Ez a sok csatorna egységben kezelendő

Ez a sok csatorna egységben kezelendő
Kolozsi István webergonómus, UXer, az fps design-, webfejlesztő és online marketing ügynökség egyik alapítója szerint a jövő az okos kereskedelemé, amelyben nem lehet külön kezelni a hagyományos asztali gépekhez, illetve a mobileszközökhöz kötődő megoldásokat, ahogy az offline és az online kereskedelmet sem.

- Online médiás berkekben gyakran ismételt formula, hogy az elkövetkező időszak az m-kereskedelem jegyében telik majd. Ön szerint mennyire lehet ezt komolyan venni Magyarországon?

Óriási jelentősége lesz és van már most is. A tőlünk fejlettebb országok statisztikáiból mindig következtetni lehet hazánk folyamataira, maximum nagyságrendi eltérések vannak. Egyrészt már most számottevő vásárlás zajlik okostelefonokról, illetve sokan használják azokat termék, bolt keresésre, informálódásra, árösszehasonlításra és még csak a növekedés elején járunk. Másrészt nem szabad megfeledkezni a nálunk még csak kialakulóban lévő új felhasználói rétegről, akik egyáltalán nem, vagy csak ritkán használnak asztali számítógépet, notebookot. Számukra teljesen természetes, hogy az internetet mobilon és/vagy tableten keresztül érik el.

- Az online vásárlók számát tekintve tavaly 3,3% volt a mobilosok aránya itthon, de az USA-ban is alig múlta felül a 10%-ot. Egyetért-e azzal a véleménnyel, hogy a mobil nem lesz vezető vásárlási eszköz, hanem inkább csak a tájékozódásban lesz jelentősége?

Egyet is értek, meg nem is. Hogy miért nem értek egyet? Azért, mert szerintem ezt a kérdést nem így kell megközelíteni. A jövő egyértelműen a SmartCommerce-szé. Ez a sok csatorna, amin keresztül informálódhatnak, vásárolhatnak a fogyasztók, egy egységben kezelendő. Meggyőződésem, hogy az a kereskedő fog hosszútávon profitálni, aki minden csatornát - legyen az offline, vagy online - képes rendszerben kezelni és működtetni. A nemrégiben Kis Ervin Egonnal (a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke – a szerk.) közösen indított smartcommerce.hu című blogunk pontosan erről a témáról szól.

- Mennyire tartja lényegesnek, hogy egy online kereskedő mobilcsatornákon is megjelenjen? Mely értékesítők lehetnek azok, amelyek számára elengedhetetlen, hogy tökéletes mobil vásárlási élményt nyújtsanak?

Ahogy látom, a hazai kereskedők még nagyon óvatosak ezen a területen. A nagyok már vagy ráléptek az útra, vagy éppen most vágnak bele. Meglátásom szerint a 2014-es év lesz az, amikor már tényleg nem lesz kérdés, hogy okostelefonokon is elérhető legyen egy website (megjegyzem már rég nem kellene, hogy kérdés legyen), vagy akár legyenek külön natív alkalmazásai az adott cégnek. Aki ezt a csatornát eldobja, sok felhasználóról, vásárlóról mond le a jövőben. Kiemelni nem tudok és nem is akarok egy-egy iparágat sem. Egy biztos, valamilyen formában mindenkinek elérhetőnek kell lennie mobil eszközökön is.

- Milyen jellegű online kereskedőknek ajánlaná honlapjuk mobilos optimalizálását, illetve kiknek a saját alkalmazás, vagy a saját mobilos honlap kifejlesztését?

Mobil webes megjelenés gyakorlatilag mindenki számára kötelező, az hogy ez milyen formában legyen, szeparált, vagy reszponzív, az sok tényezőtől függ. A natív alkalmazás pedig egy másik kérdéskör. Hiszem, hogy nincs mindenkinek szüksége rá, sőt! Már most sok értelmetlen app található a store-okban, melyeket drága pénzen fejlesztettek. Mindenképpen érdemes elgondolkozni a web app (HTML5 alapokon) fejlesztésén natív appok helyett. A közeli jövőben bizonyosan széles körben alkalmazzák majd ezt a technológiát. Már most is vannak szép példák, például az fps confcat nevű szolgáltatása konferenciáknak ad natív alkalmazásokat, valamint web appot. Utóbbi sebességével és platformfüggetlenségével az idei EuroIA Edinburgh-ban tartott konferencián nagy sikert aratott.

- Milyen buktatókkal járhat, ha egy kereskedés technikailag nem kielégítő mobil szolgáltatásokkal áll elő?

Pontosan ugyanolyan buktatókkal jár, mintha a hagyományos asztali webes megjelenése használhatatlan, értelmezhetetlen, esetleg ronda, stb. lenne. Az emberek villámgyorsan megítélik a cégeket és hoznak döntést arról, hogy melyiket válasszák. Egy minőségi jelenlét mindig sokba kerül. Ha valaki olcsón akarja megúszni, olyan lesz a jelenléte is. Ellenben nem szabad elfelejteni, hogy ez egy befektetés. Vannak, akik tisztában vannak ezzel.

- Felmérések szerint a tableten történő vásárlásnak már most nagyobb jelentősége van, mint az okostelefonos ügyleteknek. Milyen alapvető különbséget lát a két eszköz között a webáruházak szempontjából?

Van különbség, de szükséges mindkét eszköz teljes mértékű kiszolgálása. A Google készített is a témában egy nagyszerű tanulmányt. Ennek lényegi üzenete, hogy mobilon alapvetően tájékozódunk, keresünk, ott kezdjük meg a vásárlási folyamatot. Később az asztali gépen, vagy notebookon, de most már egyre többen tableten fejezik be a vásárlást, amennyiben befejezik.


A cikk eredetileg a marketinginfo 2013. szeptember-októberi számában jelent meg.