A méret a lényeg

A méret a lényeg
A GE új fejlesztésének köszönhetően kiesebb, halkabb és 30 százalékkal hosszabb üzemidejű laptopok, táblagépek készülhetnek.

A hűtőventillátor a laptopok legvaskosabb, legzajosabb és legnagyobb fogyasztású alkatrészei. A számítógépek általa szabadulnak meg a nagyteljesítményű processzorok termelte hőtől. A GE Global Research kutatói azonban nemrégiben kifejlesztettek egy aprócska, két egymásra rakott hitelkártyányi vékonyságú eszközt, amely képes erre a feladatra.

A duális hűtőfúvóka (dual cool jet, DCJ) technológiáját a GE licencbe adta a hőelnyelő és hűtőrendszerek gyártása terén piacvezető Aavid Thermalloy-nak. „E technológiának köszönhetően ügyfeleink olyan innovatív, nagyteljesítményű elektronikai termékeket fejleszthetnek és dobhatnak piacra, amelyekre egyébként nem is gondolhatnának" - jelentette ki Norm Soucy, az Aavid Thermalloy alelnök-vezérigazgatója.

Az aprócska fújtatóként működő új hűtőberendezésben nincsenek mozgó alkatrészek. A szerkezet működése során nagy sebességgel szívja be és fújja ki a levegőt a két nikkellapocska oldalaihoz rögzített, köztük keskeny résnyi helyet hagyó speciális kerámián átmenő váltakozó áram hatására. Az elektromos áram által keltett piezoelektromos jelenség eredményeképpen a kerámiadarabkák kitágulnak és összehúzódnak. A vibráció hatására a lapocskák közötti rés levegősugarakat nyom ki.

Dr. Peter de Bock, a GE egyik feltalálója elmondta: jól látszik az a tendencia, hogy az eszközök nem egyre gyorsabbak, hanem egyre vékonyabbak lesznek. „Olyan új rendszerre van szükség, amely rendkívül keskeny helyen is tud légáramlást biztosítani” – mondta a szakember. „A jövő táblagépeiben már ilyen rendszer lesz.”

A GE mérnökei eredetileg a sugárhajtású repülőgépmotorok hűtésére, valamint a gép szárnyai mentén jelentkező turbulencia csökkentésére fejlesztették ki az eszközt. Dr. Seyed Saddoughi, a GE aeroterm- és mechanikai rendszereket fejlesztő laboratóriumának feltalálója és főmérnöke csapatával együtt az eszköz egy másik verziójával folytatott kísérleteket. Ez a verzió vízben is tud működni, és várhatóan csökkenti a hajó ellenállását a vízben. „Ezekkel az eszközökkel intelligensen befolyásolhatjuk az áramlást” – mondja a szakember. „Az aktív irányítás lehetőségét adják a kezünkbe.”