Mobilfizetés: ma még csak parkoló pályán

Mobilfizetés: ma még csak parkoló pályán
Fizetés egy gombnyomásra, kihulló aprópénz és melléütött kód nélkül. Talán szimpatikus elképzelés, talán valakinek már nem is teljesen idegen, másnak azonban lehet, hogy némileg futurisztikus vagy egyenesen ijesztően hat.

Akárhogy is, a mobilfizetés kora kétségtelenül nem a távoli jövőben van, bizonyos helyzetekben, így például a parkolás esetében egyre többen élnek a kényelmes lehetőséggel, egy gyors kisboltos vásárlás esetében azonban még csak legfeljebb véletlenül nyúlunk pénztárcánk helyett az okostelefon után.

A Neticle, egyedülálló online tartalom- és véleményelemző módszertanával a mobilfizetés megítélését, köztudatba való beágyazottságát vizsgálta a 2014. április. 1. és 2014. szeptember 30. közötti időszakban megjelent webes tartalmak (online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi média oldalak publikus posztjai) alapján. Mivel az online véleménynyilvánítás egyre jelentősebb eleme életünknek, a különböző felületeken elejtett gondolatokat sok mindent elárulnak a vizsgált kérdésről – melyről az alábbi infógrafika kínál áttekintést.

Alapvetően azt kell látni, hogy nem beszélünk sokat a mobilfizetésről, a vizsgált időszak során alig több mint kétezer-ötszáz alkalommal került palettára a különböző webes felületeken. Az említések ráadásul nem is egyenletesen oszlottak meg, hanem nagy részük a nyár közepi időszakra összpontosult, az országosan egységes mobilparkolási rendszer életbe lépése kapcsán született bejegyzésekből adódóan.

Ez utóbbi tényt figyelembe véve nem okoz nagy meglepetést, hogy a mobilfizetés kapcsán legtöbbet emlegetett témának egyértelműen a parkolás bizonyult – mely közel minden második említésben helyet kapott. Már ez alapján is úgy tűnik, a lehetőséget erősen a parkoláshoz kapcsoljuk, melyet még sarkalatosabban mutat, hogy más szolgáltatás esetében szinte egyáltalán nem írtak mobilos fizetés igénybevételéről.

Az említések megoszlása esetében azt mondatjuk, hogy a pozitív vélemények magasan felülmúlták a negatívakat, a szolgáltatás általános megítélését mutató véleményindex – egy univerzális mutató, mely a tőzsdei árfolyam analógiájára egy dinamikus mutatószámban foglalja össze a webes megítélést – értéke pedig szinte töretlenül emelkedett a vizsgált időszak során. A véleményformáló férfiak és nők arányában is szembetűnő különbség mutatkozott, az erősebb nem képviselői ugyanis – a webes felületek tanúsága szerint – kétszer annyi alkalommal beszéltek valamilyen formában a témáról.

Mindent összevetve a webes tartalmak alapján úgy tűnik, hogy a mobilfizetés lehetősége egyelőre nem igazán mozgatja meg a közvéleményt és leginkább csak egy-egy hozzákapcsolódó hír, bejelentés kapcsán beszélnek róla. Ebből adódóan keveseknek van kiforrott véleménye a szolgáltatásról, az általános megítélése azonban kedvező színben tűnik fel – amit pedig a hétköznapi élet nem minden újdonsága mondhat el magáról.


Szekeres Péter

Neticle Technologies (http://www.neticle.hu) egyik alapítójaként természetes nyelvfeldolgozási alkalmazások fejlesztésével, automatikus véleményelemzéssel és text mining megoldásokkal foglalkozom. Az egyik legpontosabb …