Nincs mese, ki kell mondani: ez a karácsony már csak a pénzköltésről szól

Nincs mese, ki kell mondani: ez a karácsony már csak a pénzköltésről szól
A karácsony előtti hetekben költik a legtöbb pénzt a vásárlók.

A karácsonyt megelőző néhány hét kereskedelmi szempontból a legfontosabb időszak az évben: ilyenkor költik a legtöbbet a vásárlók. A fogyasztói szokásokat megismerve a kereskedők hatékonyabban tudják megszólítani az egyes célcsoportokat, alkalmazkodni tudnak a vásárlók igényeihez, így növelve eladásaikat - írja a kosarertek.hu. A Retail Week a Valitorral együttműködésben elkésztette a The Christmas Consumer 2018 című elemzését, amelynek összefoglalását ismertetjük. A nagy-britanniai kutatás során 2000 főt kérdeztek meg a fogyasztói szokásaikról és az idei karácsonyi vásárlási terveikről. A kutatás a négy területet járt körül: (1) a vásárlók mennyit szándékoznak költeni idén karácsonykor, (2) hol vásárolnak, milyen csatornákat részesítenek előnyben a vásárláshoz, (3) mit tartanak vonzónak a boltokban és webáruházakban, valamint (4) milyen átvételi módot preferálnak.

Mennyit költenek a vásárlók idén karácsonykor?

A legfontosabb és a legmegragadhatóbb kérdés mindig az szokott lenni, hogy az emberek a korábbiaknál többet vagy kevesebbet szándékoznak-e költeni idén karácsonykor. A kutatás szerint erre a britek fele (49%-a) válaszolta azt, hogy ugyanannyit tervez költeni, mint tavaly; a megkérdezettek 17%-a többet, míg 25%-a viszont kevesebbet akar költeni. Ez önmagában nem túl bíztató kilátás: az emberek háromnegyede költene csak annyit vagy kevesebbet, mint az előző éveben. Ráadásul a nemek között nagy eltérés van: a karácsonyi vásárláskor a családi kassza felett inkább rendelkező nők 29%-a, míg a férfiaknak csak 21%-a költene kevesebbet.

Ahol viszont van növekedési potenciál a kereskedőknek a kutatás szerint is, az két részpiac. Egyrészt összességében az a majdnem egyötödnyi fogyasztó, aki növelni szándékozik a karácsonyi költését (és egyébként nagy részben szívesen mozdul a prémium kategóriás termékek felé), másrészt pedig a Z-generáció fogyasztói, amelyet érdemes alaposabb elemzés tárgyává tenni. A Z-generáció, vagyis a kutatásban a 18-24 éves korosztály költési hajlandósága eltér az átlagostól, és nyilvánvalóan fogyasztói szokásai is mások.

A 18-24 évesek egyharmada (éppen 33%) többet akar költeni idén a tavalyinál, és csak némileg több, mint a felük költene ugyanannyit vagy kevesebbet (58%, szemben az összes fogyasztó 74%-ának ilyen válaszával). Ugyan a Z-generáció kevesebb pénzből gazdálkodhat, mint az idősebbek, hiszen jövedelmi szintjük alacsonyabb, ugyanakkor a rendelkezésre álló pénzt szabadabban költhetik el: mivel 60%-uk még a szülői házban lakik, ezért számos olyan kötelező kiadással nem kell számolniuk (bérleti díj, rezsi, háztartás egyéb költségei), amelyek csökkentenék a rendelkezésre álló, szabadon felhasználható keretüket – azaz a terveiknek megfelelően tudnak is költeni.

Ha az egyes termékkategóriákat vizsgáljuk, szintén vegyes képet láthatunk a költeni szándékozott összeg változását illetően. A kutatás szerint nincs csökkenés az élelmiszerekre szánt összeget illetően (37% költene idén többet és ugyanennyi kevesebbet), és kisebb a visszafogási szándék a ruházat, a szépség és egészség, a szórakozás, valamint a játékok piacán. A vesztesek a csomagolóanyagok és papíráruk, a sport és kikapcsolódás, illetve a lakberendezés piacai lehetnek karácsonykor, itt eshet vissza nagyobb mértékben a forgalom a britek tervezett költekezése alapján.

Érdekesség, hogy összességében 28% válaszolta azt, hogy a vásárlásaival megvárja a leértékeléseket, 37% pedig azt, hogy egyáltalán nem vár. Jelentős eltérés van a korosztályok között, és úgy tűnik, a fiatalabbak sokkal árérzékenyebbek és tudatosabbak, 46%-uk várja az akciókat, míg az 55 év felettieknek csupán 19%-a. A teljes cikk itt érhető el!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!