Az online vásárlásnak vége!

Az online vásárlásnak vége!
Wijnand Jongen világszerte ünnepelt netes guru tárta fel a shopping jövőjét, és adott jótanácsokat a kkv-knak az Internet Hungaryn.

Wijnand Jongen volt az egyik külföldi nagyágyú, aki be lett vetve az idei Internet Hungaryn – honlapján mindenki megnézheti, hogy mekkora ász. Könyve: Az online vásárlásnak vége! gyakorlatilag a világ minden táján pörög, Dániától Kínáig. Az enumerációhoz még hozzá tartozik, hogy Jongen igen fiatalon ugrott bele az eladós bizniszbe, konkrétan a Saturday night fever zenéit árulta, és azért ezzel nyitott, mert már akkor is vallotta, hogy ennek az egésznek a kulcsa, hogy az embereket boldoggá tegyük.

Olyan volt, mint a Doom, csak szörnyűbb

Wijnand Jongen Az online vásárlásnak vége! Legalábbis ebben a formában… című előadásából megtudhattuk, hogy ott tolongott a netes vásárlás hajnalán, és be is mutatta, miként képzelték a jövőt a 90-es években. Az első online shopping mall egy „valódi” bevásárlóközpont volt, amiben úgy lehetett mászkálni, mint a Doomban, csak lassabban, és értelmetlenül. A felesleges várakozás virtuális poklát pedig azért mutatta be, hogy rávilágítson: bizony itt nem az eladók diktálnak, hanem a vásárlók, akiknek mindig előre tekintenek, hogy mi lehet a sarkon túl.

Értelmetlen lesz online vásárlásról beszélni

Ennek az evolúciós folyamatnak az egyik állomása az „onlineosodás”, ami annyit tesz, hogy összenő az „offline” bolt a virtuálissal. Rávilágított, hogy a szelfigeneráció már teljesen másként éli meg a hétköznapjait, és így a vásárlást is, és itt nem arról az alaptrükkről van már szó, amit a nagyinak is be kell tudni adnia, hogy letapizzuk a boltban a gáztűzhelyt, azt a neten megrendeljük.

De mielőtt rátérnénk a két világ összefolyására, megtudhattuk, hogy mi hajtja a folyamatot. 2021-re 4,479 billió (!) dollár lesz, az online vásárlási piac, több mint 2 milliárdan fognak így vásárolni. Ez a trend természetesen Európában is látszani fog, angol és német vezérlettel, de mi a perifériákon is tapadni fogunk. Ugyanakkor „természetesen” vigyázó szemünket Ázsiára kell vessük (nem az USA-ra!). A holland guru rendszeresen jár az „onlineosodott” vásárlás bölcsőjébe, Kínába, ahol már egymilliárd ember nyomkodja a WeChat nevű szuperappot, ami fizetőeszköz, Facebook és minden más (is) egyben. A Qubit igen kimerítő cikket írt az appról és a technológiai környezetről, ugyanakkor természetesen mindennek árnyoldala is van, ahova korábbi cikkünk nyújt némi betekintést.

A boltban is bámulod a telefonod!

Nem meglepő, hogy ebben a teljesen „mobilosodott” környezetben könnyen szök szárba a jövő vásárlása, ennek pedig a Mekkája az Alibaba Spar-ja, a Hema. A fenti videót vetette be Wijnand Jongen is az előadásán, ebből kiderül, hogy ezek a boltok már étterem, raktár, elosztó, házhozszállítósdi hibridek, ahol összeszedik a heti bevásárlást, míg mi a mobilunkon kiolvassuk, hogy melyik kistermelőtől jött a friss paradicsom. (Az előadáson is előkerült az őrült verseny, amit a gigacégek folytatnak, ezres nagyságrendben terveznek új boltokat nyitni, de a fejlődés ütemét szemléletesebben mutatja be a második számú kínai cég, a JD ember nélküli elosztóközpontja)

Ahol a Google sem diktál, csak követ

A szakértő felhívta rá a figyelmet, hogy itt érhető tetten a hagyományos csatornák és üzletimodellek összefolyása. Példaként hozta, hogy az Unilever – gyakorlatilag mindent gyártó gigacég – vett egy online boltot, ahogyan a Heineken is direktben árulgat a Beerwulfon keresztül. A csatornákért folyó harc még Google sem hagyhatja figyelmen kívül, ugyanis sokan már alapból az Amazont használják keresőnek, ezért létre is jött a Google Express, ami lehetővé teszi, hogy online bevásároljunk a hagyományos kiskeresekedelmi boltokban, majd megkapjuk a kosarunkat otthonunkban. Itthon a Google nyomulásával például akkor találkozhatunk, ha éppen repülőjegyet akarunk venni…

Akié az interface, azé a jövő! (egy ideig)

Az még a sci-fi világa, hogy a mesterséges intelligencia (MI) a contextual analysis, azaz a környezeti elemzés segítségével magától új repjegyet foglaljon nekünk, ha lekéstünk egy járatot. Azt pedig csak remélhetjük, hogy a 3D nyomtatott étel, még egy ideig nem lesz menő, mert ahogyan Wijnand Jongentől megtudhattuk, egyelőre förtelmes.

Ugyanakkor a szakember kiemelte: a következő nagy háború, a voice battle (hangcsata) már a fülünk előtt zajlik (bocsánat). Természetesen a hangalapú segítőkről, az Apple Siriről, a Google Asszisztensről és az Amazon Alexáról van szó. Egész egyszerűen azért fognak ezek mindent meghódítani, mert gyorsabbak és egyszerűbbek, mint a telefonon vagy klaviatúrán való pötyögés. És hogy miért kell az interface-t uralni? Azért mert, akié az interface- azé a vásárló (hiszen helyettünk végzi a vásárlást), akié pedig ez a data, azé pedig a jövő! – tudhattuk meg.

És mielőtt mindenki a kardjába dőlne, aki a szolgáltatói szektorban dolgozik, de éppen nem egy billió dollár közeli techcégnél fehérgalléros, esetleg tulajdonos, Wijnand Jongen néhány igen felemelő történettel jött. Például holland kisboltok összefogását, akik közösen hódították meg a netet, illetve a lenti videót, hozta, aminek a lényege, hogy nem feltétlenül kell innoválni sem, hogy sikeresek legyünk a bizniszben, gyakran elég őszintén és szeretettel működni, mert great service comes from the heart…

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!