Evolució – A távírótól a Snapchatig [Infografika]

Evolució – A távírótól a Snapchatig [Infografika]
A közösségi média ma már a modern társadalom integrált része lett. Vannak olyan közösségi oldalak, amelyek felhasználói bázisa nagyobb a legtöbb ország népességszámánál és vannak oldalak, amelyek egészen szűk szubkultúra tagjait kötik össze világszerte. Léteznek oldalak, ahol fényképeket, videókat, állapot frissítéseket oszthatunk meg, ahol új ismerősöket szerezhetünk és ahol régi barátokra találhatunk. De hogyan is kezdődött mindez?

A Prohibiton infografikájában pont ezt a fejlődést foglalja össze. Bár hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a közösségi média az elmúlt 20, de legfeljebb 50-100 év terméke, ennél sokkal távolabbra kell visszatekintenünk. Az emberekben mindig élt a vágy, hogy távol lévő családjukkal, ismerőseikkel, barátaikkal tudják a kapcsolatot tartani. Az első közösségi média platformként tulajdonképpen a postát tekinthetjük. Az ókor idején Egyiptomban, a Perzsa és Római Birodalomban már működtek posták, de ezek többnyire csak az állami apparátust, illetve a társadalom felső rétegét szolgálták ki. Európában a középkor folyamán a 13. századtól kezdődően kezdtek el a postaszervezetek újra kiépülni, s magánemberek a 15. századtól kezdve vehették igénybe szolgáltatásaikat.

A következő forradalmi változás a távíró feltalálása volt az 1700-as évek végén, amely képes volt rövid idő alatt nagy távolságokra üzeneteket közvetíteni. Az 1800 évek második fel újabb hatalmas lépése a volt közösségi kommunikáció fejlődésének, 1865-ben Londonban elkezdi működését az első csőposta, 1876 Bell szabadalmaztatja a telefont, az 1901-ben pedig Marconi bemutatta a rádióhullámok sugárzását, amiért 1909-ben Nobel-díjat kapott. A találmány körüli botrány végére csak 1943-ban az Amerikai Legfelsőbb Bíróság határozatával került pont, nem akadályozta meg a rádióadások elindulását, az első közvetítésre 1910. január 12-én, a Metropolitan operaházból került sor. 1945-ben megjelent a CB rádió.

Az első e-mail elküldéséig 1966-ig kellett várni, de a dolgok igazán az internet megjelenésével és leginkább az 1990 évektől gyorsultak fel. 1995-ben megnyitotta kapuit az E-bay és 1997-ben megjelent az első chat-szolgáltatás. 1999-ben egy új embertípussal az, a Bloggerrel ismerkedhettünk meg. Majd 2003-ban megjelent a Wordpress, amely segítségével személyre is szabhatták megjelenésüket a bloggerek. Ugyanebben az évben nagy változás történet a telekommunikáció területén is, ekkor indult hódító útjára Skype. A jelenleg már luxemburgi székhelyű cég termékén keresztül napjainkban már évi 18 billió órányi videó telefonbeszélgetést bonyolítanak le, s nemcsak a magán hanem az üzleti szférában is előszeretettel használják.

Két évvel később 2005-ben pedig elindult a YouTube, napjaink legnagyobb videómegosztó oldala, amelyre ma már minden másodpercben videók ezreit töltik fel a felhasználók.

Szintén a 2000-es évek hozták magukkal nagy közösségi média oldalak létrejöttét, elsőként 2002-ban Linkedin, 2003-ban a ma már csak önmaga árnyékét jelentő MySpace, 2004-ben a Facebook.

A Twitter 2006-ban 140 karakteres üzenetivel ismét megváltoztatta a közösségi média világát. Ez a karakterszám korlát arra kényszerítette az embereket, hogy tényleg csak a lényegre fókuszáljanak. A szolgáltatás hihetetlen nagy népszerűségre tett szert a hírességek körében is, számos filmsztár, énekes, író használja előszeretettel. S szintén a Twitternek köszönhetjük a # (hasteget) is, amely egyszerűvé tette a keresés a közösségi oldalak átláthatatlan tartalom dzsungelében.

A legutolsó nagy dobás a Pinterest létrehozása volt 2012-ben. A post-it szerű posztokkal minden felhasználó egy-egy téma köré csoportosítva létrehozhatja saját faliújságját. Ha egy-egy témának szeretnénk utánanézni az interneten érdemes a Pinteresten kezdenünk. A legújabb közösségi oldal még csak nemrégiben kezdett el szárnyalni, a közvetlenül a forrásoldalakra mutató linkjeivel pedig nagy segítséget jelent az e-kereskedelemnek.

Manapság a kisközösségeket összefogó lokális közösségeket megmozgató oldalak idejét éljük, a nagy közösségi oldalakról lelépők ezeken a kisebb oldalakon találják meg a hasonló gondolkodású társaikat.