Mikor költözik gigantikus e-kereskedő Magyarországra? - beszélgetés Kemenes Lászlóval, a Prologis hazai ügyvezetőjével

Mikor költözik gigantikus e-kereskedő Magyarországra? - beszélgetés Kemenes Lászlóval, a Prologis hazai ügyvezetőjével
A Prologis Európában és Magyarországon is kiváló eredményekkel büszkélkedhet, ráadásul hazánkban jelentős spekulatív fejlesztést is megvalósított 2016-ban. Az idei tervekről, Budapestről, vidékről és persze az e-kereskedelemről kérdeztük Kemenes Lászlót, a Prologis magyarországi ügyvezetőjét.

 

– Az M0-ás körgyűrű a hazai raktárpiac kiemelkedő lokációja. A Prologis is nagyon aktív itt, hiszen építettek egy 21 ezer m2-es spekulatív ipari ingatlant a Prologis Park Budapest-Szigeten, illetve felvásárolták a 31 ezer m2-es M0 Central Business Parkot. Mekkora potenciál van még a körgyűrűben, ha mondjuk m2-ben számoljuk? Egyáltalán milyen profilú cégek jöhetnek szóba, akik igényelnek majd új raktárakat?

– Egyelőre továbbra is úgy látjuk, hogy az M0 mentén már kialakult lokációk a legnagyobb nyertesei az elmúlt kb. 2 évben tapasztalható fellendülésnek a budapesti ipari ingatlanpiacon. A legnagyobb keresletet az M1 és M5 autópályák közötti területek esetében tapasztaljuk (pl. Szigetszentmiklós vagy Gyál). Ezek a lokációk közkedveltek mind a logisztikai, a szállítmányozó, mind pedig a könnyűipari összeszereléssel foglalkozó cégek körében. Az M0 keleti szektora mentén is várhatóak új fejlesztések az elkövetkezendő 2-3 évben, meglátásunk szerint azonban kisebb mértékben, és továbbra is a már említett lokációk maradnak dominánsak. Éves átlagban 50 és 100 ezer négyzetméter közötti új fejlesztés várható a teljes Budapest környéki piacon.

– Vagyis a nagy logisztikai szolgáltatók alapvetően Budapest környékében gondolkodnak, miközben az ún. iparosítás vidéki helyszíneken realizálódik. Milyen körülmények „vennék rá” a Prologist arra, hogy ne csak Budapest mentén és az észak-nyugati határ felé haladva fejlesszen, hanem más országrészek irányába is nyisson?
– A legfőbb oka, hogy a fejlesztéseink Budapest környékén koncentrálódtak, hogy Magyarországon nem alakultak ki stabil „másodlagos” piacok a modern bérraktározásban. Az ország történelméből adódóan Budapest-központú, amely a legfőbb befektetési célponttá tette a várost. A legnagyobb megyeszékhelyek népessége 10%-a a fővárosinak, vagy sok esetben még azt sem éri el. Ebből adódóan alacsony a fogyasztás és az igény a szolgáltatásokra. Ezeknek a helyi piacoknak a mérete nem indokol önálló elosztóközpontokat, hiszen azok – a Budapesttől mért távolságuk alapján is – kiszolgálhatók a fővárosi, de akár régiós központokból. Meglátásunk szerint a vidéki piacokon megvalósuló ipari ingatlanfejlesztéseket továbbra is a nagy ipari beruházások kiszolgálása fogja előre vinni (pl. Audi, Mercedes, Bosch, Lego stb.)

http://realista.hu/ingatlanpiac/mikor-kltzik-gigantikus-e-keresked-magyarorszgra-mirt-budapest-visz-mindent-a-logisztikban-beszlgets-kemenes-lszlval-a-prologis-hazai-gyvezetjvel/132567?utm_source=hirfigyelo&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2017-03-29