Biztosan jön az Amazon!

Biztosan jön az Amazon!
Aki azt állítja, hogy mindent tud az online marketingről, a Bölcsek kövével kell rendelkezzen – mondja Kis Beradette, aki biztos az ezt profin űző Amazon érkezésében is. A Szek.org alelnöke megjegyzi: nálunk Fekete Péntekből is kettő van, sőt nem sokkal az azt megelőző Internetes Vásárlás Napja után.

(Ez az interjúnk a tavaszi Evolution konferencia előtt készült.)


– Mekkora lehetett tavaly az e-kereskedelemi torta?

– Az eNET a 2015-ös évre három forgatókönyv alapján 311 és 339 milliárd forintra becsülte a várható e-kiskereskedelmi forgalmat.

– És Ön szerint melyik áll leginkább közel a végeredményhez?

– Minden jel szerint az optimista forgatókönyv teljesül. Ez már a korábbi években is így volt, hiszen elképesztően gyorsan nő a piac. A kiskereskedelem mellett ráadásul a szolgáltatások online értékesítése is dinamikusan bővül.

– Mely szolgáltatásokra gondol?

– A turisztikai, pénzügyi, biztosítási szolgáltatások, jegyértékesítés egyértelműen „költöznek” internetes felületekre, hogy csak a legnagyobbakat említsem.

– Mennyire terjed a mobilitás, mármint az okostelefonon használata nálunk?

– Megint csak az eNET kutatására tudok hivatkozni. E szerint mára a netezők kétharmada, azaz 3,3 millió fő okostelefon-használó, közülük 2 millióan használnak mobilinternetet is, vagyis bárhol és bármikor elérhetők; sőt, egyre inkább potenciális vásárlók is! Az elmúlt bő két évben az okostelefont használók tábora 20 százalékponttal nőtt – az említett kétharmados arányig – a netezők körében.

– Visszakanyarodva a szorosan vett e-kereskedelemre. Hogyan sikerültek a novemberi fekete péntek akciók?

– Nyilván a kérdésben a többes szám nem volt véletlen. A Fekete Péntek akció hazánkban még több dátumot is takar; hiszen nálunk van Internetes Vásárlás Napja, amjd a Black Friday, azis idén még két dátumot is takart...Szerintem a Fekete Pénteket mi még eléggé kezdetlegesen használjuk, hiszen még nincs is meg az egyetlen, egységes brand és dátum, amikorra minden kereskedő időzíthetne, mint külföldön. De ez talán nem is követelmény, mert így is nehéz felkészülnie a kereskedőknek a vásárlási rohamra. Mind a szerver terhelése, mind a kedvező áru készlet megléte és a megszokott idejű kiszállítási idő vonatkozásában is. Ezen nap(ok) egyre növekvő népszerűsége persze töretlen, évről-évre 10-20(!) szoros napi forgalomnövekedés tapasztalható ilyenkor. Persze főként a jól bejáratott, ilyenkor extra marketinggel is megerősített nagy online kereskedelmi oldalakon.

– Épp a Fekete Péntek előtt pár nappal jelentették be az eDigital részvénytöbbségének eladását, stratégiai német partner bevonását. Hogyan értékeli a deal-t? Mire lesz ez jó?

– Nyilván a szakmában mindenki tudja, de nem árt újra hangsúlyozni: a legnagyobb árbevételű magyarországi online kereskedőről van szó. Számukra a nemzetközi szereplők megjelenésével jelentkező hatalmas kihívás ösztönzi az előre menekülést. Az eDigital a felvásárlással óriási lehetőséget kaparint meg, hogy Kelet-Közép Európa egészében is megerősödjön, és továbbra is tartsa a versenyt az eMAG, Mall vagy akár a későbbiekben megjelenő Amazonnal szemben.

– Ha már az Amazonnál tartunk. Jönnek végre? A Netflix meglépte a magyar jelenlétet is, igaz 130 új ország közül ott csak az egyik vagyunk.

– Igen, a Netflix egyelőre csak 'fél lábbal' lépett be a hazai piacra, de persze idővel meglesznek a megállapodások a magyar nyelvű tartalmakra vonatkozóan is. Egyelőre csak kóstolgatják a magyar piacot. Éppen úgy, ahogy az Amazon Szlovákiába és Lengyelországba telepített logisztikai központjai is elsősorban Nyugat Európát szolgálják ki. De minden meg fog változni! Csak idő kérdése. Már lassan 3-4 éve biztosan mondogatjuk, hogy jön az Amazon, jön az Amazon. Biztosan jön is! Csak kérdés mikor ér ide...

– Online marketing még a profibb e-kereskedők többségének is sokszor egy nagy fekete doboz. Vajon minden webshop tudja hogyan kell jól csinálni?

– Aki azt állítja, hogy mindent tud az online marketingről, a Bölcsek kövével kell rendelkezzen. Szinte évente újra kell tanulni az eszközöket, a lehetőségeket pedig figyelni kell.

– Mire érdemes figyelni? Melyek a fajsúlyos összetevők?

– A Google szerepe megkérdőjelezhetetlen, a Facebook jön fel, megjelent az Instagram is egyre jobban, miközben az évek óta jelenlévő kuponos/bónusz-kuponos cégek is eredményesek maradtak. Az ár-összehasonlító oldalak még mindig népszerűek, de esetükben a Google Shopping esetleges elindulása folyamatosan Damoklész kardjaként lebeg fejük felett. Tehát nagyon izgalmas és hatalmas terület az online marketing. Ha megnézzük az ügynökségeket általában ők is szakosodnak egy-egy területre az online marketingen belül, mint a közösségi médiára vagy PPC-re. Szóval itt nagyon igaz a mondás, jó pap holtig tanul. És ezért talán nem is véletlen, hogy az online marketing mindmáig az egyik legnépszerűbb SzEK.org Akadémia, meetup, illetve konferencia téma. Kimeríthetetlen.

– Sajnos az e-kereskedelemben sok a változás, gondolok itt az adózásra.

– Éppen most tartottunk januárban SzEK.org adó témájú Akadémiát. Ahol a szakemberektől kiderült, szerencsére most csak személyi adózást érintő változások vannak. Az e-kereskedelmet jelentősen csak a múlt évi EU-s adózási szabályozás érintette, ez viszont pont az adó elkerüléssel ügyeskedők ellenében történt, aminek a hatása egyértelműen pozitív.

– Ha már az ügyeskedőkről van szó, mit tesz a SzEK.org a kóklerek kiszűréséért?

– A SzEK.org mindig odafigyelt a fogyasztók tájékoztatására és azoknak az ismérveknek a hangsúlyozására, melyek segítik a csalók kiszűrését. Így például a bankkártyás fizetési lehetőség biztosítása egy jó fokmérője annak, hogy mennyire komoly egy kereskedő. Tagjaink segítségével pedig csalásfelderítést segítő anyagokat is készítettünk, melyet a nyomozóhatóságoknak adtunk át. Tervezzük emellett a 'Vedd a neten' minőségbiztosítási rendszer újraindítását is, méghozzá annak érdekében, hogy a fogyasztók könnyen el tudják dönteni, hogy kik az igazán megbízható kereskedők.

– Van azért friss és fontos változás is. Elindult az új EU-s online vitarandezési platformja. Mire is jó ez?

– Az új vitarendezési platform lehetőséget biztosít a fogyasztóknak arra, hogy külföldről történt online vásárlásaik esetén egy gyors és hatékony eszköz segítségével rendezhessék vitás ügyeiket a kereskedőkkel. Ez mindenképpen alkalmas lesz az online kereskedelembe vetett bizalom megerősítésére, mivel hatékony eszközt ad az európai fogyasztóknak a jogaik érvényesítésére. (Itthon – belföldi viszonylatban – más rendszer működik, lásd erről Az online jogviták rendezése belföldi vásárlásnál című külön írásunkat – a szerk.)

– Adatsilók (Google, Facebook, Amazon, Netflix és társaik) 'nehézségi ereje' lassan mindent felülmúl a marketingben, és talán lassan az e-kereskedelemben is. Ezek igenis veszélyeztetik a hagyományos hazai szereplőket. Mit lehet tenni a hazai kkv-kért?

– Ez a kérdés egyértelműen európai szinten kezelhető, és sok alapvető kérdést kell feltenni a szabályozáson gondolkodóknak. Az említett cégek mind amerikaiak, hihetetlen sok adatunkat adjuk meg nekik, illetve szerzik meg tőlünk, ami sok szempontból kockázat. És az online piacot nem védik olyan törvények, mint az élelmiszerpiacot (lásd ott például a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát), vagyis volumenekkel itt az online térben mindent el lehet érni. De a nap végén a fogyasztók döntenek. Jó szolgáltatással sok helyen fel lehet venni a versenyt a nagy nemzetközi cégekkel szemben. Hogy egy példát is mondjak, a Booking.com oldallal szemben a Szállás.hu is szépen tudott fejlődni, és Magyarország legnagyobb forgalmú hazai online szállásközvetítő oldala tudott maradni.

 

Az online jogviták rendezése belföldi vásárlásnál

A határon átnyúló, online adásvételi vagy szolgáltatási szerződéssel összefüggő fogyasztói jogviták elbírálására – a pénzügyi fogyasztói jogvitákat kivéve – kizárólag illetékes Budapesti Békéltető Testület eljárása ingyenes. Ugyanez igaz a Pénzügyi Békéltető Testület eljárására is, amely egyedüli szervezetként pedig a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató közötti vitákat dönti el. Amennyiben fontolóra veszi, hogy más tagállam alternatív vitarendezési fórumában állapodik meg a kereskedővel, mindenképpen kérjen erre vonatkozó információt az adott tagállam online vitarendezési kapcsolattartó pontjától erre vonatkozóan. Mindemellett, bár jogszabály szerint a fogyasztótól maximum névleges díj kérhető, ez esetenként elérheti, vagy meg is haladhatja az 50-100 eurót. Amikor már egy alternatív vitarendezési fórum elé kerül a panasz, a fórum kötelezően tájékoztatja a feleket – eljárási szabályai mellett – az eljárás költségeiről is, de érdemes már a fórum kiválasztása előtt érdeklődni erről. Magyarországon a Budapesti Békéltető Testület rendelkezik kizárólagos illetékességgel 2015. szeptember 11-től a határon átnyúló online fogyasztói jogviták elbírálására, kivéve a pénzügyi szolgáltatásokat, mert az ezzel összefüggő vitás ügyeket a Pénzügyi Békéltető Testület dönti el. Eljárási szabályaik szerint az előbb jelzett dátumtól a magyar kereskedő nem utasíthatja vissza az eljárást, sőt, együttműködési kötelezettsége van.


Bemutatkozás:

Kis Bernadette

 

– Közgazdászként végezett a Budapesti Gazdasági Főiskolán, másoddiplomáját Intézményi Kommunikátorként szerezte.

– Szakmai pályafutását 2002-ben egy amerikai számítógépes 3D modellező cégnél kezdte.

– 2004-ben az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) kommunikációs menedzsereként folytatta.

– 2006-ban megalapította saját rendezvényszervező és kommunikációs cégét, az Orgament Kft.-ét, ahol az elmúlt tíz évben a kis csapatépítőktől a 80.000 fős kulturális fesztiválig rendezvények és az azokhoz tartozó kommunikációs kampányok széles skáláját bonyolították le.

– 2009-2012 között a kancellar.hu Információbiztonsági Zrt. menedzsmentjének tagja, a cég merketing igazgatója, ezzel közel került az IT biztonság területéhez is.

– Társadalmi munkában a Kortárs Építészeti Központ egyik alapító segítője, rendezvényszervezője volt és a TEDxDanubia egyik volt szervezője.

– 2005 óta látja el a Szövetség az Elektronikus Kereskedelmért Egyesület rendezvényszervezési és kommunikációs munkáit, 2008-2011 között a SzEK.org titkára, 2011-óta pedig alelnöke a szövetségnek.

– Két (egy és három éves) kisgyermek édesanyja.

– A gyermekek születése előtt volt ideje mindenfélét kipróbálni, fő hobbija valaha a kultúrafogyasztás volt: imádja a színházat, mozit, kiállításokat, kultúrsétákat. És természetesen mindene az online vásárolgatás...