A reklámokat és a médiát felforgató blokkláncok

A reklámokat és a médiát felforgató blokkláncok
A Mobile Hungary konferencián, a Fintech szekcióban a média- és a reklámszakma számára különösen érdekes trendekről hallhattunk. Számos, blokklánc alapú kezdeményezés van a tartalomiparban is, és akad olyan, amely az ügynökségekre jelent nagy veszélyt!

 

(Nyitóképünkön a Mobile Hungary konferencián kiállított ethereum bányászgép látható.)

Bitcoin, ethereum, blockchain – ezeket a szavakat igen gyakran halljuk ma már, de arról még a szakmában is kevesen hallottak, hogy még a médiaipart is forradalmasíthatja – és ez most nem elcsépelt szó, mert tényleg felforgathatja – a blokklánc technológia.

A Mobile Hungary konferencián, a Fintech szekcióban több remek előadást hallhattunk a témában, de a média- és a reklámszakma számára különösen érdekes volt Mogyorósi Attila mondandója. A CoinCash.eu vezetőjének előadásából nem csak az derült ki, hogy a bitcoin-nak immár 1200-féle „követője” van, hanem hogy ezek közül az alternatív kriptovaluták, azaz altcoin-ok közül jó néhány a médiaiparban, az online hirdetési piacon hoz soha nem látott megközelítést.
A blokklánc ugyanis arra jó, hogy két fél tranzakciója közé nincs szükség egy harmadik félre. Hitelesítő nélkül pedig lehet, hogy a jövőben a klasszikus online reklámügynökségi munkára sem feltétlenül lesz szükség.

Az előadáson említett 4 efféle kezdeményezés közül a legérdekesebb a Basic Attention Token, azaz BAT. Ez egy olyan új kriptovaluta, amely az online hirdetők és a webes reklámfogyasztó közül kiiktatja az online marketingügynökségeket! Jó, de hogyan működik?
A Mozilla böngésző egyik alapítója, vezető fejlesztője gondolt egyet és Brave néven piacra dobott egy különleges böngészőprogramot. Mégpedig olyat, amely egyáltalán nem használ cookie-kat, sőt, kifejezetten olyan algoritmussal működik, amely nem ad ki semmilyen egyedi, egyéni adatot a felhasználókról.

A használók pedig már a böngésző telepítésekor egy fél perces személyre szabással eldönthetik, hogy kérnek-e reklámokat. Hogy miért nem választja mindenki a teljes reklámmentességet? Mert a Brave fizet azoknak, akik reklámot fogyasztanak. Több szint közül lehet választani, akár részleges reklámmentességre is van lehetőség. Mi is történik? Az ügynökségi jutalékot, pontosabban annak egy részét revenue share jelleggel megkapja az, aki a reklámot fogyasztja. Persze BAT formájában kapják meg jutalékukat a felhasználók, de ez kriptovaluta tőzsdén van, így átváltható valódi pénzre, illetve prémium tartalmakat is vásárolhatnak rajta az ügyfelek. Mi több, úgy is dönthetnek, hogy a tartalomgyártók számára egyszerűen jótékonyságból, a szájt fenntartására odaajándékozzák az ott látott hirdetések révén megkeresett BAT-jaikat.

Egy ilyen új kezdeményezés jövője persze kérdéses, de könnyen lehet, hogy pár éven belül a mai online marketing rendszerét alaposan felforgatja a BAT, vagy valamilyen hasonló megoldás. Ráadásul ez utóbbiakból nem is egy van. Ott van például a skandináv Hubiinetwork, ami szintén egy blockchain alapú tartalom piactér! Ez is decentralizált, mert hiszen a tartalomgyártók közvetlenül értékesíthetik a tartalmaikat a felhasználóknak, ezt be is árazhatják.

De ott van az ismertebb Steem is, amely egy blockchain alapú social media platform, ami azokat jutalmazza, akik a Steem oldalán posztolnak vagy kommentelnek. A jutalom persze itt is a Steem saját kriptovalutája, mégis érdekes a kezdeményezés.
De ezzel még nincs vége a sornak, mint a CoinCash.eu előadójának gyűjtéséből kiderült, a Nexus+Social Coins hasonló az előbbi példához, de egy szuper-biztonságos és titkosított közösségi média platform, amely beépített piactereket és saját kriptovalutát is felvonultat, hogy híveket szerezzen magának.

Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...