Hogyan lehet egy webáruház ütős és ott mivel lehessen fizetni?

Hogyan lehet egy webáruház ütős és ott mivel lehessen fizetni?
Ma már szó szerint bárki elindíthat egy webáruházat a foteljéből, ezért sokkal inkább nyitottnak kellene lenniük a webáruházaknak az innovációra, az ügyfelek igényeinek felmérésére és kielégítésére. Ehhez képest még mindig akadnak gondok a hazai online fizetési lehetőségekkel is, pedig innovatív szolgáltatásokat könnyen lehet találni, amik ráadásul a bevételeket is növelik. Beszámoló az Internet Hungary konferencia „A kereskedelmi diszrupció lovagjai” szekcióinak előadásairól.

A BigFish, Magyarország egyik első és vezető webáruház fejlesztő cégének vezetője, Barcsay Erik azt prezentálta, hogyan lehet egy nap és néhány ezer forint befektetéssel élő webáruházat készíteni. Ez termesztésen nem egy professzionális vállalati webshop, de nagyon jól megmutatja, hogy mennyire lecsökkentek az internetes kereskedelemben a belépési korlátok.

Több tucat webáruház rendszer is van, és a Shopify rendszere mellett döntött. Három macskájuk is van, és bár sok online áruház van, így is felmerültek olyan saját igények, amit nem tudtak ezek kielégíteni, tehát még akár működhet is a garázsporjekt.

Már raktár sem kell

Az eredmény a purr.store lett, és nem is gondolnánk, milyen kevés időbefektetés kellett ehhez. Egy webáruházhoz már raktár sem kell, a dropshiping koncepciója szerint a webáruházban megrendelt áruk a beszállítótól közvetlenül a megrendelőhöz érkezik.

A Shopify-on belül appok sokaságából lehet választani, ilyen például az Oberlo nevű lett startup megoldása. Itt már azt is vállalja a cég, hogy leszerződni sem kell a beszállítókkal, az appon belül lehet rákeresni az elérhető termékekre. Itt kiválogatott néhány macskás terméket, majd kialakította az árakat – de már ebben is ad segítséget a rendszer. Megmondja, hogy mások mennyiért árulják az adott termékeket.

Már csak egy jó név kellett – ezen sok múlik. De ebben is segítenek az internetes források – a business name generator kifejezésre elég rákeresni az interneten. Így jött a Purr Store név – majd néhány perc múlva a GoDaddy-n lefoglalta a purr.store domaint, és néhány klikkel összekötötte a Shopffiy odlalával.

Még kellett egy jó logó, választani kellett az ingyenes és fizetős Shopify dizájnok közül. Sőt, a fizetés sem gond, ezt is tudja webáruház üzemeltető oldal, a magyar Simple Pay is elérhető ebben. Mindez összesen 51 dollár egyszeri költséggel jár, havi 29 dollár a működtetési költség mellett a bevétel 2-3 százalékát kell még a szolgáltatóknak adni. Tehát a webes kereskedelemben lehet félni a konkurenciától…

Hungarikum a fizetési szokásokban?

Kiss Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting tanácsadója a Netpiac alapítójaként két évitizedes e-kereskedelmi tapasztalttal rendelkezik. De még mindig téma, hogy hol lehet bankkártyával fizetni. Az összes magyar kereskedelmi egység felénél nem lehet bankkártyával fizetni. Online vásárlásnál nincsen ilyen megfelelő statisztika, de a webshopok felében még mindig nem lehet. Természetesen a nagyobb webshopoknál már nincsen ilyen. De még mindig a webshopoknál csak 11-12 százalék a bankkártyás fizetés aránya, és a legnagyobb szereplőknél is csak egyharmad az arány.

Fontos kérdés, hogy mitől lehet a fizetés élménnyé tenni, elég ehhez a bankkártya? Akkor, ha gyakorlatilag észre se vesszük, legyen minden minél egyszerűbb. A fizetésnél is fontos az ügyfélélmény, a UX. Ez teljesen más, mint a User Interface – ez még csak az élmény lehetősége. Erre példa, hogy az utánvételnél lehet fizetni az áruért. De ha a mobilunkon egy klikkel tudunk fizetni, az biztosan élmény lesz.

A fizetés is gyerekjáték

Az online bankkártyás fizetés sem lesz feltétlen élmény: be kell pötyögni rengeteg karaktert, sokszor még feleslegeset is. De ma már vannak olyan digitális tárcák, ahol már csak egy jelszót kell megadni, és a beregisztrált kártyával már fizetni is lehet.

De ez miért fontos a cégeknek? A pozitív élmény növeli a konverziót, a visszatérő vásárlók arányát. A saját felmérés szerint a webáruházak üzemeltetőinek fele szerint nő az árbevétel a bankkártyás fizetés esetén. De 25 százalék a magas jutalékok miatt nem vezeti ezt be sem mégsem.

A vásárlók minden helyzetben mást várnak el, annak megfelelően kell a fizetési folyamatot kialakítani. Nem mindegy, hogy a szinte mindennap használt parkolásért vagy egy életben csak néhány alkalommal vett drága terméknél. Magyarországon még nem alkalmazzák, hogy a drága fogyasztási eszközöknél nem vonják le az összeget, csak amikor fel is adják – addig foglalásba helyezik az összeget. Biztosítani kell a Pay Pal és egyéb fizetési lehetőséget is – hiába drágább, mint a bankkártyás fizetés, de egy kis fogyasztói kör egyszerűen elvárja.

Innováció? Telefon!

Al-Absi Gáber Seif, a Simple Magyarország ügyvezetőjének tapasztalatai szerint megéri az innovatív megoldásokat keresni: egy partnerük telefonos ügyfélszolgálatában tette lehetővé telefonon a bankkártyás fizetést hátralékba esett ügyfeleknek - 40%-os beszedési arányt érnek el hívásonként, levelekkel egyszámjegyű volt ugyanez a szám.

A fizetésre kellene, hogy legyen a cégeknek stratégiája, nem elég kitenni, hogy elfogad bankkártyát. Egy havidíjas szolgáltatásnál például könnyen használható megoldást kell találni. Egy kikapcsolt szolgáltatásnál ne csekket küldjön postán, hanem telefonon vagy online lehessen fizetni. Látszik az is, hogy a Simple bevezetésével új funkciók érhetők el, ezzel kétszámjegyű növekedés érhető el.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.