Vírusként terjedhet a magyarok között az új fizetési módi

Az elmúlt időszak jogharmonizációs intézkedéseinek köszönhetően a magyarországi pénzintézetek és pénzügyi szolgáltatók minden eddiginél egyszerűbben bocsáthatnak ki előre fizetett bankkártyát. Igény márpedig van az új típusú kártyákra – derült ki a MasterCard előre fizetett kártyákról szóló kutatásából.
Az előre fizetett kártya olyan fizetési eszköz, amelyet birtokosa egy előre kifizetett összeg erejéig használhat - általában vásárlásra, illetve egyes konstrukcióknál készpénz felvételére is. Az adott terméktől függően az előre fizetett összeget vagy magán a kártyán, vagy a mögötte álló számlán tárolják. Ezen összeg felhasználása után egyes kártyák újratölthetők, másokat el lehet dobni. A Magyarországon újdonságnak számító bankkártyák számos előnnyel rendelkeznek, így várhatóan hamar elterjednek a vásárlók körében. Az előre fizetett kártya ugyanis rendkívül egyszerűen, könnyített ügyfél-azonosítással és külön bankszámla-nyitás nélkül is kiváltható. Számos helyzetben megnyugtató megoldást nyújt, hiszen mindig csak akkora összeg érhető el a plasztikon, amennyit előzetesen feltöltünk rá. A kártya ideális internetes vásárláshoz is, valamint ajándékkártyaként is jól funkcionálhat, hiszen nem feltétlenül személyhez kötött és minden olyan boltban felhasználható, ahol a MasterCard kártyákat elfogadják.
2016-tól várhatóan több magyarországi bank és pénzügyi szolgáltató is bővíti termékkínálatát előre fizetett kártyával, hiszen idén már ugyanolyan feltételekkel bocsáthatják ki az ilyen típusú plasztikot, mint az európai elektronikuspénz-kibocsátók. „A MasterCard nemzetközi tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy az új termék a fesztiválkártyák piacát is meghódíthatja, valamint a vállalati és szociális juttatások átadását is nagyban megkönnyítheti a magyar vállalatoknak és intézményeknek” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „Természetesen számos új megoldás elképzelhető, így bízunk benne, hogy kreatív termékfejlesztés indul majd el a magyar piacon.”
Már a MasterCard 2014-es felmérése1 is azt jelzi, hogy érdemes Magyarországon előre fizetett kártyát kibocsátani. A kutatás magyar válaszadóinak 61%-a nyilatkozott úgy, hogy használna előre fizetett kártyát a mindennapos vásárlásokhoz. A legtöbben a kisebb összegű fizetéseknél vennék elő a prepaid kártyát (54%), de szép számmal vannak olyan válaszadók is, akik a közepes (46%) vagy nagyobb (35%) vásárlások esetén is megfontolnák az újfajta plasztik használatát.

Utazás/online vásárlás
A magyarok 53%-a úgy látja, hogy akár egy-két napos utazás során is jó szolgálatot tehet az előre fizetett kártya, amit sok esetben utazási irodában, áruházban vagy trafikban is megvásárolhatnak majd, így nem kell bankba menniük vagy pénzt váltaniuk. A megkérdezettek 46%-a rövidebb nyaralás során is megfontolná a kártya használatát, 44%-uk pedig egy hosszabb vakáció során is fizetne vele. A külföldi utak alkalmával a magyar válaszadók 59%-a költene az előre fizetett plasztikon található összegből, leginkább élelmiszer vásárlásra (76%), étteremben vagy kávézóban (74%), valamint a közlekedés és az utazási élmények költségeinek rendezésére (73%). Az online vásárlások során a magyar válaszadók 61%-a használná az előre fizetett kártyát, leginkább  szórakozásra (73%), élelmiszer beszerzésre (72%) vagy könyvek, zene és film vásárlására (71%). Az internetes beszerzések esetében is az a jellemző, hogy a többség inkább kisebb összegű vásárlásoknál fizetne ilyen típusú plasztikkal (55%).
A tetszőleges összeggel (évi legfeljebb 650 000 forinttal az újrafeltölthető-, és 65 000 forinttal az egyszeri feltöltésű termékek esetében) feltölthető előre fizetett kártyát a szülők a gyerekeiknek is átadhatják, így a zsebpénz felhasználása jobban kontrollálható. Ezt a megoldást a magyar válaszadók is szimpatikusnak tartják, 53%-uk megfontolná, hogy 13 évnél idősebb gyermekének előre fizetett kártyát adjon. A megkérdezett magyar szülők leginkább annak örülnének, ha a gyermekük a mobiltelefon egyenlegét töltené fel ilyen kártyával (67%), a szórakozásra szánt zsebpénzt költené el ilyen módon (64%),  vagy a könyvekre, zenére, filmekre szánt pénzt fizetné prepaid kártyával (62%).
Az előre fizetett bankkártyák világszerte rendkívül népszerűek, a MasterCard 2012-ben publikált adatai[2] szerint globálisan jelenleg ez a fizetési mód terjed a leggyorsabban. Az ún. „open loop” típusú előre fizetett kártyákkal végrehajtott tranzakciók összértéke 2017-re várhatóan eléri majd a 822 milliárd dollárt, amely globálisan évi 22 százalékos növekedést jelent. Európa jó úton halad afelé, hogy még ennél is jobb növekedési számot mutasson fel 2017-re és évi 27 százalékos bővüléssel az európai tranzakciók összértéke elérje a 149 milliárd dollárt. Európában egyébként az előre fizetett kártyák területén Olaszország és az Egyesült Királyság számít a két legfejlettebb piacnak.


Címkék: MasterCard