Már 4000 e-kereskedő van

Már 4000 e-kereskedő van
Tavaly december 1-jén több mint 4000 e-kereskedő cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. 2013-ról 2014-re több mint 20 százalékkal nőtt az internetes kereskedelemmel foglalkozók forgalma - áll a Bisnode elemzésében.

 

Gombamód nőnek a cégek az online kereskedelemben: 2013-ról 2014-re több mint 20 százalékkal nőtt az internetes kereskedelemmel foglalkozók forgalma, és a 2015-ös év is hasonló bővülést hozhat (pontos mérlegadatok erről május végén lesznek). A Bisnode nemzetközi cégminősítő adataiból az is kiderül, hogy sok nagy szereplő veszteséget könyvelt el.

Legtöbben a valóságnál jóval magasabb részesedést tulajdonítanának az e-kereskedelmi szektornak, ugyanis jelenleg Magyarországon csupán a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 2 százalékát teszik ki az interneten keresztül értékesítők és a csomagküldők. A terület azonban dinamikusan bővül, és a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület előrejelzései szerint 2015-ben a magyar e-kereskedelmi forgalomban 26 százalékos növekedés várható. A legtöbb szereplő nyereséget könyvelt el 2014-ben, azonban sok nagy vállalkozás veszteséges volt.

Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban. A Bisnode a Magyarországon csomagküldő, internetes kiskereskedelem főtevékenységgel bejegyzett cégeket vizsgálta elemzésében. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban - mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell.

2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken.

Működő csomagküldő, internetes kiskereskedelem főtevékenységgel bejegyzett és kiskereskedelmi főtevékenységgel bejegyzett cégek száma 2013.12.01-2015.12.01


Nemcsak számban nőnek a cégek, hanem teljesítményben is. A 10 legnagyobb vállalkozás a szektor árbevételének közel 40 százalékát teszi ki és ez a 10 vállalat gyakorlatilag megduplázta árbevételét 2013-ról 2014-re.

Külföldi trendek
A magyar webáruházakéhoz hasonlóan a nagy nemzetközi online kereskedelmi portálok is jelentős bevételnövekedést értek el. Közel 89 milliárd dolláros konszolidált árbevételével még mindig az Amazon.com áll az élen, jócskán megelőzve a második, illetve harmadik helyezett eBay-t és AliBaba Groupot (Aliexpress.com üzemeltetője).
Százalékosan a legnagyobb árbevétel-növekedéssel az AliBaba Group büszkélkedhet, nekik 39%-kal magasabb forgalmat sikerült elérniük 2013-hoz képest. A legnagyobbak közül az Amazon.com-nak és az eBay-nek nem sikerült növelnie a nyereségességét 2013-hoz képest, sőt, az Amazon.com a 2013-as nyereséges évet követően, ismét veszteséggel zárta az évet, ami nagyobb részt az operatív költségek növekedésének, kisebb részt a kamatráfordítások növekedésének tudható be. Az eBay esetében a romló nyereségesség az adófizetési kötelezettségük megugrásának volt köszönhető.

CÉGNÉV

PÉNZNEM

ÁRBEVÉTEL 2013

ÁRBEVÉTEL 2014

ADÓZOTT EREDMÉNY 2013

ADÓZOTT EREDMÉNY 2014

Amazon.com Inc.

millió USD

74 452

88 988

274

-241

EBAY Inc.

millió USD

16 047

17 902

2 856

46

AliBaba Group

millió USD

6 569

9 161

4 336

5 365

Rakuten Inc.

millió USD

4 920

5 690

413

676

Booking.com B.V.

millió EUR

3 180

4 210

1 273

1 615


A működési területen rejlő lehetőségeket mutatja, hogy igen alacsony az iparág bedőlési aránya (felszámolások és csődök cégszámhoz viszonyított aránya), mely az online kereskedők és csomagküldők esetében jelenleg 1,17 %, ami az országos átlag alatti érték. Eddig idén kevesebb felszámolást indítottak a szektorban, mint tavaly, azonban sajnos a kényszertörlések száma nőtt. Így is elenyésző a negatív eljárások száma az iparág méretéhez képest, ahol a jövőben további növekedés várható nemcsak az összesített árbevétel tekintetében, hanem a cégek számában is.

Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere a rohamosan növekvő cégszám miatt nemcsak az internetes kereskedő cégek hitelezőinek javasolja az alapos cégminősítést, cégvizsgálatot, hanem a vásárlóknak is kellő körültekintést szorgalmaz a vásárlást megelőzően. Most is rengeteg internetes kereskedő működik, számuk évről évre nő, ezért vásárlás, és különösen előre utalás esetén érdemes megnézni mióta működik a cég, mekkora az árbevétele, egyáltalán áll-e valós bejegyzett vállalkozás a weboldal mögött. Ezt a tájékozódást segítik a Bisnode weboldalán megtekinthető alapinformációk a vállalkozásokról, így az érdeklődők könnyen eldönthetik, hogy rendelnek-e az adott vállalkozástól, és amennyiben igen, azt milyen feltételekkel tegyék.

2012 óta folyamatosan nőtt az újonnan alapított cégek száma a szektorban, azonban 2015-ben mérsékelt megtorpanás volt tapasztalható a cégalapításban. 2015 első 11 hónapjában létrehozott vállalkozások számából valószínűsíthető, hogy tavaly 400 alatt marad az új vállalkozások száma a szektorban, ami a 2012-es szintnél is alacsonyabb. Ez a szám azonban így is igen magas, mivel a legtöbb iparágban már fogy a cégek száma, itt azonban jóval kisebb arányban szűnnek meg cégek, mint ahogy alakulnak. Jól látszik, hogy ez még így is jelentős szám, mivel a működő cégek száma a teljes kiskereskedelmi szektor 6 százalékát teszi ki, azonban az újonnan alapított kiskereskedelmi cégek 13 százaléka az online kereskedők közül kerül ki.

Csomagküldő, internetes kiskereskedelem főtevékenységgel alapított új cégek száma



Megyei megoszlásban az egy cégre vetített árbevétel tekintetében nem csoda, hogy a fővárosi és a főváros környéki cégek járnak az élen. A különösen nem prosperáló Nógrád megyében is magas az egy cégre jutó árbevétel, míg a jellemzően jól szereplő nyugati országrészben (Győr-Moson-Sopron megye vagy Komárom-Esztergom megye) kisebb az átlagos bevétel. Ez is jól mutatja, hogy az online kereskedelem tekintetében nincsenek határok. Míg más szektorokban sokszor jobban szerepelhetnek a fejlettebb országrészekben tevékenykedő cégek, addig az online kereskedelem tekintetében nincs különbség. Megfelelő logisztika esetén bárhova eljuttathatók a termékek. Egy webshop létrehozása jó ötlet lehet egy kisebb keresletű régióban is, mivel így nem csak a környékbeli keresletre alapoznak a vállalkozások, hanem a teljes, országos keresletért versenyezhetnek.

RANGSOR

MEGYE

EGY CÉGRE JUTÓ ÁRBEVÉTEL (FT) 2014

1

Főváros

43 824 602

2

Pest megye

30 508 914

3

Hajdú-Bihar megye

23 088 017

4

Nógrád megye

22 211 000

5

Vas megye

21 385 128

6

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

21 170 350

7

Jász-Nagykun-Szolnok megye

21 153 113

8

Bács-Kiskun megye

17 264 137

9

Veszprém megye

16 680 391

10

Tolna megye

14 373 545

11

Baranya megye

14 359 678

12

Fejér megye

14 207 529

13

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

13 700 404

14

Heves megye

13 314 132

15

Győr-Moson-Sopron megye

11 845 783

16

Komárom-Esztergom megye

9 676 058

17

Somogy megye

9 244 200

18

Csongrád megye

5 941 479

19

Békés megye

3 901 491

20

Zala megye

3 157 881


Látható, hogy az online kereskedelemben és csomagküldésben van még potenciál, mivel ebben a szektorban – sok másikkal ellentétben – nő a cégek száma. Ráadásul a vállalkozások egy része egy év alatt meg is duplázza árbevételét, azaz igen dinamikusan növekszik. A dinamikus növekedéshez azonban invesztálni is kell. Ezt az újonnan alapított jelentős szereplők pénzügyi adati is alátámasztják, mivel nagy és robbánsszerűen növekvő árbevétel mellett 2014-ben még veszteségesek voltak. Az előrejelzések szerint a 2015-ös év még pozitívabb adatokat fog produkálni, mivel egyre többen és többen térnek át az online vásárlásra karácsonykor is.

A Bisnode csoport azon vállalatok adatik összesítette és vizsgálta, melyek 4791-es, azaz csomagküldő, internetes kiskereskedelem főtevékenységgel vannak bejegyezve.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!