Ennyi lesz az internetszámlád januártól

Ennyi lesz az internetszámlád januártól
Rendeletet módosított az MNHH, így a szolgáltatóknak közzé kell tenniük, hogy a januártól életbe lépő internetáfa-csökkentés hogyan alakítja az áraikat.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendeletmódosítása alapján november 1-jétől a szolgáltatók külön tájékoztatást kötelesek közzétenni honlapjaikon arról, hogy a januártól életbe lépő internetáfa-csökkentés díjcsomagonként mekkora tételt jelent. A hatóság előírta, hogy az előfizetők – az igénybe vett szolgáltatás sajátosságaihoz igazodva – előzetes tájékoztatást is kapjanak a változásokról. Emellett, az előfizetők januártól külön sorban láthatják majd a számlán az általuk használt internet-előfizetéshez kapcsolódó összegeket, főszabály szerint a több szolgáltatásból álló csomagok igénybevétele esetén is.

Internetáfa-csökkentés

Annak érdekében, hogy a fogyasztók kellően tájékozódhassanak az internet-előfizetéshez kapcsolódó, januártól 27 százalékról 18 százalékra csökkenő áfa pénztárcájukra gyakorolt, számszerű hatásairól, az NMHH módosította az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló rendeletét. A módosítás értelmében a csomagban internet-előfizetést kínáló szolgáltatóknak november 1-től létre kell hozniuk honlapjukon egy, az internetáfáról szóló tájékoztató oldalt. Itt minden díjcsomagra kereshető módon fel kell tüntetniük, hogy mennyi a csomagban lévő internet-előfizetés nettó és bruttó – tehát áfa nélküli és áfás – díja a januártól életbe lépő áfacsökkentés előtt, és mennyi utána. Főszabály szerint az internet-előfizetésre jutó díjrészt külön sorban kell feltüntetni akkor is, ha egyébként egy több szolgáltatásból álló csomagról van szó, aminek csak egy havidíja van. November 1-től a szolgáltatóknak a jövő januártól érvényes általános szerződési feltételeiket (ÁSZF) is közzé kell tenniük, amelyeknek szintén külön is tartalmazniuk kell a kínált internet-előfizetések díját.

A hatóság rendelete azt is előírja, hogy az előfizetők a számláikban is tájékoztatást kapjanak a küszöbön álló változásokról: az érintett szolgáltatók összesen három alkalommal, a novemberi és decemberi, valamint a 2017. januári számlában vagy külön levélben informálják előfizetőiket az áfacsökkenésről és arról, hogy az erre vonatkozó tájékoztató oldal hol érhető el honlapjukon. Ha az internet-előfizetés sajátossága miatt az előfizető eleve nem kap számlalevelet – mint pl. a feltöltőkártyás mobil-előfizetéseknél –, akkor a szolgáltatók ugyanezt a tájékoztatást megadhatják SMS-ben, MMS-ben, emailben vagy mobilinternet-szolgáltatás esetén akár felugró internetes ablakban is.

Ha az előfizető olyan csomagban vesz igénybe internet-előfizetést, amiben az internetért nem előre meghatározott fix összeget kell fizetni, hanem a díj attól függ, hogy mennyi adatot forgalmazott az adott hónapban az előfizető, ott a szolgáltatónak szintén tájékoztatnia kell az előfizetőt az internetáfa-változásokról, és ajánlattétel útján lehetővé kell tennie az előfizetői szerződés kétoldalú módosítását, amellyel az adott előfizető számára is érvényesülhetnek az áfacsökkenés kedvező hatásai.

InternetKon

Az internetről és a digitális fejlesztésekről szóló nemzeti konzultáció (InternetKon) eredményei alapján a kormány által végrehajtandó Digitális Jólét Programjáról szóló 2012/2015. (XII. 29.) Korm. határozat 2. a) pontja rendelkezik arról, hogy készüljön törvénymódosítás az internetszolgáltatás áfakulcsának 18%-ra csökkentéséről. A kormány javaslatára az Országgyűlés elfogadta az internethasználat áfájának csökkentésére vonatkozó törvénymódosítást, melynek értelmében Magyarországon 2017. január 1-jétől 27 százalékról 18 százalékra csökken az internet-előfizetés áfája. Ehhez kapcsolódóan az NMHH internetáfa-tájékoztatásról szóló módosítása – 6/2016 (IX.30.) NMHH rendelet – hatékonyan szolgálja a fogyasztói érdekeket, és jól illeszkedik az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályaival foglalkozó NMHH-rendelet fő céljához: tovább szilárdítja az előfizetői jogok védelmét, hozzájárul a fogyasztói tudatossághoz és növeli a szolgáltatások árképzésének átláthatóságát, összehasonlíthatóságát.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!