Az informatikai vezetők innovációs kényszer alatt állnak

Az informatikai vezetők innovációs kényszer alatt állnak
A CIO-k munkája sosem volt kihívásoktól mentes, napjainkban pedig egyre több megoldásra váró problémával kell szembenézniük.

A CIO-k szerepe ugyanolyan gyorsan változik, ahogyan a technológia, amelynek menedzselése az alapvető feladatuk. Az informatikai vezetők munkája sosem volt kihívásoktól mentes, napjainkban pedig egyre több megoldásra váró problémával kell szembenézniük. Minden vállalat nyomás alatt áll, hogy a versenyképesség megtartásához új üzleti modelleket kutasson, új piacok felé nyisson, és befogadjon olyan új technológiákat, amelyek segítségével szorosabbra fűzheti kapcsolatait az ügyfelekkel és partnerekkel. Számos ilyen, sikertényező jellegű változtatás az informatikához kapcsolódik, ami nagy felelősséget helyez a CIO-k vállára. A NetIQ szakértői szerint azok a vállalatok sikeresek hosszú távon, amelyek sokoldalú, az innovációk iránt nyitott, stratégiai szemléletű CIO-kkal dolgoznak.

A technológiai trendeket figyelemmel kísérő vállalatok komoly lehetőségeket és egyúttal jelentős kockázatokat is látnak a technológián alapuló innovációban, amely kétélű fegyver, ha a versenyképesség növeléséhez akarják igénybe venni. Az ilyen jellegű fejlődés nem az üzleti egységek szintjén meghozott taktikai döntéseken alapul, hanem a rendelkezésre álló lehetőségek mérlegelését, értékelését kívánja meg, amelyekre csak egy központi szerepben álló személy, például CIO lehet képes. A legsikeresebb CIO-k képesek átlátni a jövő várható trendjeit, és átfogó, hosszú távú stratégiai tervekben gondolkodnak. Az egymástól független, pillanatnyi döntések sorozatai ugyanis mindössze tűzoltásra elegendők.

A legtöbb informatikai vezetőnek az a fő feladata, hogy biztosítsa a meglévő rendszerek megfelelő működését. Emellett azonban az ígéretes innovációkra is fel kell hívnia a vállalat döntéshozóinak figyelmét. Mivel a CIO-k egyaránt tisztában vannak a szervezetben felmerülő igényekkel és az új technológiai trendekkel, ők megfelelő helyzetben vannak ahhoz, hogy ideális megoldásokat javasoljanak a szervezet infrastruktúrájának és működési folyamatainak továbbfejlesztésére. Ezek a szakemberek a korábbi tapasztalataik révén általában jó eséllyel meg tudják becsülni, hogyan tud a vállalat új technológiák alkalmazásával új lehetőségeket teremteni, illetve megfelelni a különféle üzleti kihívásoknak.

A CIO-k többségét kevesebb, mint két évre nevezik ki, ezért gyorsan meg kell találniuk a prioritásokat. Ezt sokszor megnehezíti az árnyék IT, vagyis azok az informatikai beszerzések, amelyekről nem az IT-részleg dönt, hanem az egyes üzleti egységek a saját hatáskörükben. Rengeteg felesleges munkát varr a CIO-k nyakába, ha túl sok, egymástól függetlenül működő technológia összekapcsolására kényszeríti őket a szervezet. Ideális esetben a CIO-nak az alapoktól kezdve kellene integrálnia az IT-projekteket, hogy a vállalatok hosszú távú, átgondolt programok mentén működjenek, miközben a pillanatnyilag aktuális taktikai céloknak is eleget tesznek.

A felhő, a big data vagy éppen a Dolgok Internete által kínált lehetőségek túlmutatnak a rövid távú előnyökön, és akár új piacokat is megnyithatnak a cégek előtt. Az ügyfelek adatai egyre könnyebben hozzáférhetővé válnak, az IoT pedig valós idejű betekintést és elemzéseket kínál, ami innovatív szolgáltatásokat hozhat létre. A CIO-knak folyamatosan elemezniük kell ezeket az új irányzatokat, és megvizsgálniuk a bennük rejlő üzleti potenciált. Ha egy informatikai vezető és ezzel együtt egy vállalat nem ismeri fel a technológiai trendekben, rejlő potenciált, azzal ajtót nyithat a versenytársaknak.

Az innováció ugyanakkor nem egyenlő a legnagyobb és legdrágább ötletekkel. A legjobb CIO-k azokat az IT-megoldásokat keresik folyamatosan, amelyek alacsony kockázatot kínálnak és gyorsan bevezethetők, ezáltal rövid időn belül igazolják a befektetés értékét. Az informatikai vezetőket veszik körbe a legtöbb technológiai információval rendelkező munkatársak, ezért ideális pozícióban vannak ahhoz, hogy ne csupán felismerjék a lehetőségeket, de üzembe is helyezzék az új technológiákat, és gyors üzleti eredményeket mutassanak fel.