Hol van biztonságban a pénzed?

Hol van biztonságban a pénzed?
Fintech, regtech, insurtech, inkumbens és challenger bankok, szinte hetente sokasodnak a címkék és a jelzők a hírekben, ami érthető, a permanens technológiai karnevál időszakát éljük. Az ügyfél ebből azt láthatja, hogy a „régi” bankok ígérnek (felzárkózást), a neo-bankok pimaszkodnak (előbbiekkel), aztán előbbiek újítanak valamit és bejelentik, utóbbiak pedig sorban állnak („régi” banki engedélyért), aztán, ha kapnak valamit, ők is bejelentik. Percepciók keverednek realitásokkal, érdemes hát a piacot klasszikus kérdések mentén is górcső alá venni. A fintechzone.hu segít nekünk ebben.

A (közel)jövő pénzügyi szolgáltatói leginkább az instant ügyfélélmény, jelesül a kényelem és a gyorsaság, továbbá a költségcsökkentett előnyök mentén artikulálják ígéreteiket. A gyors számlanyitás, utalás, határokat nem ismerő pénzmozgások és azonnali tranzakciók élménye csábító is az erre érzékeny fogyasztó számára, nem meglepőek hát a fintech cégek akvizíciós eredményei - írja a fintechzine.hu.

Az ügyfélnek ugyanakkor, ha kicsit is fontos a kényelem és a gyorsaság élménye mellett a biztonság kérdése is – és egy generációkat érintő, sokéves válságot követően, egy potenciális újabbat megelőzően ne zárjuk ki ennek lehetőségét – akkor az elérhető előnyök mellett ezt a szolgáltató-választásban is érdemes figyelembe vennie.

Habár egy pénzügyi szolgáltató megbízhatóságának (biztonságának) megítélése komoly információszerzést és elemzést, továbbá nem kevesebb szakmai kompetenciát kíván, a pénzt elhelyező fogyasztónak a biztonság összetett kérdéskörében legalább egy szempontot viszonylag egyszerű és célszerű is figyelembe vennie: ez pedig a betétbiztosítás aspektusa.

Fontos: nem minden pénzügyi szolgáltatóra vonatkozik a betétbiztosítás! A betétbiztosítás az a fogyasztóvédelmi rendszer, amely kártalanítja az ügyfelet, ha a bank (ide értve a banki működési engedély birtokában működő, tegnap még fintech-nek hívott szolgáltatót, azaz most már neo-bankot is) fizetésképtelenné válna.

Érthetőbben, ha a bank nem tudja visszaadni a betétes bankban elhelyezett pénzét és a pénzügyi hatóság fizetésképtelennek nyilvánítja a bankot, a betétbiztosítási rendszer (hazánkban az OBA, azaz az Országos Betétbiztosítási Alap) rövid határidőn belül (idehaza jelenleg 15 munkanapon belül) kártalanítást fizet, európai uniós főszabályként betétesenként maximálisan 100 000 euró összegig. A bank ügyfelei tehát viszonylag gyorsan, ráadásul kényelmesen kapnak kártalanítást, tekintve, hogy az eljárás automatikus, az ügyfeleknek nem kell kérelmeznie, papírokkal rohangálnia, sem sorban állnia a bezárt bankfiók előtt.

A magyar betétbiztosítási rendszernek valamennyi betétgyűjtési engedéllyel rendelkező hazai bejegyzésű hitelintézet (bank, takarékszövetkezet és szakosított hitelintézet pl. lakástakarék-pénztár) kötelezően a tagja. Ahogyan sok külföldi, fintech-nek nevezett, banki engedéllyel rendelkező szolgáltató is része ma már a székhely ország betétbiztosítási rendszerének. Ezen szolgáltatóknál a bankoknál megismert védelmük van a betéteseknek arra az esetre, ha valami baj történne a szolgáltatóval.

A betétbiztosítás azonban nem minden pénzügyi szolgáltatóra vonatkozik és ezt érdemes figyelembe venni. A teljes cikk itt érhető el.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: FinTech, InsurTech