A felkészülés már javában zajlik a NAV online számlázó bevezetéséhez - nálad minden rendben?

A felkészülés már javában zajlik a NAV online számlázó bevezetéséhez - nálad minden rendben?
2018. július 1-jétől a számlázó programokat kötelező bekötni a NAV-hoz. Hol tart most a folyamat? A NAV még fejleszt, míg a cégek többsége éppen alkalmas számlázó programot keres - írja vendégszerzőnk Katona Andrea, a Billzone.eu online számlázó termékfelelőse.

Mit tesz kötelezővé a NAV 2018. július 1-jétől?
23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet értelmében 2018. július 1-jétől minden számlázó programtól elvárás, hogy a létrejött számlaadatokat elektronikus úton eljuttassa a NAV részére. A rendelet előírja, hogy a számlázó programnak a kiállított számlát, számlával egy tekintet alá eső okiratot azonnal, emberi beavatkozás nélkül az ÁFA törvény szerinti kötelező számla-adattartommal kell továbbítania az adóhatóság részére. Az adatszolgáltatás minden számlázó programtól elvárt, legyen az akár offline, azaz számítógépre telepített vagy online. Ebben az esetben sajnos a „NAV online számla” megnevezés kissé félrevezető, ugyanis a saját gépünkre telepített szoftveres számlázó nem válik online számlázóvá attól, mert a NAV felé teljesíti az adatszolgáltatást. A beküldött számlaadatokból sem lesz online számla. A félreértést okozó funkció elnevezés az online adatszolgáltatásból származtatható.

Kiket érint az adatszolgáltatás?
Az adatszolgáltatás minden adózóra kötelező érvényű, így azt minden számlázó programnak tudnia kell 2018. július 1-jétől. Azonban vannak olyan adózók, akik már előre tudják, hogy számláik sosem fog beleesni az adatszolgáltatás törvényi elvárás szerinti körbe. Számláról adatot szolgáltani akkor kell majd, ha a számla adótartalma eléri vagy meghaladja a százezer forintot és a számla belföldi adózó számára kerül kiállításra. Azaz, ha valaki ÁFA mentes adóalany (pl. alanyi adómentes) vagy csak magánszemély részére számláz, azok joggal dőlhetnek hátra egyelőre, mert részükről nem vár adatokat a NAV.

Azonban könnyen előfordulhat az is, hogy valaki akár fél évig nem állít ki olyan számlát, amely beletartozna az adatszolgáltatás körébe, majd egyszer csak igen. Ebben az esetben jó előre gondolkodni, ugyanis a kiállított számla után azonnal kell adatot szolgáltatni, és ha akkor derül ki, hogy a számlázónk mégsem tud adatot szolgáltatni vagy nem regisztráltunk a NAV oldalon az online számla funkcióra, akkor komoly bírságra számíthatunk. A kiállított számláról azonnal kell adatot szolgáltatni a NAV részére. De mikor jön létre a számla pontosan?

A számla – akár papíralapú, akár e-számla – akkor jön létre, amikor kiállítják, azaz a számlázó program létrehozza és kibocsátja (a dokumentum adatait lezárja). Fontos hangsúlyozni, hogy a számla további életútjára nincsen befolyással a NAV adatszolgáltatás: azaz a számlát a vevőnek be kell fogadnia – ha a befogadó félnek nincsen egyéb kifogása a számla ellen – és teljesítenie kell azt függetlenül a NAV részére történő online jelentéstől.

Erre tipikus példa lehet egy üzemzavar, amely mind a számlázóprogram üzemeltetésében, mind a NAV rendszerben felléphet, így a számla létrejötte és az online adatszolgáltatás akár időben el is válhat egymástól, amely a számla be nem fogadására nem adhat jogalapot.

Mit jelent az azonnali adatszolgáltatás?

A törvénytervezet először 24 órát állapított meg erre a folyamatra, majd egy újabb módosítással kikerült a szövegből a 24 óra, így azonnali adatszolgáltatást vár el az adóhatóság. A számlázó program üzemeltetésében a 48 óránál tovább fennálló üzemszünet esetén (vagy ha 72 óránál tovább tartana kijavítani a számlázó programnak a felmerült hibát) jelezni kell az adóhatóság felé a technikai üzemszünetet és az adatszolgáltatást kézzel kell elvégeznie adózónak a NAV felületén.

Egyébként az adatszolgáltatás nem végezhető el kézzel ugyanis a törvénytervezet kimondja, hogy az adatszolgáltatás csak automatizált, emberi beavatkozás nélkül történhet meg. Kézi adatszolgáltatásra csak akkor van lehetőség, ha valaki kézi számlatömbből számláz vagy 48 óránál tovább tartó üzemzavar esetén engedélyezett adózó részére a kézzel történő adatszolgáltatás.

Hol tart most a NAV?
Az adóhatóság januárban elindította az Online Számla tesztüzemmódot, ahol a számlázóprogram fejlesztők tesztelhetik a funkciót. A törvénytervezetet megküldték az Európai Unió részére ratifikációra, amely eredménye májusra várható. Addig folyamatosan zajlik a fejlesztés a NAV részéről is, továbbá folyamatban van a beérkező kérdések és visszajelzett hibák feldolgozása, javítása.

Mi jelenti majd a legnagyobb kihívást?
A számlázó programok részéről már most látszik, hogy az egyedi igények kiszolgálása okozza a legnagyobb gondot. Az adatszolgáltatást egyfajta általános ügymenetre képezték le, azonban felmerül rengeteg egyedi munkafolyamat, amelyet nem minden esetben fog tudni kiszolgálni minden számlázóprogram.

Úgy tűnik, hogy a bevezetés legnagyobb kihívása mégsem ez, hanem a felhasználóknak, azaz a számlázó adózóknak az Online Számla funkcióba történő regisztrációja (elsődleges felhasználó), bejelentkezése (másodlagos felhasználó), majd a számlázó program részére a kapcsolódáshoz szükséges felhasználói adatok megadása (technikai felhasználó, aláírókulcs, cserekulcs).

„Véleményem szerint a bevezetés legnagyobb kihívása mégsem ez, hanem a felhasználóknak, azaz az adózóknak az Online Számla funkcióba történő regisztrációja, bejelentkezése, majd a számlázó program részére a kapcsolódáshoz szükséges felhasználói adatok megadása” – mondta el Katona Andrea a Billzone.eu online számlázó termékfelelőse. „Mindezt úgy, hogy csak magyarországi ügyfélkapus regisztrációval lehet megtenni és az éles rendszerre a regisztrációt nagy valószínűséggel csak májusban fogják megnyitni az EU-s ratifikációs eljárás után.”

Mire számítsunk, ha mindezt elmulasztjuk?

Adatszolgáltatás mulasztása esetén számlánként 500.000.- forint adóbírsággal sújthatja adózót az adóhatóság. Fontos megjegyezni, hogy az adatszolgáltatásra érkező válasz tartalmazhat hibára figyelmeztető üzenetet a NAV részéről, mégis teljesül az adatszolgáltatás. A törvénytervezet kizárólag a nem teljesítés vagy nem teljesülés esetében szab ki mulasztási bírságot. Nem teljesítésről beszélünk, ha az adatszolgáltatás nem kerül beküldésre, míg nem teljesülésről van szó, ha az adatszolgáltatás olyan hibákat tartalmaz, amelyek miatt azt a NAV nem fogadja be.

A fentiekből jól látható, hogy érdemes adózóként is időben felkészülnünk, nem dőlhetünk hátra azzal a tudattal, hogy majd a számlázónk mindent elintéz helyettünk. Elsősorban fontos tisztáznunk, hogy a cégünk által kiállított számláink az adatszolgáltatásra kötelezett körbe tartoznak-e majd. Ha számíthatunk erre, akkor rendelkezzünk időben magyarországi ügyfélkapus felhasználói regisztrációval, majd, ha a tesztüzem után az éles NAV Online Számla funkció is elérhetővé válik, akkor regisztráljunk. Meglévő számlázó programunk üzemeltetőjénél folyamatosan érdeklődjünk, kövessük a híreket a bevezetésről, hol és hogyan lehet majd a kapcsolódási pontokat megadni, mivel támogatják a zökkenőmentes indulást 2018. július 1-jétől.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Katona Andrea

2014 óta a piacon lévő Billzone.eu online és elektronikus számlázó szolgáltatás termékfelelőse. Számlázási szakértőként jártas az e-számla, digitális aláírás, időpecsét kérdéskörben, feladata a …