Adatvezérelt döntéshozatal: milyen az ideális Super Bowl meccsnézés az internetezők szerint?

Adatvezérelt döntéshozatal: milyen az ideális Super Bowl meccsnézés az internetezők szerint?
Biztosan sokaknak van a fejében egy kép arról, hogy milyen is a jó meccsnézés: otthon vagy kocsmában, körbevéve a barátokkal, az asztalon sok ital és rágcsálnivaló… De vajon mit mondanak erről az adatok és az online trendek? A Neticle médiaelemző cég az internetezők véleményét megvizsgálva mutatta be az Evolution konferencián, hogyan is képzeljük el az ideális Super Bowl-nézést.

A Neticle a social listening gyakorlatára építve dolgozik, azaz mesterséges intelligenciával megtámogatott rendszerük folyamatosan figyeli az internetet, és automatikusan elemzi az online sajtót, valamint a fórumokon és közösségi médiában keletkező, nyilvános posztokat és kommenteket. Jelen esetben a Super Bowllal kapcsolatos tartalmakat vizsgálták meg széleskörűen. Az előadás során elemezték a megmérkőző két csapat, a Patriots és a Rams online megítélését, illetve a meccs-csel kapcsolatos említésekkor felmerülő sör-, üdítő- és chipsmárkákról szóló véleményeket.

A social listening legnagyobb előnye, hogy megállapítja az említésekkel kapcsolatos legfőbb tudnivalókat: mennyire pozitív vagy negatív az internetezők véleménye egy adott dologról, és hogy milyen más témával, személlyel, márkával vagy más egyébbel hozták összefüggésbe? A Super Bowl esetében jól látszott, hogy a két csapat megítélése nagyon eltérő: míg a Rams-ről csupán a meccsek idején indultak be az eszmecserék, a Patriots-ról egész évben sokan beszélnek, és a megítélése is nagyon hullámzik. A legmeredekebb változás azokban a napokban állt be, amikor megnyerték a Super Bowlt, ez természetesen sokat javított a reputációjukon. Mindez külön érdekes, ugyanis a Neticle legtöbb kutatása azt mutatja, hogy a rossz hírek jobban befolyásolják a megítélést, mint a pozitívumok, holott a Pats esetében a grafikonon látható kiugró időszakok - a nyereséget leszámítva - mind negatív történéseket jelölnek: két vereséget, illetve a tulajdonos, Robert Kraft prostitúcióval kapcsolatos botrányát. Nos, úgy látszik, ez esetben a győzelem mindent felülírt.

1. ábra: A csapatok online reputációja (megítélése) – forrás: Neticle.hu

Ha önmagát a Super Bowl mérkőzést nézzük, két érdekesség jegyezhető meg. Az egyik, hogy az említések számát tekintve sikeresebb volt az idei esemény: közel 1000-el több alkalommal foglalkoztak vele, mint tavaly. A másik pedig, hogy a kiszivárgott hír, miszerint Rihanna nem vállalta el a Halftime Show koncertet a liga és Colin Kaepernick ellentéte miatt, nagyobb figyelmet kapott mint a valódi fellépő bejelentésének a híre. Ezek szerint Rihanna valóban jó választás lett volna, az internetezők jobban reagáltak rá, mint a Maroon 5-ra.

2. ábra: A SuperBowl említésszáma – forrás: Neticle.hu


De térjünk vissza a korábbi gondolatokhoz: milyen ételek és italok dukálnak egy jó meccsnézéshez? A Neticle a Soproni, a Dreher és az Arany Ászok online megítélést vonta vizsgálat alá. A három közül az Arany Ászoknak lett a legkevesebb említése (1278 db), és azoknak a zöme is főleg semleges volt. A másik kettőt illetően az rajzolódott ki, hogy bár a Soproni kapta a több pozitív említést, a Drehert összességében kevesebb kritikával illették. Ha azokat a témákat nézzük, amik a leggyakrabban merültek fel a márkákkal kapcsolatos véleményekben, megállapítható, hogy a Dreherről az jóval többet beszéltek az ízével kapcsolatban, és itt kimondottan magas is volt a pozitív említések aránya. A tendencia az ár téma tekintetében is hasonló volt, a Soproni itt is alulmaradt - eldőlt tehát, hogy milyen sört válasszunk a meccsnézéshez!

3. ábra: Sörmárkák említéseinek megoszlása polaritás szerint – forrás: Neticle.hu


Üdítők tekintetében a médiaelemző cég a Coca-Colára, a Pepsire és a Fantára fókuszált. Először azt nézték meg, melyiket említik együtt a “finom” szóval a legtöbbször. Habár ez az eredmény eleinte csalóka volt, ugyanis a legtöbb tartalom a sajtóból jött, jelen esetben pedig a vásárlói vélemények voltak középpontban, a kommenteket és fórumokat megvizsgálva is az jött ki, hogy az emberek a Coca-Colát preferálják. Az érzelemtérkép pedig azt is megmutatta, hogy a legtöbben a Fantára vágynak, viszont a Coca-Cola fogyasztását élvezik a legjobban.

4. ábra: Az üdítőfajták által kiváltott érzelmek – forrás: Neticle.hu

Ami a rágcsálnivalót illeti, a Neticle rendszere egy grafikonon helyezte el a Chio, Lay’s és Cheetos márkákat az említésszám és a megítélés függvényében. Itt nem is volt kérdés, hogy a Chióról beszélnek a legtöbben, és azt is szeretik a legjobban.

5. ábra: A kulcsszótérképen a chipsmárkák helye az említésszámuk és megítélésük alapján alakul ki – forrás: Neticle.hu

Összességében tehát elmondhatjuk a Neticle adatai alapján, hogy az ideális meccsnéző bulihoz Dreher, Coca-Cola és Chio chips dukál. Ami pedig a márkák döntéshozóinak lehet tanulságos: a magas említésszám és a nagy mennyiségű diskurzusok alapján elmondható, hogy az emberek igazán érdeklődőek a Super Bowl iránt, és sokan kifejezetten erre az estére keresik a legjobb élvezeti cikkeket, így érdemes lehet kampányt építeni az eseményre.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Neticle

A Neticle vállalati szövegelemző megoldásokkal segíti az IT, kutatás és marketing részlegeket. Termékei az intelligens médiafigyelésre és médiaelemzésre épülő Media Intelligence, a vásárlói és egyéb …