Ezzel a módszerrel jócskán megnövelhetjük hatékonyságunk

Ezzel a módszerrel jócskán megnövelhetjük hatékonyságunk
Bevezetés a Pomodoro módszerbe Fésűs Veronika segítségével.

Biztos vagyok abban, hogy nagyon nehéz fókuszálni egy hosszú ideig tartó feladatra. Vegyük pl. a maratoni távot. Maraton futásaim közben soha nem sikerült 42 km-en keresztül tartanom a fókuszt. Voltak pillanatok, hogy futás közben elaludtam. És vonatkozik ez a hétköznapi feladatainkra is: nehéz ébren tartani az energiánkat, ha túl sokáig dolgozunk ugyanazon a dolgon.

Dolgozhatunk hosszú ideig, szünet nélkül a feladatainkon, ha fáradtak vagyunk. Biztosan elégedettek leszünk a végeredménnyel? A hatékonysághoz semmi köze nincs, az biztos. Ám ha tartunk némi szünetet, később visszatérhetünk a feladatainkhoz.

Végy egy paradicsomot…


Nem mellesleg legyen rajta időzítő és csodák csodájára javíthatja munkaképességünket és a munka minőségét. Ennyire egyszerű lenne? Mintha a saját munkánkat is ellenőrzés alá vonnánk. Nem lenne egyszerű csak leülni és nekikezdeni a feladatainknak? Nos, kiderül, hogy mi is ez a technika és hogyan kell alkalmazni.

Mi a Pomodoro módszer?


A Pomodoro technika egy erőteljes termelékenységi eszköz, amelyet Francesco Cirillo talált ki az 1980-as évek végén. Munkaidőnket időközökre bontjuk le, azaz általában 25 perces blokkokban dolgozunk, amit rövid, körülbelül 5 perces szünetek követnek.

Ezeket a szüneteket Pomodoro-nak hívják. A munkaidő és a szünetek megváltoztathatók, de ez a szokásos idő a Pomodoro módszerhez.

Alkalmazása során valóban több munkát tudunk elvégezni, képesek leszünk bármilyen hosszúságú projektbe belekezdeni. Jelentősen javíthatja a termelékenységet, a fókuszt és a céljainkat jobban elérhetjük, nem utolsó sorban elkerülhetjük a kiégést.

De miért nevezik Pomodoro technikának vagy módszernek?

Azért, mert a Pomodoro paradicsomot jelent, és Francesco Cirillo, a módszer megalkotója paradicsomos időzítőt használt.

Mire használható a Pomodoro technika?


Ez egy időgazdálkodási-termelékenységi módszer. Próbáljuk ki csupán egy napig, máris azt fogjuk látni, hogy sokkal több mindent megtettünk, mint pihenés nélkül akár 8-10 óra alatt. Személyes tapasztalatom, hogy megduplázódott a produktivitásom, pláne, hogy otthon dolgozom.

Pomodoro technika tanuláshoz, olvasáshoz

Nemcsak feldobja a tanulást, de remekül felfrissíti az elmét. Rövid, rendszeres szünetek 25 percenként bizonyítottan segítenek a tanulásban is. Ellenkező esetben kedvünket vesztjük, és nem igazán tudunk figyelni az olvasásra.

A fő ok azonban, amiért a legtöbbet használjuk, az az összpontosított munka. A rövid, 5 perces szünetek hatékony munkamenetet biztosítanak.

Hogyan kell használni a Pomodoro módszert?


Mi sem egyszerűbb ennél!

  • Válasszunk egy használni kívánt időintervallumot. Ez lehet a fent említett 25 perces blokk, 5 perc szünettel (ez tűnik a legelőnyösebbnek).
  • Ezután állítsuk be a Pomodoro időzítőt. Beállíthatunk egy időzítőt a telefonon, vagy egy fizikai időzítőn, akár egy tojásidőzítőt is, vagy böngészőbővítmény segítségével is elindíthatjuk az órát. Néhány esetben a Marinarát szoktam használni: ez egy Pomodoro asszisztens Chrome-hoz. Riasztás jelenik meg a képernyőn, amikor itt az ideje, hogy szünetet tartsunk. És ingyenes!
  • Kezdjük el a feladatunkat. Hallgathatunk zenét is, ha ez jobban elősegíti a koncentrálást. Nekem a jazz zene vált be. Csodákra vagyok képes a hallgatása közben.
  • Ezután, amikor az időzítő kikapcsol, tegyünk egy 5 perces szünetet. Ha számítógépen vagy íróasztalon dolgozunk, azt javaslom, hogy álljunk fel és nyújtózzunk, vagy tegyünk egy kis sétát a lakásban (az irodában is).

 

(A 4. intervallumban tartsunk hosszabb szünetet, kb. 20 percet. Ez nagyon fontos, ezért ne hagyjuk ki ezt.)

Milyen eszközt válasszunk?

Van, akit az időzítő fizikai beállítása megerősíti a feladat megkezdésének szándékában, egyfajta külső motivációt ad. A csengetés pedig emlékeztethet minket az iskolai szünetre is.

Pomodoro alkalmazások mobilra:


  • Brain Focus Productivity Timer
  • Focus To-Do: Pomodoro Timer & Tasks List Organizer
  • Pomodoro Timer
  • Clockwork Timer
  • Focus timer Reborn

Rajtunk múlik, hogy mit használunk, de az elvek még mindig ugyanazok. Kívánom, hogy tapasztald meg a pozitív hatását a Pomodoro módszernek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Fésűs Veronika

Fésüs Veronika vagyok, sportfejlesztési mentor és A futás esszenciája online sportmagazin alapítója és szerkesztője. ...





Címkék: pszichológia