Így javítanak a hőtérképek a weboldalad konverzióján

Így javítanak a hőtérképek a weboldalad konverzióján
Szeretnéd tudni, hogy mi motiválja az online vásárlókat? Gondolkodtál már azon, hogy mennyire hasznos lenne egy olyan eszköz, amely elmeséli neked, hogy a látogatók mit csinálnak a webshopodban vagy, ami megmutatja, hogy az oldal mely területe vonzza leginkább a figyelmüket? A nagyobb forgalom generálása érdekében a webshopok optimalizációja egyre jelentősebb kérdés, hiszen a kiskereskedelmi forgalomban az online vásárlások aránya rohamosan növekszik. Ebben lehetnek segítségünkre a hőtérképek.
De mik azok a hőtérképek?
A hagyományos webanalitikai eszközök, a mennyiségi metrikák segítségével megmutatják, hogy a weboldalra érkező forgalom milyen forrásból érkezik, a felhasználók mennyi időt töltenek el egy adott felületen, mikor lépnek tovább onnan stb. Egy kérdés azonban megválaszolatlan marad: Miért? Miért dönt úgy egy felhasználó, hogy elhagyja az egyébként telepakolt bevásárlókosarat mielőtt fizetne? Az ilyen jellegű kérdésekre adnak választ kvalitatív, azaz minőségi analitikai eszközök. Az ilyen megoldások arra helyezik a hangsúlyt, hogy a kevésbé, vagy egyáltalán nem számszerűsíthető eseményekből kézzelfogható adatokat kovácsoljunk.

A hőtérképek, vagy angolul heatmapek arra szolgálnak, hogy a felhasználók viselkedéséről vizualizált módon egy aggregált képet nyújtsanak a weboldal kezelője, illetve tulajdonosa számára. Az adatok grafikus közlése egy színkód-rendszerre épül, amely lehetővé teszi a különböző értékek és azok súlyának reprezentálását. A meleg és hideg szín spektrumok fejezik ki a felhasználók által értékesnek (meleg) és kevésbé értékesnek (hideg) vélt területeket.

Most, hogy az alapfogalmat tisztáztuk, nézzük meg, hogy milyen információkat szolgáltatnak az egyes hőtérkép típusok.

Kattintási hőtérkép

Mint ahogyan az eszköz neve is sugallja, ez a hőtérkép információt nyújt a weboldalon történt kattintások pontos helyéről, így válik láthatóvá, hogy az oldal mely területei vonzzák a legtöbb kattintást, illetve az adott felületen hol várnak kattintható elemeket a weboldal látogatói.
Használatával megtudhatod, hogy mi motiválja a látogatóid, és megismerheted azt a folyamatot amit úgy is nevezhetünk, hogy a vásárlási döntéshozatal.

Görgetési hőtérkép

Ha érdekel, hogy meddig görgetnek le a weboldalad látogatói, akkor ez az eszköz pont erre szolgál! Megtudhatod, hogy melyik az a szekció, ahol a legtöbben elhagyják az oldalad, anélkül, hogy egy számodra értékes cselekvést végrehajtott volna a látogató. Ez alapján segítséget kapsz abban, hogy hová helyezd el a legértékesebb Call-to-Action gombokat. Például gyakori probléma, hogy a blog tartalmát nem olvassák végig a felhasználók, melyről a görgetési hőtérkép hasznos információt nyújt. Helyezz el látványos képeket a kritikus területekre, mint például emberi arcokat a figyelem felkeltése és megtartása érdekében.

Mi van abban az esetben ha nem csak arra vagyunk kíváncsiak, hogy hova kattintanak a felhasználók, hanem ettől mélyebb információt szeretnék? Hogyan reprezentálható ez vizuálisan? Erre szolgál a Szegmens hőtérkép. A forgalom forrása alapján szegmentálni tudod az oldalra érkező közönséget, akik érkezhetnek például direkt forgalomból, keresőmotorból, közösségi média oldalakról, stb. Ez a hőtérkép azonban nemcsak a weboldalról gyűjt információt, hanem arról is, hogy milyen készülékről, böngészőből vagy éppen milyen operációs rendszerről érkezik a forgalom.

1. Call-to-Action elemek elhelyezésében

A Call-to-Action nem más, mint azok a kattintható felületek, melyek cselekvésre ösztönzik a látogatót. Felszólíthat regisztrációra, vásárlásra, hírlevél feliratkozásra és tulajdonképpen az általunk meghatározott céltól függően bármire. Ha a kattintási hőtérkép azt mutatja, hogy a legfontosabb CTA gombra kevés interakció érkezik, érdemes megvizsgálni, hogy a weboldal mely területe ragadja meg leginkább a figyelmet. Ne felejtsd, hogy a különböző kijelző méreteken másként jelenik meg a felület, így az úgynevezett hajtás feletti rész, más és más lehet például egy asztali számítógépen vagy egy mobilkészüléken. Ha a CTA gombot a megfelelő helyre pozicionáltad, azonban mégsem konvertál kedvező módon, akkor előfordulhat, hogy nem kelti fel kellő mértékben a figyelmet. Ez esetben érdemes tesztelni és megvizsgálni a szövegezését vagy akár a kontrasztot a gomb és a szöveg között.

2. Olvashatóság és tartalom optimalizálásában

A görgetési hőtérkép megmutatja, hogy a közzétett tartalmak melyik része ragadja meg a figyelmet, és mely része kerül elutasításra. Amennyiben ismered az íratlan szabályokat a tartalmak elhelyezésével kapcsolatban, és mindezt összeveted a közönséged interakcióival, akkor megfelelő módon optimalizálhatod a szöveg megjelenítését. Felhasználói tesztek szerint optimális esetben a weboldal látogatói az ott fellelhető tartalmat úgynevezett F- és Z-mintát követve pásztázzák. A Nielsen Norman Group statisztikája kimutatta, hogy a egyes látogatók weboldalon töltött idejük 80%-át a hajtás feletti részre fordítják, míg ezzel szemben a hajtás alatti részen 20%-ot töltenek. Noha ezeket a teszteket úgynevezett szemmozgáskövető technológiával vizsgálják, érdemes megjegyezni, hogy a felhasználók a kattintás pillanatában, annak helyére összpontosítják figyelmüket.

3. A képi elemek pozicionálásában

Használj figyelemfelkeltő képeket, de ügyelj arra, hogy ne terelje el a tekintetet a lényegi részekről. A vizuális részletek irányítják az interakciókat mind a weboldal tartalmára, mind a CTA gombokra. Teremtsd meg a kapcsolatot a látogató és az oldal között. Az emberek emocionális természetéből fakad, hogy nyitottabbak, ha más, valós ember képeit látják, így kerüld az elcsépelt stock fotókat, amelyek nevetségesen hatnak. 2018 a valós emberekről és valós érzelmekről szól. Használd akár a humor eszköztárát is.

4. A navigációs menü elrendezésében
A hatékony és átlátható navigáció a weboldalak egyik alappillére. A navigációs menük különösen fontos szerepet töltenek be a webshopok esetében. Vajon a navigációs menüsorod a megfelelő elemeket tartalmazza? Optimalizálhatod a weboldalt azzal, ha a kattintási hőtérképen megvizsgálod, hogy a menüsor mely elemeire kattintanak nagyobb gyakorisággal. Például amennyiben egy, a konverzió szempontjából fontos gomb nem vonzza a figyelmet a megfelelő módon, akkor tesztelj le különböző opciókat. Helyezd át a gombot vagy egyszerűen csak nevezd át másik kifejezésre. Akárhogyan is, de az ilyen jellegű döntések meghozatalához elengedhetetlen, hogy a felhasználók szemével lásd az oldalad. Előfordulhat, hogy a hőtérkép szerint arra a gombra érkezik a legtöbb kattintás, amelyik kevésbé relevás, hiszen nincs kulcsszerepe a konverzióban. Ez esetben megoldás lehet, ha a menüpont áthelyezésre kerül egy olyan területre, mely kevesebb számú interakciót vált ki.

5. Az elhagyott kosarak optimalizálásában
Webshopok esetén gyakori probléma lehet, ha a látogató a megvásárolni kívánt terméket a kosárba helyezi, de fizetés nélkül távozik. A kattintási hőtérkép választ ad arra a kérdésre, hogy mi terelte el a potenciális ügyfél figyelmét, mi volt az oka annak, hogy elhagyta a kosarat. Sokszor a rejtett szállítási költség hatására dönt úgy a fogyasztó, hogy nem rendeli meg az árut, de problémát okozhat az is ha, a fizetésre felhívó gomb közelében egy hirdetés helyezkedik el, ami nagyobb átkattintási aránnyal bír. Ha a fizetési oldalon a figyelmet a weboldal más elemei jobban vonzzák, mint maga a fizetés gomb, akkor érdemes eltávolítani vagy áthelyezni a zavart okozó elemet.

Összegzés:

A hőtérképek értékes információt nyújtanak a weboldal használatáról és a felhasználói szokásokról, így segítségükkel megelőzhetünk számos, a jövőben felmerülő problémát. Támogatást nyújtanak az üzleti döntések meghozatalában is. Mivel a különféle webanalitikai szolgáltatások nem zárják ki egymást, így a mennyiségi adatok mellé tökéletes kiegészítés lehet a minőségi adatok gyűjtése. A teljeskörű online webanalitikai szolgáltatások használatával gyors növekedés érhető el a konverzió tekintetében.

Forrás: Simon Migaj

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Tóth Róbert

Tóth Róbert a Capturly.com Content Marketing Managereként mindig nyitott az olyan kérdések vizsgálatára, amelyek a felhasználói elégedettség optimalizálását célozzák. Szabadidejében szívesen …