Népszerűek a digitális megoldások Közép-Kelet Európában

Népszerűek a digitális megoldások Közép-Kelet Európában
Magyarország a digitális számlafizetés terén jóval a régiós átlag fölött van, az okostelefon mellett pedig szívesen használnánk személyi igazolványunkat is fizetésre – derült ki a Mastercard Impact of Innovation tanulmányából.

A Mastercard Impact of Innovation tanulmánya szerint a közép-kelet európai régióban élők 60 százaléka már használ fizetési alkalmazásokat, valamint a megkérdezettek túlnyomó többsége (80%) szívesen fizetne bankkártya helyett okostelefonjával vagy tabletjével. A Mastercard felméréséből az is kiderül, hogy a kutatásban a közép-kelet európai régiót képviselő kilenc országban (Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szerbia és Szlovákia) a fogyasztók jobb véleménnyel vannak a digitalizációról, mint a kontinens nyugati felén.

A fogyasztók többsége (több mint 70 százaléka) elégedettebb a digitalizációval, és pozitívabban látja az innováció hatását a társadalomra, mint a Nyugat-Európában élők. Közép-Kelet Európa országai között találunk kimagasló piacokat is, ilyen például Románia, ahol a régión belül a legmagasabb a digitalizációval kapcsolatos elégedettség szintje, és ahol a legtöbb okos eszközt használják. Szintén fontos megemlíteni Bulgáriát, ahol a megkérdezettek egyharmada több mint tíz digitális szolgáltatást, vagy mobilalkalmazást használ, ráadásul a felmérés készítői itt találták a legtöbb magas szinten digitalizált felhasználót (a megkérdezettek 20 százaléka került „lelkes promóter” kategóriájába).

„Az elmúlt években a Mastercard több olyan projektet is indított Közép-Kelet Európában, amely utat tör az új fizetési platformok felé. Számos mobilfizetési projekt után, mára sikeresen elértünk arra a szintre, ahol nem csak a fizetési rendszer, de maguk a fogyasztók is készen állnak a digitális fizetés új korszakára” – mondta Brian Morris, a Mastercard fizetési innovációkért felelős közép- és kelet európai vezetője. Hasonlóan más régiókhoz, a közép- és kelet európában élő fogyasztók kezében is szinte állandóan ott van az okostelefon.

Az itt élők egy hétköznap átlagosan 4,1 órát eltöltenek ezeknek az eszközöknek a használatával – derül ki a Mastercard Impact of Innovation Study-ból, de a bolgár megkérdezettek akár napi öt órát is eltöltenek az okostelefonnal. Ez az átlag Nyugat-Európában 3,3 óra. Az olyan jól ismert funkciókat, mint az emailezés, internetes keresés a válaszadók közel 90 százaléka használja Közép-Kelet Európában. Ezek után a közösségi média, online üzenetküldés és online vásárlás következik a legnépszerűbb digitális szolgáltatások között.

A régiónkban a fogyasztók 80 százaléka elégedett az innováció mennyiségével a közösségi média, az utazás, a vásárlás és a fizetési szolgáltatások területén, de az egészségügy, a közoktatás és a közösségi közlekedés kapcsán a régió minden országában szeretnének több ilyet látni. A kutatás arra is rávilágított, hogy a fizetési alkalmazásokon belül a számlafizetésre fókuszáló megoldások (hazánkban például az iCsekk)a legnépszerűbbek. Azokban az országokban, ahol ilyen szolgáltatások elérhetőek, a megkérdezettek 65 százaléka használ is ilyet. Miközben a régióban élő válaszadók lelkesek az innováció iránt, a bankszámlájuk biztonsága a prioritás, különösen, ha fizetésről van szó. A személyes adatok biztonsága a második legfontosabb tényező, de a bolgárok esetében ez magasabb az átlagnál. Az, hogy mivel biztosítják szívesebben a fizetési műveleteket egyes országokban változó. Például Szerbiában, Bulgáriában és Magyarországon, de különösen Romániában a megkérdezettek szívesebben használnának biometrikus hitelesítést.

„A Közép-Kelet Európában élőkről általánosságban elmondható, hogy pozitívan állnak a digitalizációhoz„– mondta George Simon a Mastercard Közép- és Kelet-Európai divíziójának elnöke. Csehországban, Magyarországon, Izraelben, Romániában, Lengyelországban és Szlovákiában már sikeresen elindult a Masterpass, öt további ország, Ausztria, Bulgária, Horvátország, Szerbia és Szlovénia pedig már készen áll az indulásra. Néhány piacon pedig nagy nyitottság a digitális megoldások felé és remélhetőleg ez az attitűd a teljes régióra átragad hamarosan. – mondta George Simon, a Mastercard Közép- és Kelet-Európai divíziójának elnöke.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!