Egy fontos kérdés: akadálymentes a webshopod?

Egy fontos kérdés: akadálymentes a webshopod?
A webáruházak üzemeltetői gyakran hangoztatják a „Gyorsan, kényelmesen, otthonról” érvet, főleg a hagyományos bolti kereskedelemmel történő összehasonlítás kapcsán. De az üzemeltetők abba talán bele se gondolnak, hogy vannak olyan vevők, akiknél ez az állítás többszörösen is igaz lehet. Sőt, ezen vevőknél a hagyományos bolti vásárlás sokszor nem is igazi alternatíva. Ők a fogyatékossággal, illetve a képességzavarral élő emberek.

A hagyományos bolti vásárlás egy fogyatékos ember számára – a fogyatékosságától függően – számtalan különböző akadályt rejthet - hívja fel a figyelmet a kosarertek.hu szakmai magazin. Egyeseknél már a boltba való eljutás is kihívás lehet, míg másoknál a termék megtalálása, kiválasztása, árának és egyéb tulajdonságainak megismerése, vagy akár a polcról történő levétele is az. De akadályok lehetnek az eladóval vagy a pénztárossal történő kommunikációban, illetve a fizetési folyamatban is.

Elméletileg ezek az akadályok szóba se jöhetnének a webáruházak esetén, de a gyakorlatban sokszor mégis az a tapasztalatom, hogy bizony megtalálhatók. Persze némileg más formában - írja a cikk szerzője.

Például a felső végtag használatában akadályozott embereknek szinte kivitelezhetetlen az online vásárlás, ha a webáruház felületén lévő interaktív elemek (pl. menük, gombok, legördülő listák, stb.) kizárólag egérrel használhatók. Nekik nagyon fontos, hogy a webáruház billentyűzettel is használható legyen. De bármily meglepő, ugyanezt igénylik a vak felhasználók is, hiszen az egeret ők sem képesek használni, mivel nem látják az egérkurzort.

Egyébként a vak vásárlók számára a legkomolyabb akadály az, ha a webáruház felületén megjelenő információk kizárólag vizuálisan értelmezhetők. Ugyanis az általuk használt képernyőolvasó programok – a nevükkel ellentétben – kizárólag a weboldal kódjában definiált információkat és szöveges tartalmakat olvassák fel. Ha például egy gombon csak egy kosarat ábrázoló ikon látszik, de a kódban nincs definiálva, hogy ez a „kosárba” gomb, akkor a vak felhasználók nem fogják tudni, hogy mire szolgál. Ergo, képtelenek lesznek betenni a terméket a kosárba.

De hasonló akadályba ütköznek akkor is, ha a webáruház által kínált termékek egyes tulajdonságai csak a termékfotón látszanak, de szövegesen nem érhetők el. A teljes cikk itt érthető el.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: E-kereskedelem