Három és fél millió, 217 milliárért

Három és fél millió, 217 milliárért
2014-ben az online vásárlók száma elérte a 3,4 millió főt Magyarországon, ami a rendszeresen internetezők 72%-át jelenti. Leginkább számítástechnikai eszközök, könyvek, játékok/ajándékok és ruházati termékek kerültek a virtuális kosarakba. Az online vásárláshoz ugyan még a legtöbben asztali számítógépet használnak, de már megjelentek a mobiltelefonnal és tablettel vásárlók is.

Tegnap a tengerentúli adatokat boncolgattuk, ma megérkeztek a hazai e-kereskedelmi számok is. A trendek itthon is erős növekedést mutatnak. 

Várakozásokon felül teljesített a hazai internetes kiskereskedelem, miután 2013-ban 217 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le az online áruházak idehaza, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1%-a – derült ki az eNET éves kínálati oldali (webáruházak részvételével zajló) e-kereskedelmi k utatásából . Ez a volumen a 2012-es év teljesítményéhez képest 23%-os javulást jelent. 

Az eNET 2014 májusában a rendszeresen internetező 18 év feletti lakosság körében végzett kutatást,
hogy megismerje a hazai online vásárlási szokásokat. Az e-vásárlók, vagyis akik az elmúlt egy év során legalább egyszer vásároltak a weben, a felmérés alapján 3,4 milliós tábort képviselnek, ami az internetező felnőttek 72%-a. A fennmaradók közül 12% ugyan vásárolt már online, de több mint egy évvel ezelőtt, 16% pedig még soha nem élt ezzel a lehetőséggel.

Az e-vásárlók leginkább a kényelem (69%), valamint a kedvező árak (54%) miatt választják a vásárlásnak ezt a formáját, de szintén sokan említették szempontként a házhoz szállítási, valamint ár-összehasonlítási lehetőséget.

Azok, akik egyáltalán nem vásároltak még online (rendszeresen internetező felnőttek 16%-a) legtöbbször azt kifogásolták, hogy egyrészt nem tudják megfogni, megvizsgálni a terméket, másrészt pedig nem bíznak magában az internetes vásárlásban.

A rendszeresen internetezők fele legalább negyedévente vásárol valamit az interneten, legtöbben számítástechnikai eszközöket, könyveket, Játékokat /ajándékokat, valamint ruházati termékeket vesznek.

Webáruházak a mérlegen

A hazai e-kereskedelmi piacon több mint 5400 magyar nyelvű webáruház működik, és mivel ezek egymástól csupán néhány kattintásnyi távolságra vannak, így különösen fontos, hogy az e-vásárlók milyen szempontok alapján választják ki a számukra szimpatikus webshopokat. A rendszeresen internetező, felnőtt online vásárlók a vásárlás során a legnagyobb arányban a szállítási díj mértékét (93%), a termék árát (93%) és a termékről elérhető képeket (92%) tartották inkább fontosnak.

Ezekkel közel azonos fontosságúnak bizonyult a részletes termékleírás, a vásárlási garancia, valamint a gyors megrendelési folyamat. Az olyan tulajdonságok mint a webáruház kinézete, az ismert márkanév és a termékről elérhető videó a fontossági sorrend végére kerültek.

Online vásárlás több eszközön

Online vásárlásra használt eszközként az asztali számítógépet említették a legtöbben (63%), majd pedig a laptopot/netbookot (50%). Ezen túlmenően minden tizedik e-vásárló jelezte, hogy a mobiltelefonján is szokott vásárolni, ehhez képest valamivel kevesebben teszik ezt táblagépen (4%).

Az internetes vásárláshoz közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó tevékenységeket – mint például az információszerzés, termékteszt olvasása vagy éppen webshopban való regisztráció – az online vásárláshoz hasonlóan többségében az asztali számítógépeken végzik és mögöttük sorakoznak fel a további eszközök. A mobiltelefon és a táblagép használata főként olyan folyamatoknál gyakoribb, amelyek elsősorban ismeretbővítésre irányulnak, ilyen az információszerzés és a termékteszt olvasása.

Potenciál az e-kereskedelemben

Az e-kereskedelem forgalma évek óta folyamatosan növekszik, ez a trend pedig a benne rejlő növekedési potenciálnak köszönhetően vélhetően a jövőben is kitart. Egyik oldalról a már e-vásárlónak számító fogyasztók vásárlási szokásainak alakítása növelheti a hazai e-kereskedelmi volument. A webáruházak előtt álló feladat, hogy vevőiket még inkább az internetes vásárlás felé tereljék és elérjék, hogy gyakrabban és nagyobb értékben költsenek online. Ezáltal a hazai e-kiskereskedelmi forgalom még nagyobb arányát teheti ki a teljes kiskereskedelmi volumennek (2013-ban 3,1% volt az arány).

Másrészről az internetes vásárlás még nem ért el mindenkihez, mert bár a rendszeresen internetezők 72%-a rendszeresen szokott online vásárolni, de a fennmaradó 28% vagy egyáltalán nem, vagy több mint egy éve élt ezzel a lehetőséggel. Ezeknek az embereknek a meggyőzése arról, hogy vásároljanak az interneten egy újabb lendületet adhat a növekedésnek. Az internet-felhasználók számának bővítése pedig egy következő lépcső, ami ugyan közvetve, de szintén növelheti az online vásárlók táborát.