Erre a fiatal vállalkozók és az öreg rókák is felfigyeltek

Erre a fiatal vállalkozók és az öreg rókák is felfigyeltek
Eddig több mint tizenötezren vettek rész a Google Digital Workshop ingyenes online képzésén. A kurzus hiánypótló, hiszen minden mérés azt mutatja, hogy a hazai kis- és közepes vállalatok csehül állnak a digitalizációval.

Miközben az üzleti életben és a gazdaságban szinte minden a digitalizációról szól – a munkafolyamatok optimalizálásától egészen odáig, hogy emberek százezerinek állása és így megélhetése kerül veszélybe belátható időn belül – mégis szinte hetente találkozni olyan felmérésekkel, amelyek a gazdasági szereplők digitális analfabetizmusáról szólnak. Nem arról van szó, hogy bizonyos eszközöket – legyen szó például az internetes jelenlétről vagy az online marketing kérdéséről – nem alkalmaznak jól vagy optimálisan. A helyzet ennél is rosszabb, mivel számos kis- és közepes vállalkozásnak a saját weboldal léte sem evidencia.

A Google – amiről mondtak már mindent és annak az ellenkezőjét is – 2016-ban elindította az ingyenes, magyarul is elérhető Digital Workshop platformot azzal a céllal, hogy mindenkinek biztosított legyen a lehetőség a digitális ismeretek alapjainak elsajátítására. E készségek nélkül lassan egy komolyabb házidolgozatot nem lehet megírni, így könnyen belátható, hogy az offline világban szocializálódott, de változásra képtelen vagy nehezen rávehető, s így napjainkban a sötétben tapogatózó cégeknek ez milyen hasznos segítséget jelent.

Szerencsére sokkan vannak olyanok is, akik felismerték a digitalizációban rejlő lehetőségeket, illetve rájöttek arra is, hogy "aki lemarad, az kimarad" és lehet bezárni a boltot. A magyar nyelvű oldal 2016-os indulása óta már több mint tizenötezren vettek részt az online képzésben, s közel ezerháromszázan szerezték meg a tanúsítványt. Maga a program pedig rendkívül egyszerűen használható, időfetisisztáknak még azt is jelzi a cég, hogy egy-egy lecke – ami egy szöveges és egy videós tartalomból áll – elsajátítása mennyi időt vesz igénybe.

Az oktatási platform nemzetközi szinten is - harmincegy országban,huszonöt nyelven érhető el - jól muzsikál, hiszen 2014 óta hárommillió magánszemély és vállalkozás vett részt a kurzuson.

A Google kifejezetten a hazai kkv-ra szabta a programot

Mint a vállalattól megtudtuk, tavaly az online képzés előadásokkal, workshopokkal és személyes konzultációs lehetőségekkel bővült, ezek struktúrája és tartalma kifejezetten a magyar kis- és középvállalkozások igényeihez igazodik. Az ingyenesen elérhető magyar nyelvű online képzés során összesen huszonhárom témakört átfogva nyolcvankilenc leckét kell elsajátítani; mindenki saját tempójának megfelelően haladhat, a képzés elvégzésével és egy záróvizsga letételével megszerezheti a Google és az IAB Europe által hitelesített „Digital Workshop Tanúsítvány”-t.

Cél a digitális felzárkóztatás
Az online képzés elindításának hátterében a hazai kis- és közepes vállalkozások digitális felzárkóztatásának célkitűzése áll – fogalmazott a digitalhungary.hu-nak Boros Botond. A Google Magyarország marketing vezetője szerint miközben a digitalizáció egyszerre jelent kihívást és lehetőséget a kkv-szektornak, e lehetőségekkel egyelőre még kevés cég él. A szakember emlékeztetett arra is, hogy a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató alapján az Európai Unió 28 tagállamának sorában Magyarország a 21. helyen áll, az index szerint Magyarország az üzleti digitalizáció és az elektronikus kereskedelem területén teljesített a legrosszabbul.

Boros Botond idézett egy korábbi Deloitte felmérést, ami szerint a hazai kkv-k egyszerűen nem használják ki a digitális eszközök adta lehetőségeket, hiszen a vállalkozások több mint felének honlapja sincs, miközben közel egymarmaduk semmilyen marketing tevékenységet sem végez. Egy februári mérés is azt mutatta, hogy a hazai cégek nem költenek sokat a digitalizációra. A kapcsolódó digitális ismeretek hiánya tehát komoly kihívást jelent, mely leküzdésében a Google Digital Workshop igyekszik segítséget nyújtani. Az év elején a K&H és a Google Magyarország által közösen szervezett ingyenes, Google Digital Workshopon is hasonló arányok hangzottak el, ám itt javaslatot is tettek arra, hogy a kkv-szektor digitális fejlődése érdekében mobilra optimalizált weboldal létrehozását javaslák. Az irány jónak tűnik, hiszen a napi interneten töltött idő jelentős, mintegy negyven százaléka már mobilon történik, a pénzügyi tranzakciók közel kétharmadát is mobilról indítják. Azt csak a poén kedvéért említjük meg, hogy napjainkban több a mobiltelefon, mint ahány ember él a Földön.

Fiatal vállalkozók, öreg rókák

Mindeközben a tavalyi évben tízezren vettek részt a Google országszerte, összesen huszonhat városban megszervezett ingyenes offline képzésén. "Offline képzéseink keretében egyszerű és érthető online tananyagokkal segítjük azokat a kkv-kat, amik szeretnék jobban megismerni az internet adta lehetőségeket, így növelve forgalmukat" – tudtuk meg Boros Botondtól. Számos téma kerül az asztalra: online jelenlét kiépítése, online hirdetés és értékesítés, webes analitikák, tartalommarketing és videó marketing, ingyenes digitális eszközök. A képzéseken főleg cégek vezetői, kis- és közepes vállalkozások marketing területért felelős munkatársai vesznek részt. De megjelennek olyan magánszemélyek, akik saját internetes vállalkozás indításán gondolkodnak, illetve azok is, akik már belevágtak a bizniszbe, de vezetési, marketing eszközökre vagy inspirációra van szükségük. Fiatal vállalkozók és saját cégület sok éve vezető öreg rókák is érdeklődnek a digitális tudás iránt.

Boros Botond szerint a szektorok területén is nagy a változatosság, de főleg a turizmus-vendéglátás területén tevékenykedő vállalkozások, a beauty és életmód szektor B2C szolgálató cégei, valamint a biztosítási és ingatlan szektor szereplői is nagy számban érdeklődtek a program iránt.

A közönség színes, széles köröket felölelő összetétele azonban közel sem véletlen – állítja a Google marketing vezetője – hiszen éppen arra mutat rá, hogy a digitalizálódás, a digitális ismeretek elsajátítása minden vállalkozó számára szükséges, fontos érték, lehetőség és kihívás is.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

Szabadúszó újságíró, főszerkesztő, szociológus, maratonista vagyok. Számos dolog érdekel: a digitalizáció és az ember kapcsolata éppen úgy, mint ahogyan a személyes fejlődés kérdése ...