Egyre több kütyü fogy

Egyre több kütyü fogy
A GfK friss adatai szerint a tartós műszaki cikkek értékesítése 2015 utolsó negyedévében 8,7 százalékkal nőtt. Az összforgalom elérte a 192,4 milliárd forintot. A növekedés fő motorjául a telekommunikáció és a háztartási nagygépek szolgáltak.

Forgalomváltozás – Tartós fogyasztási, műszaki cikkek

Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK

Háztartási nagygépek: a mosógépcsere felpörgette a piacot

A tavalyi év utolsó negyedében ismét fellendült a háztartásinagygép-piac: 24 százalékos bővülése kiugró a többi szektorhoz képest. Ebben nagy szerepet játszott az év végére időzített mosógépcsere-program, amelynek köszönhetően több mint másfélszer annyi mosógép fogyott, mint az előző év utolsó negyedévében, és a megvásárolt mosógépek fele A+++-os modell volt. Ám nemcsak a mosógépek iránti kereslet nőtt meg, hanem a szárítógépek, a mosogatógépek, a főzőlapok és a mikrohullámú sütők iránti igény is kimagasló szintet ért el. Egyedül a fagyasztók iránti kereslet csökkent: ez a kategória nem tudta felülmúlni az előző évi eredményeit.

Telekommunikáció: töretlen lendületben az okostelefonok

A szektor teljesítménye a korábbiaknak megfelelően most is erős bővülést mutatott: 2015. október-december időszakban az eladások értékben 14,7 százalékkal voltak magasabbak az ezt megelőző év azonos időszakához képest. A hagyományos mobiltelefonok erőteljes hanyatlása mellett az okostelefonok mennyiségben és értékben is kiegyensúlyozott kétszámjegyű bővülést értek el. Az okostelefonok körében egyre népszerűbbek a nagy kijelzős modellek (5 inch körüli méret), azonban a legnagyobb képernyőosztály (5,6 inch felett) az eladási számok alapján nem aratott osztatlan sikert.

Irodatechnikai eszközök: meglepő erősödés

Az irodatechnikai eszközök jellemzően nem tartoznak a kiemelkedő bővülést mutató szektorok közé, azonban ez most változott, és ezen eszközök értékbeli forgalma az utolsó negyedévben 13,3 százalékkal múlta felül a 2014. utolsó negyedéves adatokat. Az egyes termékcsoportok tekintetében – a nyomtatókat leszámítva – az összes kategória pozitív irányba változott. Az élre a lézertonerek álltak erős kétszámjegyű bővüléssel.

Háztartási kisgépek: szép növekedés a főszezonban

A karácsonyi ajándékozási láz okán a háztartási kisgépek esetében az év utolsó három hónapja fő szezon. A tavalyi évben ez az időszak 7,6 százalékos növekedést hozott az értékesítésben 2014 azonos negyedévéhez képest. A hagyományos értékesítési csatornáké mellett jelentősen megnőtt az online értékesítés súlya ebben a szektorban is. Inkább a kisebb kategóriák – úgymint például az olajsütők, elektromos fogkefék, kenyérpirítók – forgalma ugrott meg számottevően, de a szőrtelenítés kellékeinek kategóriája is kétszámjegyű bővülést tudhat maga mögött. A legnagyobb kategóriák – porszívó, kávéfőző és ételelőkészítő eszközök – bár ilyen szép eredményeket nem értek el, értékesített mennyiségük mégis meghaladta az előző év azonos időszakáét.

Újra erősödött a fotópiac

A fotó szektor 5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat jelzett 2015 negyedik negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Mind a digitális tükörreflexes készülékek szegmense (D-SLR), mind a kompakt cserélhető objektíves fényképezőgép (MILC) kétszámjegyű növekedést realizált. A piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.

Szórakoztató elektronika: stagnálás

2015 utolsó negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon stagnálással zárult. Egyedül a játékkonzolok, hordozható hangsugárzók és akciókamerák pozíciója tudott erősíteni tavalyhoz képest. A hagyományos audio és video termékcsoportok (házimozi, DVD/BluRay lejátszó/felvevő, set top box) kétszámjegyű visszaesést könyveltek el.

Információs technológia: visszaeső kereslet

A tavalyi év utolsó negyedévében a számítástechnikai szektor kismértékű, 2,2 százalékos értékbeli csökkenést könyvelhetett el az előző év azonos időszakához képest. Jelentősen bővült a monitorok és az egerek értékesítése, azonban ez sem tudta ellensúlyozni a tabletek nagymértékű hanyatlását. A tabletek gyenge szereplésén az sem tudott segíteni, hogy az átlagárak a teljes negyedévben és decemberben is magasabb szinten voltak a megelőző év azonos időszakához képest.

Összefoglaló táblázat

Piacvolumen és növekedési ráta az előző év azonos időszakához képest

Forgalomváltozás – Tartós fogyasztási, műszaki cikkek

Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK

A kutatásról

GfK TEMAX® a GfK által a műszaki termékek piacára kifejlesztett mutatószám. Az eredmények a GfK folyamatos kiskereskedelmi panelkutatásán alapulnak, mely világszerte több mint 425.000 kereskedelmi egység adatait egyesíti. 2009. február óta a GfK Temax® Index már több mint 30 országban vált elérhetővé. Ez az első olyan piaci mutatószám, amely valamennyi műszaki tartós fogyasztási cikk piacának adatait magába foglalja. A témával kapcsolatos valamennyi jelentés és sajtóközlemény elérhető a www.gfktemax.com weboldalon.

Az Evolution/Mobile HUngary konferencia programja pdf formátumban innen tölthető le. klikk)