Az e-kereskedelem beelőzheti az autóipart

Az e-kereskedelem beelőzheti az autóipart
Az ipari ingatlanfejlesztések szempontjából Közép- Európában az internetes kereskedelem jelentősége nagyobb lehet az elkövetkezendő években, mint az autóiparé


Az ipari ingatlanfejlesztések szempontjából Közép- Európában az internetes kereskedelem jelentősége nagyobb lehet az elkövetkezendő években, mint az autóiparé, amely az utóbbi húsz évben jelentős hatással volt a piacra. Csaknem húsz millió négyzetméter modern ipari terület áll jelenleg rendelkezésre Közép-Európában. A felfokozott bérlői érdeklődésnek köszönhetően, az elérhető területek aránya történelmi mélypontra, 5,7 százalékra esett vissza. Összehasonlításképp – a jelenleg kihasználatlan irodaterületek aránya a régióban, ennek a kétszerese, 12 százalék. Ezen adatok, a Cushman & Wakefield ingatlantanácsadó kutatásaiból származnak, mely nyomon követi az ipari ingatlanok piacát Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában és Szlovákiában.

Az autóipar enyhe visszaesése az elmúlt évben, az e-kereskedelem erősödését eredményezte. “Jelentős fejlődést tapasztalunk a hazai és külföldi e-shopok tekintetében is. Többek a helyi piacokon való terjeszkedést választják, míg mások a külföldi piacok adta lehetőségekkel élnek és ott terjeszkednek. Első lépésként a szomszédos közép- európai országokba való belépés a cél.

Több világméretű e-shop tűzte ki a mi piacainkon való letelepedési szándékot célként és a bővülés érdekében mindegyiküknek szüksége van raktárra és logisztikai ingatlanokra” - mondta Ferdinand Hlobil, a Cushman & Wakefield közép-európai ipari csapatának vezetője. “A kiskereskedők és az üzletek az e-shopokon, még szélesebb kínálattal rendelkeznek, mely megnöveli raktározási igényüket. Mindeközben, a jelentős külföldi webshopok is egyre nagyobb területeket bérelnek a nyugat-európai régió kiszolgálásához és ezzel egyidejűleg nyitnak a keleti területek felé is.
A közép-európai munkaerő képzett és lényegesen olcsóbb, valamint gyakran előfordul, hogy a nyugatinál sokkal versenyképesebb áron tudnak raktárat bérelni” - mondta Tom Listowski, Partner, a Cushman & Wakefield lengyel irodájának ipari ingatlanokkal foglalkozó vezetője.

“A jelentős évszakos volumenfluktuáció miatt a rendelkezésre állás, vagy méginkább a flexibilis feltételekkel történő alkalmazás nagyon fontos szerepet játszanak azon cégek részére, akik ilyen elosztó funkciókat szeretnének Lengyelországban, ahol a munkatörvények kedvezőbbek, mint Nyugat-Európában. Közép-Európában is gyakran előfordul, hogy a nyugati szomszédokhoz képest alacsonyabb áron kötnek szerződést - tette hozzá Listowski. Jelentős tranzakciók az e-kereskedelemhez köthetően az elmúlt 2 évben a TIM S.A. (30,000 m2), Mall.pl (több mint 9,500 m2), Home24 (26,400 m2), Oponeo (12,000 m2) Lengyelországban, Amazon (133,000 m2), Mall.cz (29,000 m2), Exiteria (11,000 m2) a Cseh Köztársaságban és az Alza.sk Szlovákiában.

“Egy másik figyelemre méltó trend, az általánosan növekvő piaci kereslet. Manapság nem meglepő, hogy beérkeznek 100,000 vagy akár 150,000 négyzetméteres keresések. Ez néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt” állítja Ferdinand Hlobil. Magyarországon fellendülőben van mind a bérbeadási aktivitás, a kihasználatlanság és a fejlesztői/befektetői érdeklődés tekintetében.
Halász-Csatári Gábor, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának ipari ingatlanokkal foglalkozó vezetője elmondta: “a teljes kihasználatlanság jelenleg a valaha mért legalacsonyabb, 10,6 százalék, míg ha cask a raktárépületeket vesszük, 10 százalék alatt van. Az autóipari logisztika, az elektronika és a disztribúció még mindíg a lista elején vannak, de az internetes kereskedelem (hasonlóan más európai országokhoz) is fellendülőben van. A nagy internetes áruházak, mint például az Amazon, még nem hódították meg a piacot.”

Bővebben olvashat erről itt: http://realista.hu/ingatlanpiac/az-e-kereskedelem-verheti-az-autoipart-kozep-europaban/130397?utm_source=hirfigyelo&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2016-02-24