Teret nyer a QR kód

A fogyasztók „zabálják” a QR-kód adta lehetőséget. Már persze azokban a fejlett országokban ahol nem teljesen ismeretlen a tömegek számára a fogalom. Az áttörés talán már nálunk sincs messze.

 

Japánban és Dél-Koreában már a vásárlás sem a régi. Egy szöuli metróállomáson például plakát van elhelyezve, ami messziről egy üzlet polcait mintázza. Szépen sorakoznak rajta a kétdimenziós tejes, üdítős flakonok és egyéb finomságok. Az átlagos, természetesen kütyübolond koreai pedig odalép a „nemlétező polc” képe mellé, előkapja okostelefonját és lefotóz a termék mellett egy fura ábrát, azaz egy úgynevezett QR kódot. Ez a modern vonalkód egészen pontos információt ad az árucikkről, és a telefon úgy értelmezi, akár csak egy webes áruház kosarába helyezte volna a terméket az illető.

(Nem) mindennapi felhasználási lehetőségek

Ez esetben korunk egyik legdivatosabb marketingeszköze, a QR kód új funkciót kap. A Digital Marketing elemzőcég 185 ország reklámügynökségeire kiterjedő felmérése szerint a mobilkommunikációs csatornákra költeni kívánó ügynökségek közül második helyen végeztek a QR kóddal kombinált promóciók. Ezt a válaszadók 44 százaléka jelölte, ezeknél csak a mobil applikációk mutattak nagyobb népszerűséget, 67 százalékos súllyal. A hatalmas népszerűség fő oka könnyen megfejthető. Nem kell értük fizetni, és a hirdetésben szereplő kód révén a vásárló azonnal és pofonegyszerűen dönthet. Magyarán a QR kód révén egy promóció, illetve marketing kiadás gyorsan és könnyen egyúttal értékesítési csatornává alakítható. Ráadásul a mobilos helye (!) is meghatározható, azzal hogy például minden egyes hirdetéshez egyedi kódot állítunk be, így pontosan követhető, melyik, pontosan hová elhelyezett hirdetésünk vált be igazán és melyik nem.

A hirdetést látónak és egy okostelefonnal vagy táblagéppel lefényképezőnek pedig még webcímet sem kell begépelnie, nem kell űrlapokkal, regisztrációval és hasonlókkal bajlódnia. A felhasználás módjainak szinte csak a képzelet szab határt.

A legnyilvánvalóbb a direkt hirdetési felhasználása bármilyen nem online és nem elektronikus médiában. Outdoor és indoor felületeken, nyomtatott lapokban, szóróanyagokon, az üzletek saját reklámtábláin, de még akár egy pólóra, bögrére, vagy szinte bármilyen termékre nyomtatva el tudjuk helyezni QR kódunkat..

E mellett az áruszállításban az áru követésére, a csomag beltartalmának egészen pontos meghatározására, szavatossági időre, és egyébként e téren is szinte bármilyen információ hordozására is alkalmas.

A kód elolvasása után a készülék nem csak szöveget jegyezhet meg, hanem képet, sőt telefon névjegykártya (contacts, v-card) adatokat is. E mellett a QR kód akár a telefon kábelnélküli hálózathoz csatlakozását is bekapcsolhatja, már ha engedélyt adunk rá.

A QR kód tehát ötvözi az online és az offline promóciók több előnyét. Segítségével az offline reklámeszközök is sokkal pontosabban mérhetők. Különösen, ha például nyereményjáték típusú akciókkal is egybeköti kipróbálását a hirdető.