoznak, hogy mihamarabb megadják rá a korrekt és piacképes választ.

A témával kapcsolatban Tinnyei Istvánt, a Sanoma Media Budapest mobilmédia csoportvezetőjét kérdeztük.

– Hazánkban válhat-e a mobil és a tablet elsődleges képernyővé? Jelenleg körülbelül milyen erőviszonyok uralkodnak?

– Sok háztartásban már most elsődleges képernyő a mobil és a tablet. Ezek a hordozható eszközök első körben az asztali PC-ket és a notebookokat váltották le, de szép lassan haladnak tovább. A TV uralma egyelőre még tart, de pár éven belül a családok nem biztos, hogy egy eszközön és ugyanazt a tartalmat fogják eseti főműsoridőben nézni. Változnak a tartalomfogyasztási szokások, igények. Az emberek egyre kevésbé szeretik az előre meghatározott műsorfolyamokat és egy időben több eszközt használva fogyasztanak tartalmat, ezek a trendek azt mutatják, hogy szép lassan terelődik át a figyelem fókusza a mobil eszközökre. Ez a trend nem országfüggő, globális jelenség, jobb ha megbarátkozunk vele itthon is.

– Léteznek olyan konkrét tartalomtípusok, melyek kiemelt eséllyel tehetik elsődleges képernyővé a mobil készülékeket?

– A mobilitás nem tartalmi kérdés, hanem életforma. Nem valamely specifikus tartalom viszi előre piacot, hanem a tartalomfogyasztási szokások változása. Természetesen vannak mobil releváns élethelyzetek, amelyben nem is helyettesíthető a mobil más eszközzel, de meggyőződésem, hogy nem egy tartalomtípus okoz forradalmat.

– Hirdetési szempontból a felhasználók mennyire fogadják el a mobilokon, tableteken felbukkanó reklámokat, illetve ezek mennyire lehetnek hatékonyak?

– A felhasználók hozzászoknak a reklámokhoz a mobil felületeken is, pár éve még abban bíztak a mobil tartalmak gyártói, hogy a mobil esetében sikerül megakadályozni a ingyenes tartalomelérés terjedését és komoly user árbevételeket sikerül generálni. Mára nagyjából kiderült, hogy a mobil - ha a tartalomszolgáltatás oldaláról közelítem - gyakorlatilag az internet sorsára jutott, és ugyanúgy hirdetés-finanszírozott modellben működik, mint a desktop web. A mobil hirdetéssel kapcsolatban a felhasználók reakciói az első időkben elutasítóbbak voltak, mára azonban megszokták a megjelenéseket. A mobil hirdetések mindezek mellett hatékonyabban érnek célba, mint desktop társaik, a célozhatóság miatt ráadásul kiszélesedtek a reklámozók lehetőségei is.

– A mobil vonulat veszélyt jelent-e a többi készüléken történő tartalomfogyasztásra, vagy épp ellenkezőleg, esetleg felpörgetik az egyéb készülékek használatát?

– A felhasználók multi usage üzemmódba kapcsoltak, tévézés közben okostelefonokat vagy tableteket nyomkodnak, és még a számítógépük mellett ülve is percenként csekkolják a mobiljukat. A figyelem megoszlik, ennek megfelelően kell tartalomszolgáltatói fejekben is megközelíteni az elérés kérdését. Hogy ez a megosztott figyelem melyik eszközre milyen hatást gyakorol, ez tartalom és felhasználó függő.

– Melyik modell tűnik mostanság életképesebbnek, a mobile first, vagy a cross screen?

– A klasszikus értelmezésben a mobile first csupán annyit jelent, hogy mobilból indulunk ki és nyitjuk ki az egyéb platformok felé a tartalmaink megjelenítésének lehetőségét, igény függvényében. Amennyiben úgy értjük, hogy mobile only vagy cross screen, akkor a véleményem szerint a világ a cross screen felé halad, nagyon egyedi, szinte ritka az igazán jól működő mobile only megoldás, az én fejemben ráadásul az élethelyzetekre adott válaszok uralják a mobilban való gondolkodást

– Holtidő média vonatkozásban mekkora szerepet játszhatnak a mobil eszközök?

– Nagyot! Ma gyakorlatilag nem látunk távolba révedő szemmel ülő utasokat a metróban, mindenki jó mobil zombi módjára lehorgasztott fejjel temeti magát a világító képernyőkbe (persze ebook readerek esetén nem világít a képernyő). Gyakorlatilag megszűnt a holtidő, holt percekről, pillanatokról lehet szó, és egy szűk csoport - a kütyümánia elutasítók - javítják vagy rontják csak a statisztikákat, de hónapról hónapra ők is egyre kevesebben lesznek.

Szerző: László Ferenc

A sanomás Tinnyei Istvánon kívül a Ringier részéről Sz. Nagy Tamás, illetve az ExtremeNetet képviselő Józsa Ferenc is kifejti majd álláspontját a március 13-án megrendezendő Mobile Hungary konferencia "Hagyományos média menni mobil" címet viselő, mindenképpen izgalmasnak ígérkező előadásán.