Brókert a felhővásárláshoz! Interjú Horváth Lászlóval az amerikai ActiveMedia elnökével

Brókert a felhővásárláshoz! Interjú Horváth Lászlóval az amerikai ActiveMedia elnökével
A számítási felhő (cloud) megoldások egyre inkább az üzleti élet elválaszthatatlan részeivé válnak, de itthon még mindig gyakori a bizalmatlanság. Már csak a negatív tapasztalatok elkerülése miatt is, a technológia bevezetésénél érdemes „felhőbrókerekhez” fordulni – derült ki az Internet Hungary 2013 konferencián.

A felhőszolgáltatásokról csak az nem tud, aki az elmúlt 10 évet kómában töltötte – jegyezte meg Horváth László az Amerikában működő ActiveMedia elnöke az Internet Hungary konferencián, jelezve, hogy előadásának címe a „To cloud or not to cloud? That is the question.” legfeljebb retorikai húzás, de nem igazi kérdés. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezek a megoldások micsoda fejlődésen mentek keresztül az utóbbi években. Ma már a nagy szolgáltatók annyira figyelnek rá, hogy az ügyfeleiknél ne legyenek fennakadások, hogyha van olyan szerverük, aminek meghibásodik akár egyetlen egysége is, teljes cserét rendelnek el. Tapasztalatai szerint Európában a technológia felhasználásában egyébként az észtek az egyik éllovasok, mivel náluk a kis cégek ráébredtek, hogy majd minden méregdrága IT megoldást potom pénzért kiválthatnak professzionális felhőszolgáltatásokkal.

„A német piac viszont konzervatívabb, de például az angolok vagy az írek már csak a jó amerikai kapcsolatok miatt is jobban együtt mozognak a nagy trendekkel ezen a területen” – írta le az európai helyzetet a szakember, aki hozzátette: egy friss kutatás szerint Amerikában már a cégek 70 (!) százaléka döntött úgy, hogy felhőszolgáltatást fog használni, legalábbis részben.

Ám ahogy Kovács Attila, a T-Systems ágazatigazgatója az Internet Hungary konferencián felhívta rá a figyelmet itthon még mindig gyakori a bizalmatlanság a cloud megoldásokkal szemben.

A KKV-knál sokat számít a felhőbe költözés megítélésénél a cég kora is. Legalábbis ez derül ki az Ipsos Mori felméréséből, ami szerint a hat évnél fiatalabb vállalkozások 68 százaléka egyetértett azzal, hogy a sikerben egyre jelentősebb szerepe lehet a cloud-nak, míg az idősebbek közül csak 42 százalék találta igaznak ezt az állítást. A kétségeket főleg az adatvesztés és az adatbiztonság miatti félelem táplálja, no meg az, hogy az internetkapcsolat esetleges hibája, hiánya esetén a cég működése is megbénulhat.

De a nehézkes átállásnál közrejátszik az is, hogy a laikus nehezen tudja kiválasztani, hogy az egyre szaporodó felhő megoldások közül melyik neki az optimális. Épp ezért van szükség cloud brókerekre – derült ki a konferencián. Az elnevezés megtévesztő lehet, hisz itt nem csak közvetítésről van szó: a megbízott szakemberek többek közt a megfelelő alternatívák ajánlásánál és a kapacitás maghatározásánál, vagy épp az új rendszerre való átállás menedzselésnél is segíthetnek. De a szolgáltatásaik különösen hasznosak lehetnek azoknak a vállalkozásoknak, amiknek már vannak alkalmazott, egymástól teljesen külön működő felhőszolgáltatásaik. Ezeket ugyanis aggregálhatják is, és olyan egykapus kiszolgálást rendelhetnek hozzájuk, ami egyszerűbbé teszi az adminisztrációt.

A cloud brókeri szerepkört egy outsourcing szolgáltató, egy informatikai cég vagy akár egy új felhőszolgáltató is betöltheti. A szolgáltatásaik ugyan az indulásnál megdobják a költségeket, de hosszútávon még spórolni is segíthetnek.

DEVECSAI JÁNOS

Horváth László előadása az Internet Hungary 2013 konferencián

 

To cloud, or not to cloud? That is the question.

Milyen üzleti és egyéb szempontok alapján érdemes mérlegelni a felhőalapú informatikai megoldások bevezetését vagy elvetését?

 

Horváth Lászlóról

Horváth László díjnyertes vállalata az ügyfelek cégeit a keresőprogramok találati listáinak élére helyezi – ezzel javítja globális megjelenésüket és értékesítéseiket, és hatékonnyá teszi új piacokon való megjelenésüket. Az ActiveMedia globális online kutatási, hirdetési és médiaügynökséget 1996-ban alapította (www.activemedia.com).  A vállalat ügyfeleinek minden digitális tevékenységét segíti. A vállalkozás indítása előtt László az America Online stratégiai tanácsadója volt 1995-ben.  Ügyfelei voltak:  Greenhouse of AOL Studios, AOL Finance Channel és interaktív márkák széles köre, pl. Motley Fool, iVillage és NetNoir.  Lászlo készítette az első hirdetési programot az AOL legnagyobb tartalomkezelő webhelyén.

László a Harvard Business School-on szerezte diplomáját 1995-ben. 1989-ben végzett a Budapesti Filmakadémián filmes és televíziós rendezőként, és közben tanult a BBC-nél Londonban. Előtte magyar szakon elvégezte az Eötvös Loránd Tudományegyetemet Budapesten. Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium ipari és kereskedelmi tanácsadó tesületének tagja, és tagja a  Virginia-Washington DC District export tanácsnak is. Vállalata szolgáltatásokat nyújt a Virginia Economic Development Partnership exportfejlesztési programjai számára. László tagja a Leros corporation (www.Leros.com), FivePlus (www.fiveplus.co) és az American Hungarian Executive Circle igazgatóságának (www.americanhungarian.org) . Tagja a Harvard Club of New York, Washington DC and Northern California klubnak.  Keresett előadó az USÁ-ban és más nemzetközi konferenciákon online marketing, reklám, branding és internetstratégia témakörökben, többek között a Fortune Magazine, MEED Middle Eastern Business Intelligence és a CEO Clubs International-nál, ahol a Globális Tanácsadó Testület tagja is.