Cégek a felhőben – nem csak légvárak

Cégek a felhőben – nem csak légvárak
Még ha nem is mozgunk magabiztosan az informatikai eszközök területén és különösebb érdeklődést sem érzünk ennek megismerésére, ezek akkor is beszivárogtak a magánéletünk és a munkánk szinte minden területére.

A beszerzés, értékesítés, kommunikáció, könyvelés, piackutatás és bármilyen információ beszerzése számítógépeken és mobileszközökön keresztül zajlik – ezt nagyjából mindenki elfogadta mára. A minket körülvevő és mindent behálózó internet technológia ellenére mikor felhő alapú (cloud based) technológiák kerülnek szóba, sokan hatalmas szerver termeket, bonyolult nagyvállalati adatbázis környezeteket, és szakzsargonban beszélő informatikusokat vizionálnak, holott szinte mindannyian használjuk vagy használhatjuk őket, és bennük rejtőzhet a üzleti sikerünk következő kulcsa.

A felhő alapú alkalmazások közös ismertetője, hogy nem a számítógépünkön vagy telefonunkon futnak és tárolnak adatokat, hanem távoli adatközpontokban, amiket vezetékes vagy mobilos internetkapcsolaton keresztül érhetünk el. Ezáltal lekerül a vállunkról az informatikai környezet létrehozásának és üzemeltetésének minden gondja, plusz mivel ezeket a környezeteket sok ezer vagy millió másik egyénnel illetve céggel megosztva használjuk, hihetetlen méretgazdaságossági előnyökre tehetünk szert amellett, hogy a legmagasabb biztonsági és rendelkezésre állási garanciákat kaphatjuk.

A legegyszerűbb és legtöbbek által ismert felhő alapú szolgáltatások a weben elérhető email szolgáltatások, mint például a Google Gmail-je, de a lefedett területek szinte minden vállalati funkciót érintenek. Igénybe vehetünk felhő alapú tárhelyeket kiváltva a meghibásodásra hajlamos illetve ellopható lokális merevlemezt, (Dropbox, Google Drive, Apple iCloud, Microsoft SkyDrive, Amazon CloudDrive, stb.) használhatunk online irodai alkalmazásokat, mint például szövegszerkesztés, táblázatkezelés vagy prezentáció készítés – megspórolva az egyszeri jelentős licensz díjakat (pl.: Google Docs, prezi.com), és kiválthatjuk a komoly informatikai beruházást igénylő tevékenységeket, mint az online videó tárolás és kiszolgálás (YouTube) vagy a projekt menedzsment (pl.: http://gantter.com/). Igazán izgalmas, hogy komplett válallati funkciókat is elérhetünk kulcsrakészen a felhőből: vannak hírlevél kezelő szolgáltatások (pl. MailChimp), virtuális ügyfélszolgálatok (pl.: Zendesk, desk.com), értékesítés támogató kulcsrakész, rugalmasan bérelhető CRM-ek (Salesforce.com) és akár ingyenes számlázó és készletnyilvántartó alkalmazások. Ezekkel a cégindítás költségei minimálisra csökenthetőek, és az egyszeri nagy beruházások is szükségtelenné válnak, hiszen tervezhető és a használattal skálázódó havidíjjá alakulnak át, nagyban támogatva az internetes üzlet igényeihez igazodó “lean” működést.

Várhatóan kissé fel fogja kavarni az eddig kizárólag humán interakcióra épülő tanácsadói területek piacát is a felhő alapú távoli szolgáltatások megjelenése. Az oldalunkat kereső optimalizálási szempontból átvizsgáló és alap javaslatokat megfogalmazó SEOmoz, a weboldalon történő egérmozgást elemezve virtuális “eyetracking” kutatást végző Crazyegg vagy a weboldal módosítások várhatő hatásait A/B tesztekkel vizsgáló Unbounce csak néhány ezek közül. Természetesen az eredményeik nem érnek fel egy jó szakértő tanácsaival vagy egy megalapozott kutatás alaposságával, de azok költségének a töredékéért jó iránymutatásokat tudnak adni.

A felhő alapú szolgáltatások terjedését a költséghatékonyság mellett a csoportmunka széleskörű támogatása (mindenki ugyanazt a verziót vagy adatbázist látja és kezeli) és az eszközfüggetlenség (akármelyik eszközről akárhonnan bejelentkezhetek és folytathatom a másik eszközön félbehagyott munkát) is támogatja a felhasználók oldaláról. Párhuzamosan a piaci igény növekedésével a szolgáltatói oldal bővülését serkenti a nagyvállalatok törekvése a meglevő drága IT erőforrásaik minél jobb kihasználására. Erre jó példa az Amazon.com, aki az online kereskedelem vezetőjeként szállt be a felhőalapú IT szolgáltatok nyújtásába (Amazon Web Services), felhasználva hatalmas szerverparkját és adatbázis környezetét.

Ezek a trendek egy olyan világ irányába mutatnak, ahol már nem is hatékonyságjavító versenyelőny lesz ezeknek a megoldásoknak a használata, hanem kimondott hátrány a mellőzése.


Arany János

Az SAP Hybris, illetve Customer Engagement & Commerce üzletágának a vezetője. Korábban a TEN Media regionális hirdetési hálózat country manager-e, illetve a magyar Google iroda alapítója és éveken át …