Fogalmunk sincs róla mi az a digitális írástudás

Fogalmunk sincs róla mi az a digitális írástudás
Egy felmérés bebizonyította, hogy attól, hogy tudjuk nyomkodni a mobilt még hatalmasak a hiányok a digitális írástudás területén.

Téves az az elképzelés, hogy ma már minden gyerek ért a számítógépekhez, mobilokhoz. Bizonyos szinten valóban igaz, de a biztonságról legtöbbször fogalmuk sincs, s ez jelentős gondokat okozhat.

Az informatika, a digitális írástudás nem veleszületett adottság, hanem olyan képesség, amit meg kell szerezni, meg kell tanulni, hiszen senki nem születik úgy, hogy tudja használni egy táblázatkezelő vagy egy szövegszerkesztő programot. Mégis, tartja magát a digitális bennszülöttekről alkotott téves elképzelés.

A British Computer Society által készített felmérés szerint a munkaadók csupán 52 százaléka vélekedik úgy, hogy munkatársai megfelelő digitális készségekkel rendelkeznek. Németországban és Ausztriában végzett kutatások pedig azt mutatják, hogy bár sokan tartják magukat felkészült digitális írástudónak, a tesztek során kiderül, hogy sokan közülük alapvető műveletek elvégzésére sem képesek.

Érdemes tudatosítani, az, hogy valaki képes kezelni az okostelefont és a közösségi oldalakon beszélget a barátaival, az még közel sem jelenti, hogy digitális írástudó az illető. Gond az is, hogy a "digitális írástudás", mint fogalom nincs definiálva, gyakorlatilag bármi érthető alatta.

Egy olasz egyetemen végzett felmérés szerint az egyetemisták 42 százaléka nincs tisztában a free Wi-Fi veszélyeivel, 40 százalékuk nem védi pin-kóddal a telefonját, és 50 százalékuk minden ellenőrzés nélkül bármit letölt a gépére.

Az International Computer and Information Literacy Study (ICILS) 60 ezer fiatal körében elvégzett felmérése szerint a megkérdezettek 17 százaléka a legalapvetőbb elvárásoknak sem felel meg, és csupán 2 százalék rendelkezik a tudatos eszközhasználathoz szükséges magas fokú tudással.

A tanulmány végkövetkeztetése, hogy meglehetősen káros, ha azt gondoljuk, hogy a fiatalok tanulás nélkül is képesek lesznek az eszközök és programok használatára. A Digitális írástudás oktatása, készség szintű fejlesztése rendkívül fontos feladata az oktatási rendszereknek. Ezen kurzusok hiányában digitálisan félművelt, vagy ennél is gyengébb képességekkel rendelkező generáció nőhet fel, egy sablonos tévképzet miatt.