A digitalizáció a versenyképesség kulcsa

A digitalizáció a versenyképesség kulcsa
Tízből kilenc magyar cég számára versenyelőnyt jelent a digitalizáció – derült ki a Siemens Zrt. megbízásából a hazai közép- és nagyvállalatok körében végzett kutatásból. Az eredmények alapján egy, a vállalatok digitális felkészültségét összefoglaló Digitalizációs Index is készült.

Az energiaágazat, egészségügy, közlekedés, ipari gyártás és ingatlanfejlesztés területén végzett reprezentatív kutatás szerint a közép- és nagyvállalatok 44%-a már több mint öt éve, 80 százaléka pedig már legalább két éve foglalkozik digitalizációhoz köthető fejlesztésekkel, melyre átlagosan éves árbevételük 2,7%-át költik. A befektetések megtérülése már az első évek után is egyértelműen pozitív, hiszen 10-ből 9 megkérdezett vezető nyilatkozott úgy, hogy valódi versenyelőnyt biztosítanak számukra a digitalizációhoz köthető fejlesztések, 79 százalékuk pedig további digitális fejlesztéseket is tervez a következő 1-3 évben.

Ennek oka, hogy a hazai cégek jelentős része szerint a digitalizáció révén növekszik a működési megbízhatóság és a hatékonyság, valamint jobban nyomon követhetővé válnak a szervezeten belüli folyamatok. „A kutatás célja, hogy felmérje a magyarországi vállalatok digitalizációhoz való hozzáállását, és az ezzel kapcsolatos tapasztalataikat, terveiket, véleményüket. A digitalizáció nem csak jelentős fejlődési lehetőséget biztosít a vállalatok számára, hanem kiemelt fontossággal bír az ország gazdaságának versenyképessége szempontjából is” – mondta el Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A fejlesztések, előremutató beruházások fontosságát és az eredmények kézzel foghatóságát emelte ki Madar Norbert, a kutatást végző GKI Digital üzletágvezetője is. „A digitalizáció hasznosságát jelzi, hogy a vállalat eredményességében is kimutatható hatása van, átláthatóbb és tervezhetőbb működést eredményez. A digitalizáció és a versenyképesség kapcsolatát a vállalati méret jelentősen meghatározza: míg a középvállalatok esetében 42% volt azok aránya, akik szerint a digitalizáció nagymértékű versenyelőnyt jelent, addig a nagyvállalatok esetében már 71%” – tette hozzá. A kutatás a közép- és nagyvállalatok Digitalizációs Index-ét is meghatározta, melyből kiderül, jelenleg hol tartanak a hazai cégek a digitalizáció folyamatában. Az index értéke egy 1-től 5-ig terjedő skálán átlagban 3,5 lett.

„A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a cégeknek van még hova fejlődniük a digitalizáció terén, ugyanakkor erős alapokról indulnak. A digitalizáció révén hatékonyabb, gyorsabb és rugalmasabb működésre tehetnek szert a magyar cégek, amely egyben fenntarthatóbb is. Ennek a fejlődésnek szeretnénk az élére állni, hiszen több mint 125 éves magyarországi történelmünk során is mindig arra törekedtünk, hogy hozzájáruljunk az ország modernizációjához és versenyképességének növeléséhez” – emelte ki Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója.