Big Data – akár kicsiknek is

Big Data – akár kicsiknek is
Big Data – mostanában szinte minden üzleti fórum, konferencia foglalkozik ezzel a témával valamilyen formában, mégis a kifejezés hallatán a többség elsőre valami megfoghatatlan, komplikált informatikai szörnyetegre gondol amit csak a nagy multinacionális cégek tudnak megfizetni és kár is rá időt fordítani a kisebbeknek. Valójában a nagy adatmennyiségek elemzése és bennük minták, trendek és információk felfedezése nemcsak hogy mérettől függetlenül midnen vállalkozás számára hasznos, de ma már elérhető is.

Mit is értünk a “big data” kifejezés alatt? Leegyszerüsítve a modern informatika által előállított, komoly adatbáziskezelési és adatvizualizációs technológiák nélkül már kezelhetetlen és értelmezhetetlen adatmennyiségeket, amelyek megfelelő elemzés után felbecsülhetetlen értékű, statisztikai alapokon nyugvő üzleti információkkal tudnak szolgálni. A legtöbb cég, akinek weboldala van és valamilyen analitikával (például az ingyenes Google Analytics segítségével) elemzi az oldalforgalmát, valójában big data technológiát használ, hiszen az oldallátogatók által minden egyes kattintással és oldalletöltéssel generált óriási kód- és adathalmazból üzletileg értékes trendeket és statisztikákat készít. Egyes nagyobb közösségimédia felületek is kínálnak hasonló ingyenes, használati adatokat elemző eszközöket, melyekből rengeteg hasznos információt tudhatunk meg az általunk előállított tartalmak utóéletéről, és a felhasználóink, látogatóink preferenciáiról – jó példák erre a Facebook Insights, a YouTube Analytics vagy a Tweriod.

Természetesen az olcsón vagy ingyenesen elérhető, vállalati big data elemző eszközök nem korlátoznak kizárólag a webforgalom területére. Jó példa az értékesítést és marketinget támogató Canopy Labs, amely ügyfélviselkedési trendek előrejelzését teszi lehetővé ingyenes vagy sok ügyfél esetén havi 250 USD-s áron, rácsatlakozva a meglevő (akár a lean koncepció jegyében már így is felhő alapon működő) sales és CRM rendszereink adataira, támogatva például a Salesforce-t, MailChimp-et vagy Constant Contact-ot. Másik hasonlóan jó példa az InsightSquared, mely szintén a CRM rendszereink (Salesforce, Zendesk, Google Analytics) adataiból dolgozva elemzi a sales és marketing tevékenységünket – akár már havi 99 USD-ért.

Ha már nagy mennyiségű adatok elemzéséről beszélünk, ne menjünk el a Google olyan ingyenesen elérhető szolgáltatásai mellett sem, mint például a Google Trends, amely a világ összes Google kereséseiből aggregált trend információkba enged nekünk betekintést, vagy a Google Correlate, amely a keresési trendek valóvilágbeli eseményekkel való kapcsolatát segít elemezni, ezáltal nagyon erős segítséget nyújtva a marketing döntésekben.

A fentieket összefoglalva elmondhatjuk, hogy bármennyire “big” is a big data, valójában az ezeket elemző rendszerek nagyon is elérhetőek és könnyen kezelhetőek, lehetővé téve már a legkisebb cég számára is az üzleti döntéseket támogató információk széles skálájának elérését. A komolyabb és költségesebb informatikai háttér igénye akkor jelentkezik, ha egyedi adatstruktúráink és elemzési igényeink vannak, amelyek külön fejlesztést igényelnek – ezen a ponton érdemes mérlegelni a kinyerhető információk értékét, és dönteni a projekt megtérülési esélyeiről.


Arany János

Az SAP Hybris, illetve Customer Engagement & Commerce üzletágának a vezetője. Korábban a TEN Media regionális hirdetési hálózat country manager-e, illetve a magyar Google iroda alapítója és éveken át …