A netes információ értéke a nullához konvergál!?

A netes információ értéke a nullához konvergál!?
Az online médiából származó hagyományos hirdetési bevételek minden nagy kiadó esetében esetében folyamatosan csökkennek. Hogyan és milyen tevékenységekből egészíthetik ki az alaptevékenységükből kieső forgalmat? – a májusi Média Hungary konferencián jobbára erről szóltak az ″Újratervezés! A médiavállalatok felépítésének és üzemeltetésének átszervezése″ szekciójának előadásai.

Szigetvári József, Sanoma Media Budapest Zrt. portfólióigazgatója arra emlékeztetett, hogy az interneten az információ értéke és előállításának költsége konvergál a nullához, ennek következtében az online média fogalma egyre inkább átalakul, és ma már inkább az egyes fogyasztói csoportok között mediálást jelenti. A médiavállalatoknak a kieső bevételeik pótlására új szolgáltatásokhoz kell nyúlniuk. Vannak olyan területek, ahol nagy előnnyel indulhatnak, mivel a klasszikus médiavállalatok olyan tudással rendelkeznek, amelyet még a legnagyobb online cégek, így a Google és a Facebook is mostanában tanulnak: nevezetesen azt, hogyan lehet bizalmat és lojalitást kiépíteni a közönségnél – fejtette ki Szigetrvári.

Szigetvári József

Arra, hogy mihez kezdhet a jövő médiája a megszerzett bizalommal, Szigetvári József két saját példát hozott: a Sanománál az egyik irány a meglévő brandek kiterjesztése volt. Sokan dolgoznak azon, hogy a márkáik szerethető termékek legyenek, amire az elmúlt években jelentős árbevételt generáló addicionális bizniszt tudtak építeni, döntően rendezvények és események létrehozásával, valamint brandelt termékek piacra dobásával. A másik kitörési pontot annak a felismerése hozta, hogy a digitális térben immár nem médiát kell építeni, hanem olyan új szolgáltatásokat, amelyek a fogyasztók megértése révén kihasználják a média előnyeit.

Szigetvári szerint ezzel együtt nem lehet megnyugodni, mivel a fiatalabb korosztályok másfajta felhasználói szokásai miatt a hirdetési bevételek folyamatos nyomás alatt maradnak, miközben az online szolgáltatásoknak a legnagyobb nemzetközi szereplők hasonló szolgáltatásaival, míg a brand termékeknek a globális kereskedelmi cégek termékeivel kell megküzdeniük. Ennek ellenére úgy gondolja, hogy hosszabb távon is nyereségesek lesznek, aminek az okát abban látja, hogy időben ébredtek és kezdték el a váltást. „Akik most kezdenek el ezen gondolkozni, nem élik meg a következő 2-3 évet” – vélekedett a Sanoma portfólió igazgatója. A Sanoma képes volt olyan fejlesztői kultúrát kialakítani, amely révén nemzetközileg is versenyképes termékeket volt képes kifejleszteni. Ezzel együtt szerinte a médiában jelenleg egy dolog biztos, hogy mindig újra kell kezdeni, az online termékek átlagos életciklusa ugyanis néhány évről pár hétre-hónapra szűkült. Emiatt egy-egy üzleti tervet immár nem negyedévente, hanem havonta újra kell írni.

Vér, veríték és könnyek

Papp Gábor a Ringier üzletág-igazgatója arra kereste a választ, hogy megtalálták-e az új üzleti modellt. Ő is azt hangsúlyozta, hogy új ötletek kellenek, mert a profit folyamatosan vékonyodik. A korábbi tevékenységek mellett számos új projektbe fogtak bele, ennek következtében nagyon sok helyről kell bevételt és profitot termelni, a sok kísérletezés miatt azonban bőven voltak veszteségek is. „A jó hír az, hogy van bevétel, és az is megvan, hogy honnan; a rossz hír, hogy nagyon melós lesz folyamatosan növelni a bevételeket és profitabilitást” – zárta a rövid előadást Papp Gábor.

Papp Gábor

 

Kicsinek a felét is elviszik a nemzetközi cégek

Rónai Balázs, a Napi.hu vezetője is azzal kezdte, hogy amíg a hagyományos média kis targetálással dolgozik, az interneten pontosan el tudjuk érni azokat, akik nekünk fontosak. Ebből következik, hogy a reklámköltések folyamatosan csökkennek, ráadásul ennek a pénznek a felét is elviszi a Google és a Facebook. Mivel az online médiában a belépési korlát sokkal alacsonyabb, emiatt sokkal több versenytárssal kell megküzdeni a zsugorodó piacon, ráadásul a legtöbb helyen a működési költségek magasabbak, mint a hirdetési bevételek.

Az online médiumoknak azonban megvan az az előnye, hogy meghatározott eléréssel rendelkeznek, ebből próbál mindenki pénzt csinálni. A Napi.hu ezt a hagyományos kiegészítő tevékenységek – konferenciák, rendezvények – mellett egy online tőzsdei szolgáltatással és egy hírügynökséggel egészíti ki. Emellett három éve kezdték el megtervezni a Céginfó szolgáltatást, ami most kezdi hozni az eredményt – immár „több tíz százalékos” részesedéssel rendelkezik az árbevételből – fogalmazott Rónai Balázs.

Rónai Balázs

Figyelem a holtidőben

A holtidő médiája című kerekasztal beszélgetés azt a témát járta körbe, hogyan tudja kihasználni a tartalomgyártás azt a jelenséget, hogy az okos eszközökkel felszerelt felhasználók jelentős része a mobilját vagy tabletjét veszi elő, ha valahol várakoznia kell. Dén Mátyás, az Opinion Leaders vezetője egy videós kollégája esetét hozta példának, aki az irodában evett a gép előtt, közben YouTube videókat nézett, de többnyire nem tudta eldönteni, hogy a két tevékenység közül éppen melyiket válassza. Hozzátette: a holtidőket kihasználva lehet olyan médiaformátumokat találni, amelyek érdekesek lehetnek ezekben a pár perces időmorzsákban is. Heller Gábor, a Bónusz Brigád egyik alapítója szerint ugyanakkor a legnagyobb kihívás bekerülni a limitált szórakozási kínálatba, és ott is maradni, mivel a holtidőben internetezők figyelmét nehéz fenntartani.

Dém Mátyás Tibor
Heller Gábor


Kovács Zoltán
,a Kirowski ügyvezetője azt hangsúlyozta, hogy a mobil még jobban kihozza az internet tulajdonságait, azaz aktív részvétel (keresés, kattintás) nélkül nem igazán ad impulzust. A WhatsApp applikáció – amelyet nemrégiben 19milliárd dollárért (közel 4300 milliárd forintért) vásárolt meg a Facebook – kulcsgondolata egy nagyon egyszerű dologra épült: arra, hogy a címtárakból pofonegyszerűen átkerüljenek a címek a WhatsApp alkalmazásba. Ha egy alkalmazásfejlesztő egy fogyasztói szokást ilyen módon le tud fordítani egy egyszerűen kezelhető alkalmazássá, akkor pillanatok alatt nagyon előtérbe kerülhet, azaz növelheti a holtidőben a rá irányuló figyelmet.

Kovács Zoltán

 

Kiadói trendek

– hirdetési bevételek folyamatos árnyomás alatt

– új szolgáltatásokat kell indítani, amelyek kihasználják a média előnyeit

– brand kiterjesztése rendezvényekkel, eseményekkel, brand termékekkel

– egy szolgáltatás életciklusa néhány hétre-hónapra szűkült

– pofonegyszerű megoldásokkal kell lefedni a létező, releváns folyasztói igényeket

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Mozsik Tibor

Mozsik Tibor Cégnév: DBH Group Beosztás: marketing és kommunikációs menedzser LinkedIn: http://hu.linkedin.com/in/tibormozsik/Twitter: @djkeyserMozsik Tibor 2014 szeptembertől a DBH Group marketing és …