Leszerepeltek az e-kereskedők

Leszerepeltek az e-kereskedők
Valentin naphoz kapcsolódó e-szolgáltatásokat vizsgáltak: a legfontosabb adatvédelmi elvárások mellett fogyasztóvédelmi szempontok szerint is értékelt a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség a Knight Bird & Bird Irodával és a Crane-nel együtt.

Az új koncepció alapján a legfontosabb adatvédelmi elvárások mellett fogyasztóvédelmi szempontok szerint is értékelt a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség a Knight Bird & Bird Irodával és a Crane-nel együttműködésben. A szövetség új jogi partnere a szerelmesek napja alkalmából a véletlenszerűen kiválasztott áru-, ajándék-, virágküldők Valentin napi ajánlatai mellett figyelmet fordított a társkereső oldalak megfelelőségére is.

A Valentin Napi Szemle folyamán a jogi szakértők a megújult szempontrendszer alapján azt vizsgálták, hogy a kiválasztott cégek honlapján elhelyezett, adatvédelemhez köthető funkciók mellett az elektronikus úton, illetve távollévők között kötött szerződésekre vonatkozó tájékoztatások mennyiben felelnek meg a vonatkozó szabályozásnak.

Az adatfelvétel idén február elején zajlott, összesen 20 weboldal kiválasztásával. A vizsgált weboldalak nevét nem hozza nyilvánosságra a szövetség, de az érintetteknek lehetőségük lesz a rájuk vonatkozó értékelés megismerésére.

Átlag közeli eredmény, szélsőségekkel
A vizsgált weboldalak 2,75-ös átlageredménye javítható és javítandó fogyasztói tájékoztatást jelent. Jó hír, hogy a fogyasztóvédelmi szabályozásnak való megfelelés, 3,38-as átlagértéke ennél magasabb szintet mutat (sőt, a legjobb eredmény a maximálisan adható 5-ös értéket kapta), ezt azonban sajnálatosan árnyalja az adatvédelmi megfelelőség 2,56-os átlaga - itt a legjobb eredmény a 4,4 volt.
Eredmények 5-ös értékelési skálán
Legrosszabb eredmény: 1,28
Legjobb eredmény: 4,48
A vizsgálat weboldalak összesített átlaga: 2,75
Az adatvédelmi megfelelőség átlaga: 2,56
A fogyasztóvédelmi megfelelőség átlaga: 3,38

A vizsgálat során több típushiba jött elő a cégek részéről, mint:
1.     Hatálytalan jogszabályi hivatkozások (régi Ptk., régi adatvédelmi törvény, régi távollévők között kötött szerződésekre vonatkozó 17/1999–es Korm. rendelet);
2.     Csak angol nyelvű adatvédelmi tájékoztató, ÁSZF elérhető, így a világos, könnyen érthető tájékoztatás nem valósul meg;
3.     A cookie használatról való tájékoztatás hiányos (nyitóoldalon felugró rövid tájékoztatás hiánya, hiányos információk az adatvédelmi, cookie szabályzatban)
4.     Hírlevél küldésére nincs külön checkbox, a regisztrációval automatikusan hozzájárul a felhasználó a hírlevelek fogadásához;
5.     Nem áttekinthető, nehezen követhető adatvédelmi tájékoztatók / ÁSZF-ek;
6.     Hiányzik a részletes, egyértelmű tájékoztatás az adatalany jogairól, jogorvoslati lehetőségeiről az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Valentin Napi Szemle célja a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlat ösztönzése volt. A felmérés szakmai partnerei a Knight Bird & Bird Iroda - a DIMSZ jogi partnereként - és a Crane. A DIMSZ az elkövetkező időszakban továbbra is több szektor vizsgálatát tervezi, így ösztönözve a cégeket fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlat folytatására, a vonatkozó szabályozás betartására, valamint objektív és hiteles tájékoztatást adva a fogyasztók számára a piac aktív szereplőiről.

Háttérinformáció
A vizsgálat során 5-ös skálán értékeltük a cégeket:
1 – Nincs, vagy egyáltalán nem megfelelő a fogyasztói tájékoztatás.
2 – Minimális, a vonatkozó szabályozásnak nem, vagy nagyobb részben nem megfelelő tájékoztatás.
3 –  Nagyobb részben megfelelő, de több ponton kiegészítésre, módosításra szoruló a fogyasztói tájékoztatás.
4 – Alapvetően megfelelő, de kisebb kiegészítésre szoruló fogyasztói tájékoztatás.
5 – Kiemelten jó minőségű, könnyen érthető fogyasztói tájékoztatás.
Direkt és Interaktív Marketing Szövetség a hazai direkt és interaktív marketing piac szereplőinek érdekképviseletét látja el. Fő irányvonala a közös ágazati kommunikáció, valamint a direktkommunikáció reputációjának erősítése, mind a marketingkommunikációs szakma, mind a fogyasztók felé. Kiemelten foglalkozik az adatvédelmi és a területhez kapcsolódó fogyasztóvédelmi kérdésekkel, valamint szakmai rendezvények és workshopok megrendezésével. Közel 60 tagvállalata hét szakterületi tagozat munkájában vesz részt.