Jó üzlet és jó fogás!? - interjú

Jó üzlet és jó fogás!? - interjú
A nagy aktivitás januárra és februárra esik: ilyenkor teszik fel tömegesen az emberek a karácsonyra kapott, de nem szükséges holmikat, vagy azokat, amik az új szerzemények miatt szükségtelenné váltak – árulja el Palocsay Géza, a Jófogás ügyvezetője.

– Egy ideje vége a nagy reklámkampányoknak az apróhirdetési oldalak körül, de hogy áll most a Jófogás.hu a nagy magyar oldalak közt?

– A DTK havi összesített real user mérései szerint az idei első tíz hónapban a Blog.hu portál és az Origo.hu után a Jófogás következik, megelőzve többek között az Index.hu-t is. Ez a folyamatos és kiegyensúlyozott teljesítmény egyértelmű pozitív visszajelzés a felhasználók részéről.

– Ez mekkora havi látogatószámot jelent a Jófogás.hu oldalon?

– 2,2 millió főt, ráadásul nekünk kiegyensúlyozottabb a látogatóink eloszlása, mint mondjuk egy közélettel, hírekkel foglalkozó portálnak. Nálunk a fontosabb politikai események, a tragédiák, egy olimpia vagy egy világbajnokság nem emeli, de nem is csökkenti az érdeklődők számát.

– De gondolom a karácsonyhoz közeledve felpörög az üzlet, igaz?

– Csak kisebb részben. Nálunk az igazi nagy hirdetésszám növekedés és aktivitás januárra és februárra esik. Ilyenkor teszik fel tömegesen az emberek azokat a tárgyakat, ami karácsonyra kaptak, de nem tetszik, nincsen szükségük rá, vagy azokat a régi holmikat, amik az új karácsonyi szerzemények miatt szükségtelenné váltak. És ilyenkor még aktívabbak azok a vásárlók, akik jó áron keresnek minőségi termékeket.

 

– Ön november végén a Jofogás éléről a teljes Schibsted online kiadó élére került. Hogyan változik a szervezeti felállás?

 

– A Schibsted eddig két külön cégben tartotta a Jófogást és a Használtautó, valamint a hozzá tartozó egyéb márkákat (például az Autónavigátor.hu, a Nagyhaszon.hu vagy az Autoalkatresz.hu). Az a két csapat, akik ezeket a termékeket működtették, most egy nagy közös csapattá alakulnak és a két cég is egy less hamarosan, ugyanis a Schibsted CMH Kft-be beolvad a Használtautó.hu Kft.

– Mit lát ebből a fogyasztó?

– A márkák önállósága természetesen megmarad, az ügyfelek számára nem változik szinte semmi, de a két cég miatt eddig meglévő párhuzamos tevékenységeket harmonizáljuk, és így hatékonyabb szervezet jön létre, mely jobban fog tudni fókuszálni az előttünk álló kihívásokra.

– Mi a helyzet az üzleti oldallal? Hogyan teljesített eddig a csoport, ha összességében nézzük?

– Szeretem, ha a konkrét adatok mutatják be egy cég fejlődését a szavak helyett. A Jófogásnál a 2016. novemberi bevételeink már meghaladták a 130 millió forintot, miközben tavaly 80 millió, 2014-ben pedig csak 30 millió volt az összbevétel az év ezen szakaszában. Ha rövidtávú célok vezérelnének minket, akkor már idén is tudtunk volna „nullás” évet produkálni, de szerencsére a központ pozitívan áll a fejlesztéseinkhez, mind a csapat, mind pedig az egyes termékek és szolgáltatások területén.

– Mennyiben más az önök hozzáállása?

– Én azt látom ,hogy szerencsére sikerül olyan kollégákkal bővíteni a csapatok, akik „le akarják tenni a névjegyüket” és részt akarnak venni vezető termékeink fejlesztésében és sikeressé tételében. 2014 nyarához képest több mint háromszor többen vagyunk a Jófogásnál, és eddig sikerült megőrizni azt a céges kultúrát, ami az eredményességhez kell. Piacvezetőként továbbra is az a kulcsfeladatunk, hogy az apróhirdetési és a járműeladási szegmensben folyamatosan fejlesszük a szolgáltatásainkat, irányt mutassunk a piacnak.

– Milyen fejlesztésekre gondol?

– Idén, például az ingatlan rovatunk alapos átalakítására, az ingatlanhirdetési applikációnk kifejlesztésére. Vagy a decemberben indult állásos applikációk azok, amikre nagyon büszkék vagyunk. De ezek mellett idén reszponzív lett az oldalunk, bevezettük a chat funkciót; biztonságosabbá tettük az adás-vételeket a telefonszám hitelesítés bevezetésével és elindítottuk a költözés szolgáltatásunkat is. Az előbb felsorolt fejlesztések nem mindent tartalmaznak, biztos tudnák még legalább 1 órán keresztül sorolni olyan aktivitásokat, melyeket idén csináltunk...

– Az emberek könnyen adnak fel hirdetést mobilon?

– Ez inkább kategória függő. Az ingatlanos applikációnk ezért például csak a nagyon egyszerűen használható, több szempont szerinti keresést és böngészést helyezi előtérbe. Mobiltelefonról a gyakorlatban nem lehet hosszú leírást igénylő ingatlanhirdetéseket feladni, így mi nem is erőltetjük okostelefonról ezt a lehetőséget.

– E szerint nem is versenyeznek a nemzetközi szinten egyre szaporodó mobilhirdetési oldalakkal?

– A LetGo, a Wallepop vagy a Shpock nem feltétlenül direkt konkurense a nemzetközi Schibsted csoportnak sem, éppen mert a desktop oldalak kényelmét nem lehet pótolni a legtöbb hirdetés feladása során. Ráadásul – bár C2C portál vagyunk – az autós, az ingatlan és az állás szegmensben nyilvánvalóan a nagyobb közvetítők, viszonteladók, ingatlanirodák számára is vonzónak kell lennünk, hogy még tovább erősítsük az apróhirdetési kínálatunkat.

– Konkrétan mit tesznek ennek érdekében?

– Egyfelől kihasználjuk a szinergiákat a piacvezető oldalaink közt. Aki például a Használtautó.hu oldalon ad fel hirdetést – legyen az akár több száz járművet hirdető nagyobb kereskedés –  a 2017 elejétől már egy kattintással kérheti, hogy a Jófogásra is kerüljenek fel az előbbi oldalra feltöltött hirdetései. Sőt, az ingatlanos applikációnkban a nagy partnereinknek biztosítunk egy igen egyszerű, XML formátumú, szinte automatizált hirdetésfeladást is. Az ilyen funkciók mögött rengeteg fejlesztési munka áll.

– Más konkurensek nem erősítettek az OLX felvásárlás után?

– Dehogynem, de nézzük meg, hol vannak ma ezek az oldalak. Volt amelyik eltűnt, de aki meg is van, nem tud kellően nagy számú ajánlatot felmutatni, ami a látogatóknak kritikus dolog. Emellett pedig a nagyok közül csak nekünk van sok extra, kényelmi szolgáltatásunk. Ilyen például a háztól-házig szállítás, a találkozási pont, vagy a chat opció a felek közt. No és persze egy jól működő telefonos ügyfélszolgálat is kell a sikeres működéshez.

– Mi van még a tarsolyban, mi lesz nagy durranás?

– Már jó ideje szeretném megvalósítani, hogy a személyes adásvétel során ne kelljen készpénzt használni. Ehhez a Barionnal való együttműködésünk lesz a kulcs, és ha sikerül megfelelő időt és erőforrást találnunk, akkor az eladó és a vevő az áru átvételével egy időben, egy gombnyomással tud majd pénzt mozgatni egymás közt a telefonos applikációnk segítségével. Ez azonban egy igen összetett projekt, szerintem bő egy év mire készen leszünk vele.

– Miért nincsen minősítési rendszer a Jófogáson?

– Nem tartom kritikus dolognak két felhasználó közötti adás vételnél a rating funkciót. Legfeljebb azoknál a „kiskereskedőknél” van jelentősége, akik üzletvitelszerűen adnak el. Másfelől pedig csak akkor lehet ilyet bevezetni, ha a tranzakció létrejöttéről a közvetítő szájtnak biztos tudomása van, amit meg lehetne valósítani, de az oldalainkon fent lévő X millió hirdetésnél ez túl nagy kényelmetlenséget jelentene a felhasználóinknak. A bizalom erősítésére ugyanakkor bevezettük a telefonszám hitelesítés rendszerét, így jelentősen csökkent az adásvételeinkhez kapcsolódó problémás ügyek, rendőrségi feljelentések száma.

– Beszéljünk kicsit a szervezetről. Az iroda külcsínben nagyon trendi: a dizájnos bútorok és megoldások mellett van pingpong és csocsó is, de kérdés, hogy egy ilyen erősen online-ra építő cégnél mennyire használják maguk is a digitalizáció vívmányait?

– Az e-mail ma már nem elég gyors és hatékony a belső kommunikációra. A napi munkavégzéshez egyre inkább használjuk a gyors chat szolgáltatásokat, valamint az online projekttervező programokat.


– Mennyiben változik így a napi munka?

– Rengeteget utazom évente, hiszen egy nemzetközi cég a tulajdonosunk. 1-2 évvel ezelőtt is voltak bennem kétségek, hogy egy pár napos utazás mennyi veszteséget jelent, ahhoz képest, ha bent vagyok az irodában. Ma már viszont nagyon ritka, hogy telefonálgatnak a kollégák egy-egy napi probléma kapcsán. Mindegy, hogy éppen hol vagyok, sok hasznos alkalmazás áll rendelkezésre, hogy be tudjak kapcsolódni a felmerülő ügyekben, ami esetleg megakasztaná a munkát.

– Találnak munkaerőt manapság?

– Sokan a multik elszívó erejére panaszkodnak, de szerintem az induló startupok nagy számát sem könnyű kezelni egy online fejlesztőcégnél. Sok csábító ajánlat próbálja elvinni a jó munkaerőt, de eddig inkább azt a visszajelzést kaptuk az elmenő kollégáktól, hogy nem feltétlenül volt jó döntés a szépen mutató fizetést választani, hiszen a jó munkához ennél sokkal több kell. A csapatunk szerencsére vegyes, rengeteg X, Y generációs és „idősebb” Z generációs csapattagok dolgoznak nálunk, méghozzá több külföldi kollégával együtt. Ez a jó generációs és nemzetközi légkör egy szép irodával és nagy kihívásokkal teli inspiratív környezetet hoz létre, ahol szeretünk dolgozni.

– Mi az ami az online kereskedelmet még elfogadottabbá teheti nálunk?

– Érdemes újra hangsúlyozni: a biztonság és a bizalom a legfontosabb az online világban. De szerintem nagyon fontos dolgok történtek az elmúlt években e téren: rengeteget segített a magyar kereskedelmi kultúrán az online erősödése. Elég, ha megnézünk egy éttermet: a pincérek udvariasak, a konyhák minősége egyre jobb, hiszen a vevő az okostelefonnal a kezében sokkal könnyebben átpártol egy másik helyhez, hiszen a választék is óriási.

– Mi következik ebből a jövőre nézve?

– Talán legfőképpen az, hogy az ügyfélmegtartás lesz az első számú prioritás a legtöbb üzletben. Az ügyfelek megszerzésének költségei ugyanis egyre magasabbak lesznek. A megtartás pedig nem csak a jó ügyfélszolgálatokon, hanem a folyamatos szolgáltatásfejlesztésen is legalább ennyire múlik.

– Ha már az ügyfélszerzésnél tartunk. Ön szerint a Schibsted számára milyen időtávon fog megtérülni az a sok milliárdos beruházás, amit a reklámozásra és az OLX felvásárlására költött az elmúlt években?

– A Schibsted egy 175 éves cég, szerintem nem döntenek felelőtlenül ilyen stratégiai kérdésekben. Más országokban még nagyobb összegek forogtak, hasonló piaci pozíciószerzések során. Piacvezető szerepet kaptunk, nagyon hiszünk a hosszú távú fejlődésben, ezért felém sincsen olyan elvárás, hogy X éven belül minden fillérnek meg kell térülnie. Természetesen a bevételi számoknak dinamikusan kell növekednie, ahogyan történt ez tavaly és tavalyelőtt is. És persze a költségekre is oda kell figyelnünk, például a Használtautó Kft. beolvasztása egy jelentős lépés e téren. De a növekvő bevételek nyereségét is visszaforgatják a tulajdonosok, hogy a piacvezetőhöz méltó szolgáltatásfejlesztési szintet jó ideig meg tudjuk őrizni.

Bemutatkozás - Palocsay Géza


35 éves szakember, 2002-ben vállalkozásszervező közgazdászként végzett a Szent István Egyetem Kereskedelmi és Vállalkozási Akadémián.

Szakmai pályafutása során, az elmúlt több mint tíz évben, folyamatosan a hazai és nemzetközi internetes piac különböző területein dolgozott. 2001. szeptember - 2009. december között a Sanoma Budapest Kiadói Zrt. kötelékében javarészt a Kereskedelmi Igazgatóság értékesítési részlegén tevékenykedett.

2007-től 3 évig Online Hirdetési Igazgatóként felelt a kiadó teljes online értékesítési stratégiájáért és árbevételeiért. 2010-ben igazolt át a hazai e- kereskedelem egyik vezető szereplőjéhez, az Árukeresőhöz és két éven keresztül az 5 országban működő szolgáltatás Értékesítési Igazgatói posztját töltötte be, majd 2012 januártól- 2014 januárig Operatív Igazgatói pozícióba lépett az arukereso.hu Kft-ben, mely több országban is piacvezető árösszehasonlító szolgáltatásként működik.

2014 Július 1-től a Jófogás.hu apróhirdetési oldalt működtető Schibsted Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője. 

Palocsay Gáza - Jófogás.hu

Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...