A holnap médiája: szatócs vagy krónikás?

A holnap médiája: szatócs vagy krónikás?
A hagyományos média (TV, rádió, írott sajtó) hirdetési és előfizetési bevételei egy-egy egyedi kivételtől eltekintve trend jellegűen zsugorodnak évek óta. A hagyományos, csak fizikai boltokra épülő kereskedelem szenved az ekereskedelem és a mobilokon is elérhető digitális ár- és elérés összehasonlítás nyomásától. A szakma folyamatosan elmélkedik és vitázik a régi modellek védelmének szükségességéről és a kieső bevételek pótlásának a lehetőségeiről.

A hagyományos média (TV, rádió, írott sajtó) hirdetési és előfizetési bevételei egy-egy egyedi kivételtől eltekintve trend jellegűen zsugorodnak évek óta. A hagyományos, csak fizikai boltokra épülő kereskedelem szenved az ekereskedelem és a mobilokon is elérhető digitális ár- és elérés összehasonlítás nyomásától. A szakma folyamatosan elmélkedik és vitázik a régi modellek védelmének szükségességéről és a kieső bevételek pótlásának a lehetőségeiről.

Az online, mint a legfiatalabb, legrugalmasabb és berögzült modellektől leginkább mentes médiacsatorna a kereskedelmi és a szolgáltatási területek felé történő nyitással, illetve azok integrálásával látszik kitörni ebből a helyzetből. Ezzel párhuzamosan a jól bejáratott e-kereskedelmi modellek (boltok, piacterek, árösszehasonlítók, közvetítők) a piaci versenyben igyekeznek egyre nagyobb és lojálisabb közösségeket építeni maguk köré, amelyek hagyományosan a média cégek körül alakultak ki. Mindkét törekvés a két terület konvergenciája illetve újabb és újabb integrált megoldások megszületése felé mutat.

Néhány példa már létező modellekre: “icangetit.tv”, ahol a videók interaktív ekereskedelmi felületté válnak; az okostelefonos SeeLoveBuy alkalmazás, ami az okostelefon képernyőjén egészíti ki a mobil kameráján keresztül nézett TV adást a web-bolt réteggel; vagy az egyik legjobban integrált példa, a “NET-A-PORTER.COM” webbolt-magazin, ami gyönyörűen ötvözi a fényes borítós divatmagazint, a divat fókuszú TV csatornát, a divat plázák bolti eladóinak közösségi médiába csomagolt tanácsait és az összes, a cikkekben, videókban és fotókon látható divatcikk megvásárlására lehetőséget adó bolt felületeit és funkcióit. Ezek a modellek tovább integrálhatóak egyéb, a célcsoportot elérő területekkel, például mobil marketinggel fizikai boltok környezetében, vagy olyan mobilos alkalmazásokkal, amelyek az okostelefon kameráján keresztül felismernek egyes termékeket az utcán, majd egy adatbázison keresztül lehetővé teszik a megvásárlásukat bárhol, ahol a weben az megtalálható.

Az, hogy ezeket a modelleket ki fogja létrehozni: a hagyományos, nagy média csatornák képviselői felhasználva a brand-jük erejét és a meglevő felhasználói bázisukat, a már ismert ekereskedelmi szereplők rugalmasságukra és online ismereteikre alapozva, vagy teljesen új szereplők fognak felbukkanni az ismeretlenségből beelőzve mindenkit valamilyen új megközelítéssel, az még kérdés, de egy biztos: aki a legszemfülesebben és leggyorsabban tudja észrevenni a technológiában és a felhasználói szokások változásában rejlő lehetőségeket, hatalmas piaci lehetőségekre teheti rá a kezét a gyorsan és radikálisan átrendeződő kereskedelem és média világában.

 

 


Arany János

Az SAP Hybris, illetve Customer Engagement & Commerce üzletágának a vezetője. Korábban a TEN Media regionális hirdetési hálózat country manager-e, illetve a magyar Google iroda alapítója és éveken át …