A bevásárlóközpontokat is elérte a digitalizáció

A bevásárlóközpontokat is elérte a digitalizáció
Ne higgyük, hogy a digitalizáció betörésével a plázákban sorban fognak bezárni a boltok, hiszen az emberek nagy része továbbra is igényli a vásárlási élményt - írja a realista.hu.

A második otthonunk

Ma a vásárláshoz elég egy okos készülék és internet, és a kívánt áru máris a kosarunkban landol. A fizetés már nem feltétlenül készpénzzel, hanem bankkártyával és online is történhet a virtuális pénzmozgási lehetőségeknek köszönhetően. De milyen más újításokon estek át az üzletközpontok az évek során? Mennyit változott a szerepük az eredeti funkciójukhoz képest? Melyek a legújabb vásárlócsalogató eszközök? A vevők általában a családias központokat preferálják, leginkább olyan helyet választanak, mely lakóhelyükhöz is közel esik. A megszokott boltokat keresik fel, a már bejáratott szolgáltatókhoz térnek be és rutinszerűen sétálnak át egyik boltból a másikba. Akciók idején azonban hajlandók egy messzebb lévő plázába is ellátogatni a megtakarítások érdekében. Az üzletközpontok nem csak a vásárlási igényeket elégítik ki, mára már otthonos élettérré alakultak át.

Többféle funkcióval rendelkeznek, egy pláza egyszerre lehet találkahely, gasztroközpont, komfortos pihenőhely, szolgáltató központ és áruház is. A Wi-Fi szolgáltatás megléte már nem kérdés, minden plázában elérhetőek az ingyenes hotspotok, így akár egy kényelmes bőrkanapén ülve is dolgozhatunk. Nem kérdés, hogy ezek után az emberek szívesen töltik a szabadidejüket egy bevásárlóközpontban, hiszen különféle üzletek állnak rendelkezésükre. Például amíg megnézünk a pláza mozitermében egy filmet, azalatt egyszerre elintézhetjük a mosodát, a varrodát, a képelőhívást vagy a ruhatisztítást is, hiszen minden helyben van, s amíg mi lazítunk, addig a szolgáltatók tevékenykednek.

De mit kívánnak a digitális nemzedékek?

Ez a multifunkcionalitás nagyon hasznos, de elegendő a digitalizáció táptalaján nevelkedett generációknak? Egyes kutatások is arra utalnak, hogy a jövőben még gyorsabban és jelentősebben fognak változni a vásárlási szokások, és erre az üzleteknek is fel kell készülniük. Nem elég jónak lenni, valamilyen pluszt kell a vevők számára nyújtani, amivel bevonzzák és megtartják az ügyfeleket. A bevásárlóközpontoknak nagyon oda kell figyelniük ezekre a nagy léptékű változásokra, és törekedniük kell a vásárlói igények kielégítésére. Így a plázáknak – a digitális forradalomnak köszönhetően – a hagyományos eszközök mellett új elemekkel is gazdagítaniuk kell a szolgáltatásaikat. Többféle megoldást is választhatnak, a lényeg az, hogy valamilyen digitális platformon értékesíteni tudják a termékeiket úgy, hogy felkeltsék a vevők érdeklődését. 

Digitális kultúra és új eszközök

A digitális technológia eszközei megjelentek a bevásárlóközpontokban is, a vásárlói élményt és aktivitást ezzel kívánják növelni és ezáltal új ügyfeleket vonzani. A fiatalabb korosztályok számára csalogató szolgáltatásokat és innovatív eszközöket is alkalmaznak a nagyobb vásárlói réteg megnyerése érdekében. Ilyenek például a touch screenek, vagyis azok a digitális, embernagyságú táblák, melyeken az adott bevásárlóközpont üzletei találhatóak, de létezik már olyan verzió is, melynél termék szerint is kereshetünk üzleteket, sőt, az internet segítségével ár-összehasonlításokat is végezhetünk. Ez nemcsak hasznos, de szórakoztató is, hiszen ezek a táblák interaktivitásra sarkallják a vásárlót. Akár ide sorolhatjuk az automatákat is, melyek közül bármelyikkel szívesen eljátszik a vevő.

Például vegyük az étel- és italautomatákat, ahol az általunk kiválasztott terméket másodperceken belül a kezünkben tarthatjuk, mivel nem kell hozzá elmenni egy boltba, sem kivárni a hosszú sort, hanem két vásárlás között bármikor megejthetjük ezt a folyamatot. Ennél még hasznosabb (és hasonlóan szórakoztató) a mozis jegyvásárlás, melyet automatán keresztül is megvehetünk. Nagy előnye, hogy kártyával is lehet fizetni, így (az aprópénzes automatákkal szemben) itt abszolút digitális úton történik a vásárlás. Szintén pozitívum, hogy nem kell beállni a jegypénztárba, hanem az automata segítségével mi magunk választhatjuk ki a kívánt filmet és az ülőhelyet is, ezzel pluszélményeket szerezve.

Maga az ember-eszköz élmény és a gyorsaság az, amitől az automatákat előszeretettel használják a vásárlók. A bevásárlóközpontok egyik marketingcélú eszközei közé tartozik a DOOH (digital out-of-home), azaz a transzparens LED falak térhódítása, melyek figyelemfelkeltőek, látványosak és sokszor meghökkentőek. Az elgondolkodtató vagy megnevettető reklámszövegeket ha akarja, ha nem, akkor is észreveszi a vásárló, hiszen olyan helyeken állítják fel ezeket a táblákat, hogy az üzenet elérje a célját. 

A témáról bővebben is olvashat az alábbi linken:
http://realista.hu/ingatlanpiac/bevsrlkzpontok-a-digitalizci-hullmterben/132207?utm_source=hirfigyelo&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2017-01-25

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!