Facsard ki az alkalmazottad! Kérdések és válaszok: Robin Chase, a Buzzcar és a Zipcar alapítója

Facsard ki az alkalmazottad! Kérdések és válaszok: Robin Chase, a Buzzcar és a Zipcar alapítója
Céged fejleszteni, maradék kapacitásait kihasználni nem kell félned.
  • Miben látja az Ön által alapított vállalkozások (ZipCar, Buzzcar, Goloco) sikerének lényegét?

Robin Chase: Nem mind a három vállalkozás lett sikeres! De lényegében mindhárom azon a felismerésen nyugszik, hogy az „üresjáratok” egyrészt sokba kerülnek, másrést lehetőség van profitálni is belőlük. Hogy világosabb legyen: A ZipCar, mely azonnali, órára és napra lebontott kölcsönzést tesz lehetővé, a saját tulajdonú autókkal (ahol a jármű 95%-ban kihasználatlan), illetve az autóbérléssel (ahol egyszerre csak 24 órás csomagokat vehetünk meg) versenyez. A Buzzcar lehetővé teszi, hogy a gépjármű tulajdonosok bérbe adják autóikat barátaiknak és szomszédjaiknak. Ez is egy lehetőség az üresjárat gazdaságos kihasználására. A legtöbb ember csak az idő 5%-ában vezeti autóját, de az mégis a második legköltségesebb tulajdonuk! A GoLoco egy „ridesharing” szolgáltatás mely arra a három üres ülésre alapoz, mely a sofőrt 80%-ban körülveszik.

Összefoglalva: A fölös kapacitást felismerése és az ügyfeleknek hasznos módon való kínálata.

 

  • Hogy jutott el az ötlettől az ügyfelekig?

Robin Chase: Ez egy hosszú út. Van egy mondás: „10% inspiráció; 90% perspiráció”. Sok kitartásra, koncentrációra van szükség. Nagyon közel kell állni a vevőkhöz, jó hallgatókészségre és gyors tanulásra van szükség, nem beszélve a szerencséről.

 

  • A tavalyi évben arról beszélt egy TedxHarlem előadáson, hogy az „Együttműködő Gazdaság” az „Ipari Kapitalizmus” helyébe lép. Mit tud mondani ma erről a trendről?

Robin Chase: Az elmúlt évtizedben sokat megtudhattunk az internetben rejlő lehetőségekről. Többek között azt is, hogy az információ megosztás és keresés tranzakciós költségei nagyon-nagyon alacsonyak lettek. Rájöttünk arra is, hogy különböző egyének egyedi és nagyon magas hozzáadott értékkel szolgálhatnak. Már nem fogyasztókként tekintünk magunkra, hanem együttműködőkként, ko-kreátorokként, vagy egyenesen teljes létrehozókként.

Üzletileg jó iránynak tűnik, ha a crowd-sourcing, crowd-funding, kollaboratív termelés és fogyasztás eszközeihez fordulunk. Ezt az új szervezeti modellt szoktam „Peers Incorporated”-nek hívni. Ez az újfajta modell ötvözi az Ipari Gazdaság legjobb tulajdonságait (méretgazdaságosság, gyorsütemű növekedés, standardok és következetesség) azzal amit az egyének tudnak nyújtani (lokalizáció, specializáció, személyre szabottság). Ezek együttese az új kollaboratív gazdaság, mely a „kicsik” és „nagyok” partnerségén alapul, rugalmas, lendületes, innovatív és erőforrás-hatékony vállalatokat eredményez, melyekre nagy szükség van gyorsan változó világunkban.

 

  • Szeptemberben nyitóbeszédet tart a budapesti Második Vállalkozói Csúcson. Hogyan látja a vállalkozások szerepét Közép-Európába. Mit üzen a közép-európai start-upoknak?

Robin Chase: A vállalkozások számára a problémák valójában lehetőségek. Világszerte van még hová fejlődni.

Koncentráljanak egy magas minőségű termék értékesítésére helyi, vagy kis területű piacon, melyet uralni tudnak. Ezután terjeszkedjenek, a siker ismétli önmagát.  Ma, egy minimális, de értékesíthető termékkel való indulásról beszélünk. Ezen a linken találnak egy rövid beszélgetést velem a témáról (http://www.youtube.com/watch?v=fItyshX4BqU). Találják ki mi ez a termék, kerüljenek olyan közel az ügyfelekhez amennyire csak lehetséges, és utána tanuljanak olyan gyorsan amennyire csak lehetséges. Ez az a mezőny, amelyben minden nagy cégen felül tudnak kerekedni, ők természetüknél fogva nem tudnak ilyen rugalmasak lenni.

 

  • Mit gondol, milyen szerepet töltenek be az Amerikai és más kormányzatok a vállalkozási tevékenység segítésében?

Robin Chase: Én mindig azt tanácsolom a kormányzatoknak, hogy tegyék hozzáférhetővé fölös kapacitásaikat amennyire lehetséges, mivel ezek kulcsfontosságúak a vállalkozók számára. A legegyértelműbb lépés minden kormányzati adat nyíltan hozzáférhetővé tétele (lásd pl: http://www.data.gov/ ). San Franciscoban kísérleti jelleggel megnyitottak használaton kívüli állóeszközöket is, és felkérik a nyilvánosságot, hogy aktívan működjön közre a város fejlesztésében (http://innovatesf.com).

A Szöuli polgármester szintén tiszteletreméltó munkát végez e téren: Szöult a „Megosztás Városának” nyilvánította, és jelentős erőforrásokat tett elérhetővé az innováció jegyében.

 

  • Vannak olyan közös akadályok melyekkel a vállalkozóknak a piac teljes spektrumán meg kell küzdeniük, de leküzdésükben segítségükre lehet a köz és a magánszféra partnersége?

Robin Chase: A vállalkozóknak struktúrákra és időre is szükségük van, hogy tesztelhessék ötleteiket. A legtöbben szabadidejükben fognak hozzá ezek megvalósításához. A váltás, hogy teljes idejükben foglalkozzanak vele fontos, de egyben nehéz is. A társadalombiztosítási juttatások elvesztése sokakat visszatántorít. Az inkubátorok és közös műhelyek elterjedése sokat tud segíteni hasznos tanácsokkal és alacsony kezdőköltségekkel.

Visszatérve korábbi mondandómhoz a kihasználatlan kapacitást illetően, ezt nem csak kormányoknak, de cégeknek is figyelembe kellene vennie. Van nem használt irodahelyiségük, tárgyalójuk, vagy egyéb műhelyük? A legtöbb nagy cég jól tenné, ha hozzáférést adna ezekhez külsős szemlélőknek, hogy kiderüljön milyen új megközelítésekkel, felhasználási módokkal hasznosíthatják ezeket. Ez egyfajta alacsony költségű és kockázatú információgyűjtési forma lehet.

 

  • Milyen potenciált lát az autómegosztásban avagy carsharing-ben Magyarországon vagy a Közép-Kelet Európai régióban? Épp most indítottunk egy hasonló programot. Hogyan változtatják meg az ilyen programok hétköznapjainkat és társadalmunkat?

Robin Chase: A carsharing azoknak hasznos, akiknek nincs állandó szüksége autóra a munkahelyükre való eljutáshoz. A hagyományos carsharing (ahol a cég veszi vagy bérli a gépkocsit) csak akkor lehet sikeres, ha ilyen személyek megfelelő számban vannak jelen. Minden gépkocsit olyan mértékben kell kihasználni, hogy megérje a fenntartása. A Peer to Peer Carsharing (mint a www.Buzzcar.com) bármilyen denzitás mellett működőképes, mivel például szomszédok már meglévő autóit használja.

A carsharing akkor működik a legjobban, ha egyszerre sok más közlekedési lehetőség is jelen van, és csak azokra az utazásokra használják, amelyeket nem lehet megtenni gyalog, biciklivel vagy tömegközlekedéssel, kizárólag csak autóval. Ha mindennapi rutinunkhoz szükség van autóra, akkor mindenképpen szükséges, hogy birtokoljunk egyet. Ez az oka annak, hogy városépítészeti megoldásaink olyan nagy hatással vannak közlekedési lehetőségeinkre is.

Ma, egy autó éves fenntartási költsége nagyjából 6000 Euró/év, ami meglehetősen megkurtítja házi költségvetésünket. Ha az embereknek nincs szükségük állandóan autóra, csak elvétve, akkor rengeteg pénzt takarítanak meg pusztán azzal, hogy nincsen nekik. Ezt a pénzt aztán máshol, például a helyi gazdaságokban köthetik el. Ezzel szemben, majdnem az összes gépjárműre költött pénz elhagyja a helyi gazdaságokat.

Ott, ahol a carsharing sikeres, kimutathatóan pozitív hatással van a helyi közösségekre. New Yorkban, Bostonban, Washington DC-ben és San Franciscoban, ahol nagyszámú megosztott jármű van jelen, a magánbejegyzésű járművekre való igény 7-9%-kal esett vissza az elmúlt évtizedben, ezáltal parkolóhelyek szabadultak fel más alkalmazásra. Az autót csak megosztva használók átlagosan 60%-kal kevesebb távot vezetnek mint az autótulajdonosok, mivel ténylegesen csak gazdasági szempontból kifizetődő esetekben használják azokat. Mindez jó hatással van a forgalomra, levegőminőségre, és a szénkibocsátásra is.

 

Robin Chase a Buzzcar alapítója és vezérigazgatója. A Buzzcar egy szolgáltatás, mely összehozza az autótulajdonosokat az ügyfelekkel a carsharing piacon és lehetővé teszi felhasználóinak, hogy kezükbe vegyék mobilitásukat anélkül, hogy kormányok, vagy nagyvállalatok megoldásaira szorítkozzanak. Robin szintén alapítója és volt vezérigazgatója a ZipCar-nak, a világ legnagyobb carsharing vállalatának, valamint a GoLoco-nak egy online ridesharing közösségnek.

Tagja a World Resources Institute, a US Department of Commerce Vállalkozási és Innovációs, valamint az OECD Nemzetközi Szállítmányozási Fórum Tanácsának. Szintén tagja volt a US Department of Transportation Intelligens Szállítmányozási Rendszerek Program Tanácsadó Bizottságának, a Massachusettsi Kormányzó Transzportáció-tranzíciós Munkacsoportjának, valamint a Bostoni Polgármester Wireless Akciócsoportjának. Robin széles körben tart előadásokat, gyakran szerepel vezető médiumokban, ezen kívül számos díj nyertese az innováció, design és környezet területén, többek között a Time 100 Most Influential People, Fast Company Fast 50 Innovators, és a BusinessWeek Top 10 Designers díjaké is. Robin a Wellesley College-on és az MIT Sloan School of Management-jén diplomázott, valamint a Harvard University Loeb-ösztöndíjasa volt. http://www.robinchase.org/

Ms. Chase nyilvános elődásai:

TED Talks „Excuse me, may I rent your car?”: http://www.youtube.com/watch?v=SsqlpgMKjyU

· TED Talks „Getting cars off the road and data into the skies”: http://www.youtube.com/watch?v=-tzZB6RbXsY

· TedXHarlem “The Collaborative Economy”: http://www.youtube.com/watch?v=gK3IMdf2vBc

Startup Bootcamp: http://www.youtube.com/watch?v=Ks4B82CJkpo

· Stanford Business “How to Find New Ideas”: http://www.youtube.com/watch?v=fItyshX4BqU

· Business Innovation Factory “Peers Incorporated”: http://www.youtube.com/watch?v=NTIibpRaZVQ