Milyen lesz a jövő kereskedelme? Az egyik legmenőbb kereskedelmi guru tart erről előadást az idei Internet Hungary-n!

Milyen lesz a jövő kereskedelme? Az egyik legmenőbb kereskedelmi guru tart erről előadást az idei Internet Hungary-n!
A kereskedőknek egyre nehezebb lesz, mivel a globális techcégek a piacukra tartanak. Wijnan Jongennek azonban van receptje rá, hogyan lehet a gyorsan és radikálisan átalakuló kereskedelmi piacon is sikeresnek lenni, amit az Internet Hungary konferencián szeptember 25-i előadásában lehet meghallgatni.

Milyen lesz a vásárlás jövője egy olyan világban, amely mindig, mindenhol, mindenhogy be van kötve? A vásárlói út nem a technológiáról szól, hanem az emberekről. Wijnand Jongen az Internet Hungary konferencia első napján tart előadást "Az online vásárlásnak vége! Ebben a formában..." címmel.

A kereskedelemben hajlamosak vagyunk a negyedéves és éves eredményeket figyelni, és a hosszú távú trendek könnyen elkerülhetik az egyre élesebbé váló versenyben a figyelmünk. Az Ecommerce Europe kereskedelmi egyesület alelnökének, Wijnan Jongenek az idén megjelent könyve a hosszú távú trendeket írja le, és ezek sokaknak okozhatnak akár kellemetlen meglepetést is. A kereskedelem egyik legfelkapottabb globális futurológusa a magyar piacon is nagyon releváns és a gyakorlatban is használható tanácsokat is fog tartani Siófokon.

Hiába az e-kereskedelem szárnyalásáról és növekedéséről beszélünk, az - legalábbis a jelenlegi formájában – halott. Ahogy könyvének címében is jelzi, a jövőt az IoT, a mindent összekötő digitális rendszerek alaposan át fogják alakítani. Ma még csak azt látjuk, hogy egyre több globális tech cég jelenik meg a kereskedelemben, a Google elkezd repülőjegyeket kínálni, próbál az utazásszervezésben az Uberrel konkurálni, de már az kicsit meglepőbb, hogy az Instragram is online boltot indít. A könyvét már most hat nyelvre fordították le –az online kereskedelemben élen járó Kínában is kiadták.

A 75 ezer európai online kereskedőt tömörítő Ecommerce Europe végrehajtó bizottságának elnöki tisztét betöltő, számos nemzetközi konferencia vezető előadójaként fellépő Wiljnan abban látja a legnagyobb kihívást, hogy a technológiát az online és offline térben is a meglévő rendszerekre akarják a kereskedők ráhúzni. Megszoktuk, hogy a vevő bejön a boltba, és ott egy megoldást, életérzést, stb. akar átadni a cég. Ez hasonlóan működik jelenleg az online térben is. Az egy méret mindeninek ideje lejárt, a hatékony cégek személyre szabottan szolgálják ki a vevőket. Aki még ma is egy hírlevelet küld ki a címlistáján mindenkinek, biztosan rossz úton jár, személyre kell szabni az ajánlatokat és a termékeket is.

Segít a technológia!
Erre a technológia már adott – miért is nézzen ki mindenkinek a laptopján, telefonján egy webáruház ugyanúgy? Szemléletváltásra van azonban szükség, és ehhez nem is kell újra feltalálni mindent, hiszen az előző évszázadban még magától értetődő volt, hogy az eladó megpróbálja kiszolgálni a vevőt, volt ideje vele foglalkozni. A technológia pedig ebben nyújt megoldást.

Az új eszközök, a big data, a szenzorok fontos lehetőséget biztosítanak, de önmagában ez nem elég, a fizikai és online boltoknak is meg kell határozni pontosan a saját identitásukat. A prémium boltoknak, a piactereknek, a webáruházak önálló arculatot kell építeni, és minél közvetlenebbül kell a vásárlókkal nem csak kommunikálni, hanem interaktív, két irányú kapcsolatot felépíteni.

A fogyasztói út radikálisan átalakul: a fogyasztó igényei pedig sokkal gyorsabban változnak, mint ahogy azzal a kereskedők lépést tudnak tartani. Eltűnik a határ az online és az offline között, be megy valaki érdeklődni egy utazási irodába, és online megveszi a jegyet, akár többször váltanak ide-oda a csatornák között. Erre a kkv-knak is fel kell készülni, nem csak a nagyvállalatoknak. Aki nem tudja a fogyasztói út új elvárásait teljesíteni, azt otthagyják a vásárlók. Hiába olcsóbb vagy vásárolható meg jobb körülmények között egy termék egy boltba, ha nem teszi fel a kereskedő online is a készletet és az árakat, akkor egyszerűen meg sem fogják találni. Vagy hiába érhető el egy termék egy webáruházban, ha nem látszik nem csak a készlet, hanem hogy pontosan mikorra foghatja a kezébe kiszállítás után a fogyasztó, attól elpártolnak. Ehhez azonban jelentős fejlesztésekre és új típusú tudásra is szükség lesz.

A digitalizáció terjedése, az összekapcsolt eszközök, az IoT térhódítása olyan mértékben fogja a gyártást, a logisztikát és a fogyasztói igényeket átalakítani, amihez a kereskedelemnek is adaptálódnia kell. Ezt csak úgy lehet hatékonyan megoldani, ha az offline és az online kereskedelemi felületeket integráltan használják a cégek.

Ez pedig nem lesz sem egyszerű, sem olcsó: a Gartner előrejelzése szerint dinamikusan növekszik a kereskedelmi cégek IT költése, míg a bevételek idén várhatóan 2,4 százalékkal nőnek, az IT kiadások 3,2-vel, és ez az olló egyre csak nyílni fog.

Az e-kereskedelmi nagyágyúk pedig a piac egyre nagyobb részét igyekszenek megszerezni: az Amazon például már az online hirdetések piacába is beszáll. Ezzel nem csak bevételeket szerezhet majd a konkurenciától, hanem valami még értékesebbet: információkat és adatokat. A versenyben az lehet sikeres, aki a fogyasztókról elég sok adattal rendelkezik, ezeket megfelelően használja az adat alapú hirdetéseihez, és minél inkább személyre tudja szabni ajánlatait, és még a gyártási és logisztikai innovációkkal is lépést tart. Ehhez időben el kell kezdeni a befektetéseket, a fejlesztéseket, mert aki lemarad, elbukik a versenyben.

De nem csak itt lesz szükség több beruházásra: bár lehet arról olvasni, hogy a fizikai boltok felett eljárt az idő, a valóságban csak kevés cég zárja be ezeket. Sőt, az igazán jelentős hasznot termelő, magasabb hozzáadott értéket termelő cégek egyre drágábban nyitnak boltokat. A Nespresso kiváló esete a hibrid kereskedelmi modellnek: a flagship üzletek az elegáns belvárosi negyedekben helyezkednek el, exkluzív minőségben alakítják ki őket. Emellett online értékesítési csatorna is működik, amiben szintén az élmény-központúságra helyezik a hangsúlyt - ez egy márkaoldal inkább, amiben egy webhsop is van, és nem csak egy online bolt. Az üzleteknek élményt kell adniuk, nem áruk elhelyezésére szolgálnak már, ez teljesen más szemléletet kíván.


Nyugat-Európában és Amerikában már előrébb járnak, de a trendek előbb-utóbb hozzánk is eljutnak, aki nem lép időben, könnyen elbukhat. A nagy globális szereplők terjeszkedése nem fog leállni, a helyi szereplőknek pedig meg kell találni, hogy miben tudják magukat megkülönböztetni, mert e nélkül biztosan elbuknak, különösen ha csak az e-kereskedelemben érdekeltek.

Névjegy

Wijnand Jongen (1959) világszerte elismert szerző, előadó és futurista a kiskereskedelem és az e-kereskedelem témakörében. A holland Thuiswinkel.org e-kereskedelmi szervezet vezérigazgatója, valamint az Ecommerce Europe – egy 75 000 (internetes) kereskedőt képviselő európai e-kereskedelmi szervezet – végrehajtó bizottságának elnöke. Wijnand „Az online vásárlás vége: a kiskereskedelem jövője az állandóan csatlakoztatott világban” című könyv szerzője. A könyvet az év legjobb könyvének jelölték marketing és menedzsment kategóriában, és 6 kiadásban jelent meg világszerte.


Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.