A 10 legfontosabb dolog, amely szükséges a nagy ötlethez

A 10 legfontosabb dolog, amely szükséges a nagy ötlethez
Az ötletek megvalósulása aránya elképesztően alacsony. Az emberi elme pont ezért végtelen számban ontja az ötleteket. Hogy lesz sikeres egy ötlet?

Rendszeresen ébredek arra, hogy a fejemben egy előző este még megoldatlan probléma megoldása körvonalazódik. Emberek milliói gondolják ugyanezt nap mint nap, igazi nagy ötlet azonban kevés válik valóra ezek közül.

Miért? Mert az igazi nagy ötlet megvalósulása az ötlet születésével ugyan elkezdődik, de a megvalósulásáig még hosszú út vezet. Összegyűjtöttem azokat a legfontosabb tényezőket, amelyek hiányában nagy valószínűséggel nem válnak valóra az ötletek.

Kreativitás
Egy problémát ezerféleképpen lehet megoldani. A kreatív emberek folyamatosan keresik a jobb megoldásokat. A kreativitás az emberi elme egyik legizgalmasabb titka, ami a folyamatos fejlődést szolgálja. Az emberi civilizáció egyik mozgatórugója.

Kitartás és szorgalom
Kitartó munka, kutatás nélkül gyakorlatilag semmilyen ötlet sem valósulhat meg. A kísérletezés, az ötlet megvalósításának a legfontosabb eleme. Az iterációk, a sokszorosan megismételt tesztek hiányában az ötlet kiforratlan terméket, működésképtelen szolgáltatást eredményez. A zsákutcák és a sikertelen tesztek sokasága vezet a sikerhez. A szorgalom sok munkát is jelent, a nagy elmék gyakorlatilag fáradhatatlanul dolgoztak a világ kisebb – nagyobb problémáin.

Megértés és irányváltás
Most olvastam valahol, hogy Eric Ries szerint a Pivot is a change in stategy, not change in vision. A megértés általában segít a továbblépésben, segít kibogozni a gordiuszi csomókat. Ilyenkor gyakorta meg kell változtatni az irányt anélkül, hogy a végső cél megváltozna. Ez egyfajta újratervezés, útkeresés.

Rendszerszemlélet, vízió
A rendszerben való gondolkodás magasabb megvalósítási szintet jelent. Az összefüggések meglátása segíti a mozaikok helyének megtalálását. A rendszerben gondolkodók a fenntarthatóság és a jövő megálmodói. Nélkülük a részek ne állnának össze egésszé, a kép hiányos maradna. A Big picture, amely összerendezi az addig különálló egységeket, egy magasabb szinten működő egésszé. A vízió az ötlet jövőbeli lehetőségeinek kibontakozása, egy elképzelt jövőkép, amelyben a már megvalósult ötlet továbbfejlődése is látható.

Piac és a konkurencia
Az üzleti ötletek kidolgozása a piac igényeinek felmérésével kezdődik. A megoldás akkor a legjobb, ha már akkor van rengeteg vásárlónk, amikor még az ötletünk sincs kidolgozva. A piac a legfontosabb alakítója az ötletünknek, igyekezzünk minél jobban a vevőink igényeit kiszolgálni. Ha tudjuk kik a versenytársaink érdemes őket minél jobban megismerni, működésüket alaposan elemezni, hibáikból tanulni. Ha nincs a tervezett piacon egyetlen versenytársunk sem, az legtöbbször azt jelenti, hogy ott nincs is piac. Ha pedig túl sokan vannak már a piacon, elgondolkodni, hogy érdemes-e még belépni a versenybe.

Inspiráció, Intuíció, megérzés

Ösztönös képesség, amely igen fontos a döntések meghozatalakor. A járatlan utakon való eligazodásban segíti. Rengeteg feltaláló valamilyen furcsa hívogató érzésnek írja le. Olyan ősi emberi vágyak motiválják, mint a repülés iránti vágy, vagy az ember kényelemre való törekvése. Álmok, víziók, félelmek és időnként nagyszerű megoldások születését eredményezik.

Thinking out of the box
Másképp gondolkodni, más úton elérni a sikerhez. Megváltoztatni az eddigi mintákat. Ez az igazi innovátorok jellemzője. Tőlük lehet megtanulni, azt, hogy ne ragaszkodjunk a megszokott rendszerekhez, mert van jobb, hatékonyabb, fenntarthatóbb módja az eddig működőknek.
A globális gondolkodás általában közelebb visz a megoldáshoz, mivel egy általános megoldás sokkal több embernek a problémáját oldja meg.

Csapat
Ma már egy ötletgazda egyedül nagyon kevés esetben jut igazi eredményre. A megvalósításhoz megfelelő társakra van szükség. Sokféle kompetencia, kiválóan képzett csapattagok állnak szinte minden sikeres CEO mögött. A megoldás ugyanis végülis közös munka kompromisszumok és döntési folyamatok sokaságának az eredménye. A csapat így válik az ötlet megvalósítás egyik legfontosabb tényezőjévé.

Idő
Minden ötletnek van egyfajta szavatossága, ha túl sokáig halogatjuk a megvalósítását, valaki más megcsinálhatja. A Lean szemlélet szerint mihamarabb érdemes megvalósítani legalább egy MVP-t.
Viszont nem mindenféle ötlet valósítható meg MVP formában. Egyes kutatásokhoz évek kellenek, ezt az időt rá kell szánni. Ha egy trendet irányítani szeretnénk nem árt azonban gyorsnak lenni, mert könnyen megtörténhet, hogy kiváló ötletünkkel a megvalósítás lassúsága miatt utolsónak érünk célba. Az igazán sikeres megoldások pont akkor és pont ott születnek, ahol a legnagyobb szükség van rájuk.

Megvalósítás
A megvalósítás egy komplex folyamat. Megvalósítás nélkül minden ötlet csak mag, amely arra vár, hogy kicsírázhasson. Hiába minden kreativitás, inspiráció, ha nincs lehetőség, vagy kitartás a megvalósításra. Itt már számos olyan tényező is megjelenik, mint a csapat, a képzettség, vagy akár a finanszírozás hiánya.

A pénz mégis szinte a legutolsó ebben a sorban, mivel az ötletgazdák igazi ereje abban van, hogy valahogy tűzön-vízen keresztülviszik az ötletet. Megvalósítás nélkül minden ötlet csak mag, amely arra vár, hogy kicsírázhasson.

A világ nagy problémáinak megoldása is kicsi dolgokkal kezdődik. Hatalmas a felelőssége azoknak, akik ötletekkel dolgoznak ­ a tanácsadók, befektetők, üzleti angyalok, egyetemi oktatók ­ a jövő nagy megoldásait segíthetik megszületni.

Az emberiség jövője az eddig megélt tapasztalatokra, az eddig feltalált dolgokra építkezik azok gondolataiból, akik képesek megálmodni a következő Big Thing megvalósulását.